ЕК позволи на правителството да даде 224 млн. лв. на БДЖ
Комисията одобрява държавната помощ след 6-годишен анализ
Европейската комисия (ЕК) одобри мерките на България в помощ на българските железници. Чрез тях ще се позволи на БДЖ да намали равнището на своя дълг, без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния
пазар, съобщават от европейската институция.
Помощта ще бъде в размер на 224 млн. лв., защото Комисията одобрява подпомагане на държавните железници само за дълговете, които са натрупани преди присъединяването на България към Европейския съюз (EС). Сумата беше намалена от 550 млн. лв след препоръка от Европейската комисия. Първоначалната идея беше да се включи ангажимент за инвестиции в нови влакове, но те ще бъдат закупени чрез капиталов трансфер от държавния бюджет към железниците. Останалата сума за подпомагане на железниците ще дойде от бъдещата концесия на Летище София, обяви вчера министър Ивайло Московски.
От ЕК припомнят, че през 2011 г. България е уведомила Комисията за план за преструктуриране на БДЖ, който тя следва да оцени съгласно правилата на ЕС за държавна помощ. В първоначалния план се съдържаха и няколко мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ и следователно биха могли да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС.
През ноември 2011 г. Комисията започна задълбочено разследване, тъй като се съмняваше в дългосрочната жизнеспособност на БДЖ и дали планът за преструктуриране съдържа достатъчно мерки, гарантиращи собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки, компенсиращи нарушаването на конкуренцията.
По време на разследването Комисията се съсредоточи върху опрощаването от страна на българската държава на определени дългове, натрупани от БДЖ. Разследването установи, че планираното опрощаване на тези дългове в размер на 224 млн. лв. е в съответствие с насоките на Комисията от 2008 г. относно държавна помощ за железопътни предприятия.
Според Комисията това е така, защото дълговете са ясно определени и възникнали преди присъединяването на България към ЕС. От институцията посочват, че дълговете са пряко свързани с транспортните операции на железниците и възпрепятстват неговото добро финансово управление, а размерът на дълговете, подлежащи на опрощаване, е пропорционален,
За положителното решение на Комисията е помогнало и това, че БДЖ е единственият доставчик на железопътен пътнически транспорт в България и дружеството е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната. Комисията стигна до извода, че опрощаването на дълговете е необходимо и пропорционално, за да се подкрепи дейността на БДЖ и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.