Може ли бизнес моделът на IKEA да спаси моловете?
В България компанията тества нов модел за доставка – чрез мобилни хъбове, който се оказва изключително успешен
От години моловете са изправени пред проблеми, свързани с промяната на потребителското поведение. Но операторът на IKEA – Ingka Group – си изгради собствена империя от молове през последните години. Те се простират от Китай до Европа и САЩ, а компанията казва, че иска да купи още локации, тъй като се стреми да се диверсифицира извън търговията на дребно, пише The Wall Street Journal.
Каква е концепцията?
Идеята на компанията е да свърже моловете си с магазин на IKEA и да привлече повече потенциални купувачи с допълнения, като коуъркинг пространства в стил WeWork, зали за хранене в скандинавски стил и детски зони за игра.
Ingka отваря първия си мол – или място за срещи, както ги нарича – през 1973 г. в Сундсвал, Швеция, в комбинация с магазин IKEA. През последните години компанията разширява имотния си бизнес, отваряйки серия от нови молове, и казва, че активно търси да купи и разработва повече локации, включително в САЩ.
Хората търсят места, които предлагат много повече, не просто пазаруване“, казва Синди Андерсен, управляващ директор на Ingka Centers, имотното подразделение на компанията. „Ако дадеш повече причини за посещение, тогава хората пак ще идват“.
Развитие в България
Тази концепция (бел. ред. – за купуване на множество пространства, в които освен магазини да има и споделени работни пространства) се развива активно и на европейския пазар. Последната такава сделка е от 2020 г. в Лондон.
В България компанията реши да стартира друг свой пилотен проект – мобилни хъбове. Той започна през лятото на 2023 г. и към момента от компанията казват, че е изключително успешен и се приема повече добре от клиентите.
Идеята е в населените места, където компанията няма физически магазин, хората да могат да поръчат онлайн и да получат пратките си от тези локации.
Към момента такива има в Плевен, Благоевград, Хасково и Стара Загора“, казаха от компанията за Economic.bg.
От IKEA казват, че за първите 6 месеца от стартирането резултатите са много позитивни и се отчита увеличаване на общия брой онлайн поръчки почти двойно.
Клиентите дават отлични отзиви за тази допълнителна опция за получаване на своите поръчки и компанията разглежда възможни други градове за разрастване на услугата“, казват още от IKEA.
Компанията за момента е единствената, която предлага такава услуга в страната. От бранша споделят, че концепцията е изключително интересна за страната и развитието на сектора.
Иван Граматиков, мениджърът на „Видеолукс Холдинг“, собственикът на Praktiker и Technolopis и един от най-големите инвеститори в ритейл паркове в България, изрази мнение пред Economic.bg, че концепцията наистина е интересна и нова за нашия пазар.