Всичко вече е скъпо? Задават се още по-високи цени
Производителите на храни и стоки за дома прогнозират поскъпване и през 2022 г.
Потребителите по целия свят са напът да бъдат натоварени с още по-високи цени на ежедневните стоки, предупреждават различни компании – от хранителния гигант Unilever Plc до производителя на смазочни материали WD-40 Co., предава Bloomberg.
Uniliver, която произвежда сапуните Dove и сладоледите Magnum, повиши цените средно с над 4% през последното тримесечие, което е най-големият скок от 2012 г. насам. Очаква се поскъпването да продължи. Подобни сигнали идват още от Nestle SA, Procter & Gamble Co. и Danone SA, чиито продукти доминират на много места по света, включително в България.
Предстоят ни поне още 12 месеца инфлационен натиск“, каза изпълнителният директор на Unilever Алън Джоуп в интервю за Bloomberg Television. „Ние сме в инфлационна среда, която се случва веднъж на две десетилетия.“
Компаниите са изправени пред комбинация от предизвикателства във веригата на доставки, както и по-високи разходи за енергия, суровини, опаковки и доставка. Докато повечето производители на потребителски стоки, докладващи финансови резултати тази седмица, изразиха увереност, че ще успеят да ограничат дългосрочния удар до рентабилността, това означава, че ударът преминава върху потребителите.
Натискът върху джобовете на крайния клиент ще се усети още по-силно тъкмо покрай Коледа.
Инфлацията скочи в глобален мащаб. Макар в България ускорението да се движеше по-бавно на общия фон, през септември тя все пак скочи до 5%. За сравнение – месец по-рано бе на ниво от 3.7%. Как конкретно поскъпнаха продуктите и услугите у нас може да проследите тук.
В момента едно от предизвикателствата пред икономиките е да разберат дали и как да премахнат мащабните финансови стимули, активизирани в отговор на пандемията. „Това е просто нещо, с което потребителите трябва да се примирят в момента“, коментира Дженифър Лий, старши икономист в BMO Capital Markets, по повод растящите цени.
Компаниите обикновено повишават цените постепенно, поради което началото на един инфлационен период дава най-тежко отражение върху рентабилността. Ако прехвърлят повишените разходи твърде бързо върху клиентите, има реална възможност те да преминат към по-евтини продукти от конкуренти или да се откажат от покупките за момента. Логиката за отложено вдигане на цените е именно един от факторите, потвърждаващи очакванията за още поскъпвания.
Не можете да прехвърляте повишенията от днес за утре“, отбелязва изпълнителният директор на Nestle Марк Шнайдер. „Но сега това действие е в ход.“