Русия се превърна във втория най-голям пазар за… ирландско уиски
Потребителите все повече се отказват от традиционните напитки като водка
Ирландското уиски вече изпълва рафтовете в руските барове и супермаркети,тъй като страната се превърна във втория му по големина пазар след САЩ. Според дестилериите жаждата за този тип алкохол нараства точно в Централна и Източна Европа, тъй като потребителите все повече се отказват от традиционните напитки като водка.
Последните данни на Ирландската асоциация на уиски показват, че Русия е вторият по големина географски пазар с продажби от около 7.3 млн. бутилки за последната записана година през 2019 г. - скок с 231% от 2010 г. насам.
Русия изпревари Обединеното кралство, Франция, Южна Африка и дори вътрешния ирландски пазар. Премиум марките като Jameson, Bushmills, Kilbeggan и Teeling се оказват изключително популярни в Русия - както и по-евтиния вариант Proper No. Twelve, бранд, популяризиран от ММА боецът Конър МакГрегър.
Русия продължи да расте през 2020 г., докато повечето западни пазари буксуват“, обясни Джон Тийлинг, собственик на Great Northern Distillery в Ирландия, цитиран от The Moscow Times.
„Имахме много повторни поръчки и нови клиенти. Вкусът на ирландското уиски очевидно подхожда на руското небце и фактът, че е вносен алкохол се харесва на средната класа“, обяснява още той.
По негови думи Jameson, Tullamore и Bushmills все още заемат по-голямата част от пазара. Jameson, водещото ирландско уиски в света с продажби от осем милиона кутии годишно, миналия месец съобщи, че продажбите за Русия са се увеличили със 7% през миналата година.
Ирландски имитации
Освен законно произведеното уиски, в Русия и в Източна Европа има огромен проблем с фалшивите ирландски марки, обяснява Тийлинг.
Ирландската асоциация на уискито (IWA) миналата година се натъкна на шест фалшиви ирландски марки уиски в Русия, три от които са произведени в Беларус. Тя настоява продуктите да бъдат свалени от рафтовете в Русия и лобира в Европейския съюз за договаряне на защита на интелектуалната собственост.
Но Уилям Лавел, ръководител на IWA, твърди, че тези нарушения всъщност са „огромно одобрение“ на реалния продукт.
Най-забележителният растеж на ирландско уиски в региона е записан от Proper No. Twelve поради неговия профил и популярността на ММА спорта в региона. Макгрегър парадира с уискито си по време на пресконференция в Москва през октомври 2019 г., когато стотици се събраха в историческата сграда на Централния телеграф и още хиляди на централната улица в Москва, преследвайки лимузината му на излизане.
За пръв път пък руснаците усетиха вкуса на уиски през 80-те години, когато ирландската компания Aer Rianta, пионер инвеститор в епохата на т.нар. перестройка, създаде първите безмитни магазини в страната в съвместно предприятие с Aeroflot.