Изтеглените автомобили достигнаха 60 млн. само в САЩ
Проблеми в запалването и въздушните възглавници доведоха до удвояване на предишния най-висок брой
Броят на изтеглените за сервизно обслужване автомобили в САЩ достигна 60 млн. за първи път в рамките на една година, пише Bloomberg. Сериозният ръст се дължи основно на дефекти в запалването при General Motors и въздушните възглавници на японската Takata Corp.
Регистрираните до днес 60,5 млн. автомобила почти удвояват предишния „рекорд“ - 30,8 млн. през 2004 г., показват данните на Националната служба по безопасност на автомобилния трафик. Числото ще набъбне допълнително, след като бъдат отразени последните уведомления от автомобилните компании.
Само на GM се дължат 27 млн. от изтеглените леки и товарни автомобили в Съединените щати. Компанията предприе през изминалите месеци 10 акции, всяка една, от които за над 1 млн. броя. Дефектните ключове на запалването в по-малките модели се свързват с най-малко 42 жертви и 58 ранени при инциденти. Компанията отчете загуби от дефекта за 2,7 млрд. долара за първите девет месеца от годината.
Третият най-голям японски производител – Honda, е изтеглил 5,4 млн. превозни средства в САЩ, основно поради дефектните въздушни възглавници на Takata. Разпадането им при активиране и появата на своеобразни шрапнели се свързват с четири смъртни случая. Компанията е доставчик на множество производители и стана причина за мащабни сервизни акции по цял свят – 8 млн. автомобила само в САЩ.
В същото време, Fiat Chrysler обяви вчера, че ще разшири изтеглянето, свързано с въздушните възглавници. Досега кампанията обхващаше само райони с топъл и влажен климат, тъй като се смяташе, че дефекта се проявява при тези условия, но сега ще се разпространи в цялата страна.
Други причини за сервизни кампании с обхват над 1 млн. автомобила станаха дефекти, свързани с волана, круизния контрол, двигателите, предпазните колани при различни производители и модели.
Регулаторът завиши значително изискванията си и контрола към производителите, след като бе обвиняван в мудни действия във връзка с проблема със запалването в някои модели на GM. Редица анализатори посочват, че по-навременна намеса на службата е можела да предотврати няколко инцидента с фатални последици. Оттогава администрацията изисква далеч по-регулярно получаване на доклади за различни наблюдавани дефекти и под угрозата от глоби до 35 млн. щатски долара, „поощрява“ компаниите да изтеглят серии и при най-малките съмнения за наличие на дефект, който застрашава сигурността на пътниците.
„Тепърва ще виждаме толкова много изтегляния, главно защото автомобилите станаха изключително сложни, а редица компании използват части от общи доставчици“, коментира Мишел Кребс, старши анализатор в Autotrader.com
Въпреки зачестилите сигнали за дефекти, американските купувачи не са разубедени. Нещо повече, ръстът в продажбите на годишна база е 5,4% през ноември, а очакванията са, че общия брой пласирани коли ще бъде най-висок от 2006 г. насам.