Новите коли на хиляди богати руснаци са блокирани в Белгия
Около 8000 превозни средства, сред които най-новите модели Lexus, Cadillac и Mercedes, предназначени за Русия, попаднаха под санкциите
Новите луксозни автомобили на хиляди богати руснаци са блокирани на пристанището Зебрюге в Белгия, докато властите се опитват да се ориентират в лабиринта на санкции, наложени на Москва за нахлуването на руските войски в Украйна.
Около 8000 превозни средства, включително някои от най-новите модели Lexus, Cadillac и Mercedes, предназначени за Русия, са пристигнали от Азия в началото на април. Те обаче попаднаха под забраната за внос на луксозни стоки, включително и автомобили над 50 хил. евро.
Натрупването на превозни средства е пример за объркването в ключови европейски пристанища относно това как да тълкуват и налагат санкции срещу Русия.
Директорът на автомобилния терминал на пристанището Марк Адриансен посочва, че по всяка вероятност колите ще бъдат продадени на други пазари. Той не знае кои са купувачите на колите или кой ги притежава на този етап.
Самото пристанище е с капацитет за 10 000 коли. Зебрюге е едно от най-големите пристанища за превозни средства в Европа, което превозва повече от два милиона автомобила годишно.
Санкциите се прилагат за редица продукти, включително части за самолети, машини, химикали и полупроводници. Според служители на пристанището Зебрюге повече от 1000 контейнера, предназначени за Русия, са били блокирани за проверки и редица други експортни центрове в Европа също се занимават с подобни проблеми.
„Има много объркване и се нуждаем от списък от властите с кораби, които трябва да претърсим“, каза Изабел Рикбост, генерален секретар на Европейската организация на морските пристанища, търговски орган, обединяващ най-големите пристанища в ЕС. „Веригите за доставки вече са масово нарушени, а забавянето да се провери кои кораби и кои продукти са забранени увеличава напрежението“.
С новите санкции срещу Русия, които се въвеждат редовно, европейските митничари се мъчат да се справят. Конкретен проблем с морската търговия е, че въпреки че плавателните съдове под руски флаг са забранени за пристанища в Европа и САЩ, много от тях все още плават под други флагове и са регистрирани извън Русия.
Европа вече забрани вноса на руски въглища и следващата стъпка може да бъде изкопаемите горива и LNG. Въпреки че все още няма политически консенсус в Европейския съюз за подобни санкции, всеки ход за забрана на енергийните продукти ще има дълбоко въздействие върху пристанища като Зебрюге.
Пристанището е основно входно, претоварно и складово съоръжение за пратки на LNG, обслужващо клиенти от Северна и Западна Европа.