Корабът „Рожен“ ще превози 13 хил. т царевица от Украйна до Великобритания
Очаква се българският плавателен съд, част от флотилията на „Параходство БМФ“, да отплава всеки момент от пристанище „Черноморск“
Българският кораб за насипни товари "Рожен" ще бъде първият плавателен съд, който ще превози зърнени култури от Украйна, съгласно постигнатото споразумение за "зърнени коридори" от три украински пристанища през Черно море. Все още тече организация по отпътуването на първия товар.
Бълкерът с дедуейт 42 300 т е част от най-модерната флотилия на "Параходство Български морски флот" АД (Параходство БМФ), собственост на Кирил и Георги Домусчиеви. Корабът беше пуснат на вода през януари 2019 г. и беше третият от серията модерни кораби по проекта Bluetech 42.
Към настоящия момент върви комуникация между портовите власти, пилотите и военните. Доколкото разбрахме, се извършва зачистване на района от мините. По информация на координационния център в коловоза ще бъдат включени 5 кораба”, заяви пред Economic.bg директорът на "Параходство Български морски флот" (Параходство БМФ) к.д.п. Александър Калчев.
През февруари т.г. товарните кораби "Рожен" и "Царевна" бяха блокирани на украински пристанища. "Рожен", който тогава плаваше със 17 наши сънародници на борда, се намира в украинското пристанище "Черноморск".
“Тъй като тогава нямаше индикация за война, корабът “Рожен” бе фиксиран за товара, който ще превозва в момента. В началото на февруари месец корабът влезе в пристанището на “Черноморск”, започна товаренето и в един момент всичко бе преустановено, а пристанището буквално за часове бе затворено. Навигацията до ден днешен не е разрешена”, каза кап. Калчев.
Той обясни, че след началото на войната в Украйна екипажът на кораба “Рожен” е бил редуциран до 11 души. По думите му всички от екипажа, които са искали да напуснат кораба, са го направили.
В самото начало имаше един моряк и двама негови колеги, които впоследствие също решиха, че не желаят да поемат риска да стоят на борда на кораба, съответно бяха откомандировани и върнати в България с помощта на МВнР”, допълни той.
Кап. Калчев обясни, че после нещата са започнали да се нормализират. От "Параходство БМФ" са извършили редовни смени на част от екипажа в момента, в който са започнали да изтичат техните контракти, с цел да не се нарушават техните права.
“Съответно изпратихме хора, в т.ч. и от България, и нямаше почти никакъв проблем”, каза още той.
Сега корабът ще отплава с тези 11 души до Истанбул. Там екипажът отново ще бъде увеличен до стандартния си брой”, заяви Калчев.
По думите му украинската страна трябва всеки момент да отвори пристанището. “Рожен” ще превозва зърното, което е трябвало да бъде превозено още февруари месец. На българския кораб е натоварена 13 хил. тона царевица за Великобритания.
Кап. Калчев сподели, че не очаква трудности при превозването на товара, защото той е по-малко от една трета от капацитета на кораба.
Украинските власти отговарят за района, а самият син коридор и конвоите би трябвало да се съгласуват от координационния център, установен съгласно сключеното споразумение между ООН, Турция, Украйна и Русия. Тази център би трябвало да е разположен в Турция”, заяви Калчев.
Той подчерта, че при преминаване на проливите в Турция ще се извършват проверки на входящите кораби в Черно море с направление украински пристанища.
Наобратно също ще има сходни инспекции, т.е. и ние също подлежим на такава инспекция. Дано успеем да излезем час по-скоро”, заключи кап. Александър Калчев.