Министерства и общини ще купуват екологични коли и автобуси
Правителството прие постановление, с което се определя минималният дял на чисти превозни средства при възлагането на търгове
Всички възложители, в лицето на министерства, общини и ведомства, които решат да закупуват превозни средства, ще трябва да залагат условия новите коли и автобуси да са „чисти“. За целта правителството прие постановление, с което се регламентира определен дял такива МПС-та.
Припомняме, че промените бяха качени за обществено обсъждане в началото на декември. Те са вследствие на приети промени в Закона за обществените поръчки, свързани с европейска директива за насърчаването на чисти и енергийно ефективни пътни превозни средства.
Измененията ЗОП бяха гласувани преди няколко месеца, след като през лятото Европейската комисия заведе исковата молба за неизпълнение от страна на България на задължението ѝ да приеме необходимите законови, подзаконови и административни разпоредби.
Автомобилният транспорт е един от основните източници на замърсяване на околната среда особено в градска среда, което оказва негативно влияние върху здравето на хората. За ограничаване на тези негативни ефекти, вредните емисии от автомобилния транспорт трябва да бъдат намалени. Това може да бъде постигнато с различни инициативи и политики, включително и чрез обществени поръчки за насърчаване използването на чисти превозни средства, пише в правителственото прессъобщение.
Новите промени ще важат за доставката на леки и товарни автомобили, както и автобуси. Последните са от изключително значение за общините, които в последно време обновяват градския транспорт. Освен това, при конкурсите за превозвачи по определени линии местните власти вече ще трябва да залагат критерии за процент чисти автобуси.
Сроковете и минималните изисквания
До 31 декември 2025 г. минималният дял на чистите автобуси трябва да е 34 на сто спрямо общия брой на превозните средства, които са предмет на доставка, или се използват за извършване на услуги по Закона за обществените поръчки. Този дял трябва да стигне 48 на сто между 1 януари 2026 г. и 31 декември 2030 г.
Освен това, за първия период е предвидено 17% от автобусите да са с нулеви емисии, т.е. да са електрически или с водород. Делът ще е по-малък (8.5%), но само ако 80 на сто от превозните средства са двуетажни.
Ако възложител реши да купува леки автомобили чрез обществени поръчки, то 17.6% от тях трябва да са „чисти“ до края на 2025 г. При тежкотоварните изискването е за 7 на сто.
Разпоредбите няма да важат при поръчки, свързани с покупки на земеделска и горска техника, линейки, автокранове. Изключения са предвидени и за верижни машини, превозни средства за въоръжените сили, пожарната, МВР и гражданска защита.
Постановлението трябва да влезе в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.