„Тези €10 млн. не са последните“: Българският дрон Black Swan ще щурмува пазара през 2024 г.
Българската компания Dronamics планира да произвежда по 300 самолета годишно в ОАЕ и очаква да стане „еднорог“ до година-две
Основана преди малко повече от 10 години от двамата братя Свилен и Константин Рангелови, българската компания за карго превози с безпилотни дронове Dronamics е напът да стартира търговска дейност. Очаква се това да се случи в рамките на 2024 г. и неслучайно всички погледи са вперени към този момент – на българския стартъп се възлагат огромни надежди, че тъкмо той ще поведе ключова трансформация в мобилността и транспортирането на товари.
Обещаващият бизнес модел на Dronamics и технологичният ѝ напредък ѝ отредиха мястото на първата в света карго дрон компания. И привлякоха към нея фокуса на ключови инвеститори – като се започне от българския фонд за рисков капитал Eleven Ventures и се стигне до Стратегическия фонд за развитие (SDF) на Обединените арабски емирства. От 2021 г. дружеството „Дронамикс кепитъл“ се котира на пазара BEAM на Българската фондова борса, откъдето чрез IPO набра 6 млн. лв.
Тази седмица стана ясно, че Dronamics е подкрепена и с още 10 млн. евро от Европейския съвет за иновации (EIC) – звено на Европейския съюз, което има за цел да финансира високотехнологични компании, чиято дейност се основава на научни открития. Инвестицията от Брюксел в българската компания следва по-ранна такава от 2.5 млн. евро, което потвърждава, че Европа разпознава в нейно лице играч със стратегическо значение за бъдещото на единния пазар.
Със сигурност тези 10 милиона евро няма да са последните, които набираме в авиоиндустрията, особено във фазата, в която сме ние – на предстояща комерсиализация“, коментира пред журналисти Свилен Рангелов, съосновател и главен изпълнителен директор на Dronamics.
Той сподели, че и в момента разговорите за бъдещо финансиране с инвеститори, включително институции и банки от цял свят, продължават да текат активно. С последната инжекция от EIC общият привлечен капитал от Dronamics в рамките на Серия А възлиза на около 50 млн. евро.
300 самолета и един „еднорог“
Един от ключовите инвеститори в българската компания е SDF. Арабският фонд за рисков капитал направи вложение в Dronamics като част от плана за създаване на съвместно предприятие в ОАЕ. Първоначалното финансиране от миналата година бе за развойна дейност, но „допълнително ще се правят още инвестиции в изградения там хъб“, каза Свилен Рангелов.
Идеята е местното звено да се превърне в един от основните центрове на Dronamics в Близкия изток. А ОАЕ да вложат допълнителни средства в създаването на производствено ремонтна фабрика.
„Става въпрос за производство в доста по-големи мащаби от тези, които нашият развоен център в момента може да позволи“, коментира Свилен Рангелов.
Плановете ни са в Абу Даби да имаме капацитет за производство на 300 самолета годишно, което ще е значително повече от това, което имаме тук.“
Dronamics произвежда своите собствено разработени дронове Black Swan в България, в района на летище София. В местната база са сглобени и двата налични карго самолета на компанията, като частите за тях също се произвеждат тук.
В България също планираме да увеличим този капацитет значително“, каза Свилен Рангелов, като уточни, че засега в София могат да се правят по 1-2 дрона годишно.
Към момента Dronamics разполага с два карго дрона, като вече се извършват тестове на втория. Когато приключат, предстои официалният търговски дебют. Това се очаква да се случи до няколко месеца. А комбинацията от предстоящото стартиране на комерсиална дейност и бъдещето производство в ОАЕ дават основание на Свилен Рангелов да прогнозира, че компанията може да се превърне в „еднорог“ (с пазарна оценка от 1 млрд. долара) до 1-2 години.
Сбогом на глобализацията, ред е на фрагментацията
Dronamics се ражда с идеята да трансформира авиацията и да демократизира въздушния транспорт, като създаде икономичен и безпилотен дрон за товарни доставки на къси разстояния и в рамките на същия ден. Образно казано, идеята на Black Swan е да играе ролята на въздушна „баничарка“ и да помага логистично на малки фирми и отдалечените общности да бъдат по-добре свързвани и обслужвани.
Ние не продаваме дронове, а по-скоро продаваме техния капацитет“, уточни Свилен Рангелов.
Неслучайно избира Гърция за държавата, в която да стартира търговските си полети – страната е известна със своите около 300 обитаеми острова, които са истинско логистично предизвикателство (б.а. – някои места например се обслужват от ферибот едва по 1-2 пъти седмично). От друга страна, прелитането над вода в началото, когато технологията все още е в начален етап на действие, гарантира по-голяма сигурност.
Затова от пазарна гледна точка в Гърция имат доста голяма нужда и разбиране какво може да им предложи услугата (на Dronamics).“
Компанията бързо намира местен партньор, „който е много, много мотивиран, защото те са една от по-големите шипинг компании“, отбелязва Свилен Рангелов. Именно на колаборация с локални играчи стъпва бизнес планът на Dronamics. „Нашия модел предполага, че трябва да създадем местна авиолиния във всяка една държава“, добавя той, обяснявайки логиката на авиацията и разпоредбите за летене в чуждо въздушно пространство. Затова компанията планира сключването на множество местни партньорства по държави и региони.
Както виждаме и геополитически, вървим по-скоро в посока на повече фрагментация, а не на повече глобализация.“