Бизнес по мед и...жило
Българските пчелни продукти и технологии си пробиват път на международния пазар, въпреки липсата на национална реклама и лошите отзиви за замърсявания с пестициди
Медът е сладък дар от природата, но бизнесът с него изисква постоянство и напредничава технологична мисъл. България не е достатъчно добре позната с природния продукт на световния пазар поради няколко причини, но името й вече се свързва с високи постижения в поддържането на екосистемата, която е жизнено важна и за нашето благоденствие.
Няколко са причините българските мед, пчелни суперхрани, козметика все още да не са хитови попадения. Страната ни изнася голяма част от произведения природен продукт. Доц. Юлиян Станчев, управител на Обединен български пчеларски съюз, твърди, че от 9 до 12 хил. тона пчелен мед годишно, около 3000 се консумира в страната. Но България не се бори с лошите резултати от международни изследвания, които показват замърсявания на продукта, резултат от пръскането с пестициди на земеделските земи.
Добрата новина е, че през 2021 г. намалява броят на натровените пчели, добивите растат, както и изкупната цена. По данни на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) произведеният пчелен мед е 11 638 тона, което е с 28.4% повече спрямо 2020 г. Но въпреки това намалява броят на стопанствата с пчелни семейства (–7.1%), вероятно и поради нерегламентирания внос.
Големите успехи на български производители на мед и продукти с него, на технологии в нишата, се дължат на усилията на частни инициативи и производители, които със собствен ресурс се опитват да убедят както сънародниците си, така и международните клиенти, в добрите му качества. И макар бизнесът да не върви само „по мед и масло“, но често да усещат и неговото жило, те увличат и други, които заменят корпоративния и градски живот с трудния, но сладък живот край пчелина.
Сергей Петров от Pollenity, Биляна Николова от „Мелифера“ и Галин Рачев от GHoney споделя кои са жилото и сладостите в този бизнес:
Сергей Петров:
Разработваме кошер на бъдещето
Модерният пчелин трябва да бъде оптимизиран и ефективен
Сергей Петров е основател на компанията „Бии Смарт Текнолоджис“ АД (Pollenity), която стои зад платформата „Истински мед“ и проекта „Осинови кошер“. Технологичната компания направи IPO в средата на юли - Снимка Личен архив
Г-н Петров, защо и как Pollenity се превърна влидер в технологиите в пчеларството у нас ? Как развихте потенциала на идеята си, при положение, че пчеларството е нишов земеделски бизнес?
От създаването на „Бии Смарт Текнолоджис“ АД, компанията зад технологичния бранд Pollenity, се стремим да реализираме своята голяма цел - да спасим пчелите чрез бизнес иновация и нови технологии. Стартирахме през 2015 г. и сме създали екосистема от технологични и бизнес решения, които да подпомагат пчеларите, а те да се грижат по-добре за нашите пчели. Пчеларството е консервативен сектор и е наложително да бъдеш готов да промениш своя бизнес, за да изпълниш своята мисия.
Пчеларството става все по-предизвикателно заради трудностите по опазване на пчелните колонии, но и с неустойчивия пазар на пчелни продукти, което принуждава все повече пчелари да се отказват. Ние ги оборудваме с технология, но и им помагаме да реализират продукцията си на честна цена през програмата „Осинови кошер“ вече 3 години.
Кои са Вашите основни клиенти? На кои пазари?
Към момента технологията ни е разпространена на 5 континента, но към ограничен брой пчелари. За „Осинови кошер“ работим в България, като от началото на годината разрастваме към Германия, Австрия и други страни от Западна и Централна Европа.
Какво е името на България в международния пчеларски бизнес? Как Вие се променяте ли нагласите?
Българският мед е с много високи качества, но не е познат като такъв заради честото му използване в смесени продукти. Тази практика не позволява локалното производство да е добре позиционирано в Европа и света. Като пчеларска страна също не сме добре разпознати, за жалост. Това, което правим с нашите проекти, е да промотираме българското пчеларство, но и гледаме на него като на един от елементите на по-големия европейски пазар.
