Общини и министерства ще са задължени да купуват екологични коли и автобуси
Първоначално минималният дял на купените с обществени поръчки "чисти" превозни средства трябва да е 34%, а с годините той ще нараства
Министерства, общини и ведомства, които решат да закупуват превозни средства по обществени поръчки, ще трябва да залагат определен процент от тях да са „чисти“. Това на практика означава, че голяма част от тях трябва да са на метан, електрически или водородни. Промените са качени за обществено обсъждане в проект на постановление на Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта.
To е вследствие на приети промени в Закона за обществените поръчки, свързани с европейска директива за насърчаването на чисти и енергийно ефективни пътни превозни средства.
Припомняме, че измененията в ЗОП бяха гласувани преди няколко месеца, след като през лятото Европейската комисия заведе исковата молба за неизпълнение от страна на България на задължението ѝ да приеме необходимите законови, подзаконови и административни разпоредби.
Приетите промени предвиждаха по предложение на министъра на транспорта и съобщенията с акт на Министерския съвет да се определят възложителите, които са длъжни да провеждат обществени поръчки при спазване на изискванията. Трябваше да се определи и делът на чистите превозни средства, спрямо общия брой, които са предмет на доставка или се използват за извършване на услуги за отделните възложители.
Детайлите
Новите промени ще важат за доставката на леки и товарни автомобили, както и автобуси. Последните са от изключително значение за общините, които в последно време обновяват градския транспорт. Освен това, при конкурсите за превозвачи по определени линии местните власти вече ще трябва да залагат критерии за процент чисти автобуси.
Според таблица, приложена към постановлението, до 31 декември 2025 г. минималният дял на чистите автобуси трябва да е 34 на сто спрямо общия брой на превозните средства, които са предмет на доставка, или се използват за извършване на услуги по Закона за обществените поръчки. Този дял трябва да стигне 48 на сто между 1 януари 2026 г. и 31 декември 2030 г.
Освен това, за първия период е предвидено 17% от автобусите да са с нулеви емисии, т.е. да са електрически или с водород. Делът ще е по-малък (8.5%), но само ако 80 на сто от превозните средства са двуетажни.
Ако възложител реши да купува леки автомобили чрез обществени поръчки, то 17.6% от тях трябва да са „чисти“ до края на 2025 г. При тежкотоварните изискването е за 7 на сто.
Изключения
Разпоредбите няма да важат при поръчки, свързани с покупки на земеделска и горска техника, линейки, автокранове. Изключения са предвидени и за верижни машини, превозни средства за въоръжените сили, пожарната, МВР и гражданска защита.
Постановлението трябва да влезе в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Становището на МС
Администрацията на Министерският съвет съгласува постановлението с препоръки. В становището се казва, че проблемът с дела на „чистите“ превозни средства е представен прекалено общо.
Изследваният проблем по отношение на насърчаването на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства, в частта относно обществените поръчки, следва да бъде подробно изложен.“