Сухопътният транспорт може да не запази позициите си
Бъдещото принадлежи на мултимодалната логистика, смятат консултатите от Colliers
Европа все още изостава в мултимодалната логистика от САЩ, но отбелязва сериозен напредък. Изводът е част от последния доклад на консултантска компания Colliers International.
Двигателите на мултимодалния транспорт в Европа
Инфраструктурата е от водещо значение за ефективността и конкурентоспособността на мултимодалния транспорт. Повечето текущи инфраструктурни проекти в Европа са свързани с подобряване на съществуващи платформи, като например пристанищата. Много европейски пристанища са си поставили цели, свързани с мултимодалния транспорт и инвестират в такива програми, за да ги постигнат. Поради важността на този тип транспорт, пристанищата имат значима роля за осъществяването на желаната промяна.
Съществуват и няколко мега проекта: „Най-мащабният проект в Европа вероятно е тунелът, прокопан през Алпите и свързващ Швейцария и Италия – това е един от най-важните търговски коридори в Европа, осигуряващ връзка на пристанищата в Северна Европа със Северна Италия през Германия“ – казва Бруно Берта, директор проучвания в компанията.
“Тунелът Готард беше открит през 2016 г., а за 2019 г. се планира и втори, който ще засили железопътния трафик с около 60%. Това ще създаде условия за мултимодална логистика, като вече забелязваме оператори, които инвестират в нови съоръжения и платформи по този коридор“, споделя Берета.
Париж проправя пътя
Мултимодалната логистика има бъдеще и в градовете. Докато камионите/вановете доминират при дистрибуцията до крайната точка, планираните забрани в европейските градове дават основание да се смята, че сухопътния транспорт може да не запази позициите си в бъдеще. Железопътният и водният предоставят алтернативи, които ще служат като допълнение към екологичните автомобили при доставките до крайния потребител.
„Париж е един от водещите европейски градове в това отношение, който е стартирал инициатива за подобрение на логистиката в града от гледна точка на железопътния транспорт и този по Сена. Това включва превръщането на „логистичните хотели“ в по-големи структури с различно предназначение“, казва Берета.
Местните власти имат ключова роля при реализирането на тези планове чрез проактивно планиране и ангажиране на различни заинтересовани лица (дистрибутори, транспортни компании, собственици на земя, обществото като цяло). „Комбинирането на множество разнообразни интереси е предизвикателство, но примерите за успешна реализация на подобни проекти в Париж показва, че това е пътят напред“, е мнението на Берета.
Зелената вълна
Мултимодалният транспорт понякога предполага по-високи разходи. „Въпреки всичко, корпоративният свят приема позитивно по-високите краткосрочни разходи за сметка на по-добрите транспортни решения и по-големите ползи от гледна точка на корпоративна социална отговорност и на очакванията за по-строги мерки по отношение на опазването на околната среда“, казва Тим Дейвис, Директор Colliers EMEA.
Усъвършенстването на мултимодалната инфраструктура, намаляването на технологичните разходи и мащабността ще допринесат за привлекателността на мултимодалния транспорт и от икономическа гледна точка.
Ключови играчи оформят мултимодалната логистика
Законодателите имат желание да ограничат използването на сухопътен транспорт, за да намалят вредните емисии и да създадат по-екологични транспортни решения. Една от целите на ЕС е до 2050 г. 30% от сухопътния превоз на стоки и товари на разстояния над 300 км да се пренасочи към железопътен или воден транспорт. За тези дистанции железопътният транспорт се счита за добра алтернатива по отношение на разходи и вредни емисии.
Строителните компании и автомобилният сектор традиционно са най-интензивните ползватели на железопътния превоз. Все повече търговци, като например супермаркетите, започват да използват мултимодалната логистика за дистрибуция на част от продуктите си. Monoprix (Франция) например превозва съответно 55% и 35% от вносът от пристанищата до складовете си чрез средства за воден и железопътен транспорт. Tesco (Обединеното Кралство/ ОК) използва железопътен транспорт за да прави доставки до дистрибуционните си центрове от Дейвънтри, и наскоро обяви и услуга за железопътен превоз от Китай.
Компаниите за внос и износ разширяват предложенията си по отношение на мултимодалния транспорт, възползвайки се от благоприятната политика, инфраструктурните подобрения и създаването на търговски коридори, при които железопътния и водния транспорт са интересна възможност с оглед на цена и бързина. Това включва връзки с Турция и Далечния Изток: през януари, ОК беше последната европейска държава, която беше добавена към железопътната мрежа за доставки от Китай. Въпреки че вече е налице по-голям фокус върху железопътния и водния транспорт, компаниите за внос и износ продължат да подобряват възможностите си за сухопътен транспорт като инвестират във все по-екологични транспортни средства.
Платформи
Инвеститорите и собствениците на логистични имоти все повече се стремят да създават мултимодални инфраструктури, за да подобрят свързаността и да си осигурят повече наематели. В ОК са най-новите примери за логистични паркове с осигурена връзка с железопътна мрежа.
Ако сте харесали статията, можете да се абонирате на нашата страница във Facebook или да използвате нашия RSS фийд, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.