Туризмът и неговото ново място под слънцето
Вече трета поредна година тази индустрия e подложена на големи изпитания, но бизнесът се готви за силен летен сезон
Където има война, няма туризъм – е старо правило. Първо две години в пандемията водихме война с невидим противник. Сега и конфликтът в Украйна хвърля дълга сянка. Така вече трета година тази индустрия „боледува“, но въпреки многото трудности бизнесът работи за по-силен летен сезон в сравнение с предходните два.
Обичайният проблем с
кадрите
се задълбочава. След като две години хотели и ресторанти бяха в режим „Тръгни-спри“, много от хората се преориентираха към нещо друго. „Демографската криза е голяма, няма обучени кадри, липсват и желаещи да бъдат обучени. Това е най-големият „мазол“ на нашата индустрия“, обобщава Веселин Налбантов, зам.-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация и собственик на хотелски комплекс "Колизеум" в Слънчев бряг. Инфлацията стана фактор, който помрачава очакванията за по-светло туристическо лято. И въпреки всичко бизнесът е в трескава подготовка за сезон „без маски и зелени сертификати“. Туризмът очаква от държавата
по-активна подкрепа
- например за рекламата на отворената за ваканции България.
„Направихме огромна база и продължаваме да се развиваме на инат. Ние, хотелиерите, сме си купили работа и се трудим денонощно“, посочва Налбантов. Освен към изпитанията, на които е подложен целият туристически бизнес, той насочва фокуса към Слънчев бряг: „Курортът има много проблеми и голяма част от тях се дължат на това, че по статут той остава държавно предприятие. Обектите „на час по лъжичка“ бяха разпродадени през годините, последва неистов строеж. Сега комплексът тъне в зле организиран хаос. Крайно време е държавата да разчисти тези авгиеви обори. През лятото броят на гостите и летовниците в курорта достига до около 500 хил., наред с постоянно живеещите. Слънчев бряг е към община Несебър, която не инвестира активно в него.
Ситуацията
е абсурдна, тук дори няма улици и номера. Държавата трябва да разреши този сложен казус със собствеността и управлението, както се уреди въпросът с пречиствателните станции и сега морето е чисто. Подобни са проблемите и на Златни пясъци“. Хотелиерите отчитат, че летният сезон в последните години се е свил и вече е от юни до средата на септември. Те си дават сметка, че стихийно се построиха много хотели, предлагането изпреварва търсенето и затова България се нареди сред евтините туристически дестинации.
Свърши ли войната, летният сезон ще е силен, защото хората вече жадуват да отидат на почивка, казват от бранша. Туристите обаче все по-внимателно избират своята ваканция.
В Албена ви очаква петзвездна ваканция
Всички проблеми намират решение и туристите се радват на приятни преживявания и активен отдих
Маргита Тодорова, търговски директор на Албена АД
Лятото е пред нас, курортът Албена предлага мечтаната от всеки ваканция. Подарете си петзвезден разкош на морския бряг…
Туристите едва ли е нужно да знаят за трудностите, които преодоляваме в името на тяхната спокойна почивка в нашия курорт. Всички усещаме влиянието на войната – чрез увеличаването на разходите и инфлацията. Туризмът е индустрия, особено чувствителна към подобни фактори. Записванията вървяха с добър темп на фона на двете години пандемия, но щом конфликтът в Украйна се разгоря, веднага се почувства стагнация. Последва забавяне в резервациите за новия сезон от западноевропейските пазари, но почти няма анулации. Организираме инфотурове и търсим подкрепа и от Министерството на туризма, с които целим да покажем възможностите за пълноценна почивка, както и възможностите на региона. Насочваме комуникацията към българския и румънския пазар. Германският е структуроопределящ за нас, затова през тази година ангажирахме две водещи маркетинг и ПР компании в Германия и Австрия, с които разработихме и вече прилагаме иновативни решения за утвърждаването на марката Албена. Работим активно на белгийския и френския пазар, скандинавските ни партньори възобновиха програмата и се очертава възстановяване на обемите от 2019 г.
Албена представя
разнообразен продукт
Имаме от 3 до 5-звездни хотели и предлагаме чудесна възможност за почивка на семейства с деца, на приятели, своята привлекателност има и балнеолечението. Микроклиматът е специален. Разполагаме с три минерални водоизточника и държим тяхната концесия, водата се използва в откритите и закритите басейни. Подходяща е за лечението на опорно-двигателната система, периферната нервна система и някои кожни заболявания. Хотелите в Албена разполагат общо с над 3000 кв. м. слънчеви панели за генериране на гореща вода.
