ЕК даде зелена светлина на жп мегакомпания, която ще обслужва пет държави
Обединените компаниите Eurostar и Thalys ще се борят, за да привлекат до 30 млн. пътници до 2030 г.
Високоскоростните жп компании Eurostar и Thalys се обединяват в мегакомпания, за да създадат единен жп оператор, който ще обслужва пет държави - Обединеното кралство, Франция, Белгия, Холандия и Германия. Решението за обединяване на усилията бе одобрено от Европейската комисия миналата седмица, съобщава специализираното издание Schengen Visa Info.
Еurostar обслужва линията, минаваща под Ламанша, а обединението бе обявено за първи път през 2019 г., но пандемията отложи плановете за задвижване на сделката.
Предизвикателството на извънредната климатична ситуация и търсенето на екологично отговорен транспорт изискват амбициозен отговор. Като предлагаме да обединим силни страни на Eurostar и Thalys, ние искаме да отговорим на това предизвикателство“, казва Гийом Пепи, президент на SNCF - френския национален железопътен оператор, който притежава контролен дял и в двете жп компании.
Създаването на мегакомпанията дава на европейците атрактивна и устойчива транспортна алтернатива на автомобилния и въздушния транспорт, които водят до високи нива на замърсяване на въздуха. Проектът е известен още като Green Speed и цели до 2030 г. да увеличи броя на пътниците си до 30 милиона, като същевременно максимизира използването на възобновяема енергия.
Този проект за сливане се основава на твърдото убеждение, че влаковете са най-устойчивият, бърз, ефективен и най-безопасен начин за пътуване в Европа – сега повече от всякога“, посочва Софи Дютордоар, главен изпълнителен директор на белгийската железопътна компания SNCB и председател на борда на Thalys.
Пътниците ще могат да се радват на обновен график и цени на билетите, като същевременно ще се възползват от програма за лоялни клиенти. Сега те могат лесно да пътуват с Eurostar до Париж и след това да се свържат с услугата на Thalys, за да продължат пътуването си към останалите четири страни, където ще оперира мегакомпанията.
Новият жп оператор възнамерява да предоставя услугите по няколко други маршрута, включително от Лондон през Брюксел до други градове.
Според доклад, публикуван от Евростат, основният вид транспорт, използван от европейците, остават автомобилите, тъй като 82.8% от пътниците в ЕС потвърждават, че това е предпочитаната от тях алтернатива за транспорт. Същият доклад обаче показва, че броят на новорегистрираните леки автомобили с нулеви въглеродни емисии нараства – от 1.9% през 2019 г. до 5.3% през 2020 г., което доказва, че страните постигат напредък по въпроса.
Що се отнася до железопътния транспорт, той има възходяща тенденция през последните години, тъй като общият брой пътници и километри по вътрешността на страните в рамките на 27-те държави членки на ЕС през 2019 г. достигна 8%, което е с 0.1% повече в сравнение с 2018 г. и с 0.4% по-добре отколкото през 2016 г.
Освен това страните, които използват най-много влакове като транспорт, са Швейцария (20 на сто), Австрия (12.9 на сто) и Холандия (11.3 на сто), докато Литва и Гърция са на другия край на скалата с едва 1%.