Употребявани електромобили: ниски цени и големи възможности
За първи път потребителите ще разполагат с огромен набор от електромобили втора ръка, достъпни за покупка
Tesla е напът да наводни пазара на употребявани автомобили в САЩ с 20 хил. броя, тъй като гигантът за коли под наем Hertz се стреми да се освободи от една трета от своя електрически автопарк, пише BBC. За шофьорите това е шанс да се сдобият с модел за доста под пазарната цена.
Уебсайтът за продажба на автомобили Hertz показва повече от 200 употребявани модела, които се продават за по-малко от 25 хил. долара. За сравнение, нов Tesla Model 3 – най-евтиното предложение на компанията – започва от над 35 хил. долара. Тези цени са дори по-ниски от най-евтиния нов електромобил в САЩ, Nissan Leaf, който се продава за около 29 хил. долара.
Тъй като Hertz пуска на пазара запасите си, експертите също така очакват повече употребявани електрически превозни средства да се появят и от други автопаркове под наем и частни собственици, особено след изтичането на тригодишните лизингови договори. За потребителите, които са били любопитни към електромобилите, новият глобален вторичен пазар предоставя отлична възможност да закупят такава кола с голяма отстъпка – особено във време, когато производителите на автомобили продължават да се борят със свалянето на цените на новите модели.
От следващата година нататък ще има значителни обеми употребявани електромобили и можем да очакваме цените да паднат значително“, казва Тибо Симфал, глобален ръководител на отдела за устойчивост на Uber.
Ако цената е подходяща, дори потребители, които нямат опит от първа ръка с електромобили, могат да решат да се сдобият с кола, казва Фелипе Смолка, партньор в EY и ръководител на практиката за мобилност на фирмата. Наистина, този безпрецедентен поток от намалени автомобили може да отбележи повратна точка за продажбите на EV – особено в САЩ, където много американци цитират цената като една от основните пречки пред масовото приемане.
Пазарът втора ръка
Очаква се рекорден брой употребявани електрически превозни средства да бъдат продадени през 2024 г., според Recurrent, фирма за изследване на данни за превозни средства, която изготвя тримесечен доклад за цените на коли втора ръка и пазара.
Някои хора чакаха този вторичен пазар и бързо ще купят тези превозни средства, казват експерти. И тъй като първата вълна от потребители се гмурка, може да има вторичен ефект, при който притесненията на колебливите сега, свързани с разходи за ремонт, живот на батерията и достъп до зареждане, да бъдат разсеяни от оценката на доволни шофьори.
Един сегмент, който вече е изпитал навлизането на употребявани електромобили, дори сред ограничен набор от наличности, са шофьорите със споделено пътуване, казва Тиболд. От 2021 г. Uber си партнира с Hertz и други компании за отдаване под наем в множество страни, за да стимулира шофьорите си да приемат електромобили с кредити и рязко намалени седмични наемни цени. През 2022 г. компанията съобщи, че 92% от шофьорите, наели Tesla в САЩ чрез Hertz, са казали, че обмислят закупуването на EV.
Отчасти благодарение на тези инициативи, броят на електромобилите в мрежата на Uber се е удвоил през последната година, казва Симфал. Вече има повече от 126 000 активни водачи на електромобили на месец в платформата Uber, което в момента я прави най-голямата мрежа за електрически превозни средства, според компанията.
Повече информация за електромобилите
Сега, когато повече професионални и частни шофьори ще имат възможност да закупят употребявано EV на фона на разрастващ се пазар и повече електрически превозни средства тръгват по пътищата, потребителите все повече ще научават за реалностите и разходите за притежаване на EV. Отвъд анекдотичните разкази ще станат достъпни още данни.
На фона на програмата на Uber с Hertz, например, компанията събира информация за това къде са налични зарядни устройства и къде не, въз основа на пътуванията на споделени шофьори в Англия и Франция. Те също документират пробега на Tesla след зареждане. Uber споделя тези данни с правителства и частни компании, за да помогне за подобряване на планирането на инфраструктурата, както и за справяне с погрешните схващания на потребителите.
От EY казват, че това обучение е от ключово значение за приемането на електромобили, особено след като потребителите също така изразяват опасения относно наличието на зарядно устройство, пробега и разходите за поддръжка, особено при употребявани електромобили.
Например, хората може да се поколебаят да купят употребяван Tesla Model 3 с пробег от над 141 хил. км, тъй като гаранцията за батерията е до 160 хил. км. Това е повод за притеснение, тъй като батериите за електромобили след продажбата могат да струват над 20 хил. долара. Но през 2021 г. Tesla съобщи, че нейните батерии издържат приблизително пробег от 320 хил. км в САЩ и 240 хил. км в Европа. Дори след тези километри батериите се разграждат само с 12%.
Колкото повече потребителите разбират данни за употребявани електромобили като този, казва Смолка, толкова по-уверени ще станат, че няма непременно да инвестират в непосилно скъпа поддръжка малко след като закупят превозно средство. Той също така вярва, че цената на резервните части вероятно ще падне, тъй като пазарът на резервни части расте и узрява, а циркулярността се подобрява.
С появата на пазара на употребявани EV, поддръжниците се надяват, че първите купувачи ще послужат като пионери, които могат да научат колебливите потребители, че употребяваното електрическо превозно средство е инвестиция, която си заслужава – и наистина добра сделка.