Албена е
зелен курорт
и продължаваме да развиваме нашата зелена мисия. Ограничили сме транспорта и използваме електрически превозни средства във ваканционното селище. Повече от половината от плодовете и зеленчуците, които предлагаме, а и от месото, са собствено производство - на фирма „Екоагро“, която е част от групата Албена. Произвеждаме вино и ракия под бранда „Геранея“, които се предлагат в олинклузивните ни обекти и в нашата търговска мрежа.
С възможностите, които предлага Flamingo Grand Hotel & Spa 5*, заедно с нашата болница за рехабилитация, свързани с топла връзка, в Албена целогодишно има различни форми на ваканция. Тази болница разполага с около 120 легла и работи дори през зимата. Използват се ценни природни ресурси като лековита минерална вода, лечебна лиманна кал, мед, восък, етерични масла, екстракти от охлюви, както и други натурални продукти.
На мястото на два от старите хотели изградихме новия петзвезден Maritim Hotel Paradise Blue, а през тази година ще открием и първия тематичен хотел Amelia, посветен на първата жена пилот Амелия Еърхарт. Започнахме изграждането му преди пандемията и през юни той официално отваря врати. През тази година курортът ще разполага с три петзвездни хотела. В перспектива ще строим нови с четири и пет звезди, тъй като все повече се налага търсенето на
комфортно настаняване
За да отговорим на очакванията за природосъобразна почивка и зелена ваканция, ще реконструираме нашия къмпинг, който ще е с 4 звезди. Той е сред приятна горска атмосфера в близост до резерват Балтата.
Албена расте, но не като леглова база. Курортът предлага все по-голям лукс, простор, въздух, зеленина. Плажът не се пренаселва. Развитието върви в посока подобряване и усъвършенстване на продукта, въвеждане на нови форми. Активната ваканция също е във фокуса ни. Много са възможностите за спорт в курорта и вече три години сме Европейски курорт на спорта. Домакини сме на състезания и турнири в повече от 40 вида спорт. Всеки от почиващите под ръководството на аниматор може да упражнява желаната от него активност на различните площадки в комплекса. Създали сме отлични условия и който иска да направи нещо повече за своето здраве, може да се възползва.
На база на търсенето, което установяваме с нашите регулярни проучвания, се стремим да отговорим на настроенията на гостите. Постоянно правим
подобрения
в продукта. Концертите на открито, които са напълно безплатни, също имат притегателна сила.
„Албена“ АД е голямо дружество и както повечето компании в страната срещамe трудност в намирането и задържането на кадрите. Липсват хора в обслужването, в кухните. Програмата 60:40 ни позволи да запазим ядрото от нашите работници, служители и мениджъри. Но са необходими и множество изпълнители. Набираме кадри и работим с много чужденци - например от Украйна, Киргизстан, Турция, като техният брой достига до 1000 души. Имаме обмен по студентски програми и се получава многообразие от хора, като в най-активния сезон персоналът достига до 3 хил. човека, а през зимата сме около 300.
Трудностите не са малко. Публикациите, че Черно море е неспокойно или замърсено, всяват тревога. Липсата на туристическа кампания на „Дестинация България“ също влияе на интереса към страната. Няма активни действия, които да облекчат или да подпомогнат усилията ни в този най-засегнат от пандемията сектор. Пред нас са много предизвикателства, с които трябва да се справим. Проблем ще е, ако правителството спре Програмата 60:40. И при всичко това
предимствата
на Албена са много: Само за два часа туристите от Западна Европа стигат до Варна. Зеленина и свеж въздух, комфорт и вкусна храна са другата притегателна сила. Сигурността в курорта е гарантирана. Многообразието от хотели, широката палитра от възможности за отдих, забавления и спорт, както и добре поддържаната инфраструктура - безспорно е притегателна сила. Екскурзиите в района, които организираме, дават възможност на туристите да се запознаят с някои от забележителностите и културно-историческото наследство.
Плажът е безкраен. Въздухът е чист. Затова и нашето мото е „Красива по природа“. Заповядайте в курорта Албена и ще се убедите в качествата на нашето екоориентирано предлагане. При нас е интересно да се работи, затова и преживяването на туристите тук е толкова приятно.