Какви технологии и иновации прилагате? Развивате ли научно-изследователска дейност и как?
През последните години наложихме на пазара две устройства – BeeBot (сензорно устройство, което следи показатели в кошера) и HiveBase (смарт везна за кошер). Тези устройства изпращат данни към BeeBoard – дашборд с агрегирани данни и анализи за здравето на пчелната колония.
През последните 3 години работим и по мащабен R&D проект с 6 престижни европейски университета, наречен HIVEOPOLIS. В рамките на проекта разработваме прототипи на авангардни технологии за кошер на бъдещето, които ще можем да въведем в експлоатация в следващите години.
Как изглежда модерният пчелин през 2022 г. ? Без какво не може по отношение на технологиите?
Модерният пчелин трябва да бъде оптимизиран и ефективен в своите операции. Това се случва с въвеждане на технология за дистанционен мониторинг, каквито са нашите устройства, и правилното анализиране на получените данни, за да може пчеларят да реагира по най-добрия начин в правилния момент.
Какво очаквате от IPO-то на компанията? Накъде през следващите 2 години?
Целим да наберем нужния капитал, за да развием нашата мрежа в Европа и да наложим модела „Осинови кошер“. Първите стъпки са да развием силен бранд, общност от пчелари и партньори и дистрибуционна мрежа. През следващите 2 години целим да бъдеМ сред лидерите на пазара на пчелни продукти в Централна и Западна Европа.
Биляна Николова:
Показваме ползите на меда като суперхрана
Търсим инвеститори и ресурс за разрастване
Биляна Николова е основател на Мелифера ЕАД – производител на овкусен мед (Private Label) и енергийния гел за спортистиMelliGEL, Компанията се готви за публично предлагане на BEAM сегмента на БФБ до няколко месеца - Снимка Личен архив
Г-жо Николова, как стартирахте бизнеса си? Защо избрахте продукти, свързани със спорта и възстановяването?
Отдавна се интересувам от пчелния мед и от други функционални храни и това ме провокира да задълбоча познанията си в хранителните технологии. Мисията ми като пчелар е да покажа ползите от меда като суперхрана. Спортистите са непосредствените потребители..
Как излязохте на международни пазари?
Основах „Мелифера“ като компания, която да популяризира пчелите и най-вече - българския мед. Като начало започнах да обикалям международните изложения за биохрани и установих, че има какво да се направи по отношение на нашия имидж. За съжаление, българските производители на пчелен мед не са така добре представени, както например колегите им други европейски страни, или разпознаваеми като прословутия мануков мед от Нова Зеландия. Но, за да пробиеш на международен пазар, трябва повече от отлично качество – трябва масиран маркетинг (и време) или супер креативност. Понеже аз не разполагах нито с богат ресурс, нито с безкрайно много време, не ми оставаше нищо друго, освен креативността.
Как развихте продуктите си? Има ли иновации?
На практика голямата ни иновация не е научна, защото преоткриваме нещо, което вече съществува, просто досега не е било масово приложимо. Хората са забравили, че по времето на първите Олимпийски игри състезателите са приемали пчелен мед, за да имат енергия. Може да се каже, че в областта на спортното хранене сега е иновативно да не се ползва химия, а чиста храна, в която няма алергени, изкуствени овкусители, оцветители и други добавки. С добавените лиофилизирани растителни екстракти и соли, MelliGEL е концентрирана храна, която работи не по-зле от хранителните добавки със сложни химични формули в съдържанието.
Какво е нужно за успех - на българския и международен пазар на добавки за активен спорт? На какви сертификации подлагате продуктите си?
MelliGEL е сертифициран като 100% биологичен продукт от SGS. Но най-важното условие за всяка добавка или спортна храна е сертификацията от реномиран институт, който е признат от световните спортни организации (МОК, УЕФА, ФИФА и др.). Informed Sport, които сертифицират нашите продукти, анализират всяка партида за вещества, които са недопустими в спорта.
Ритейлърите също имат изисквания – бизнесът да има въведени процедури по НАССР, GMP, стандарти за безопасно производство, качество и т.н. Това е организационно и финансово предизвикателство за малкия бизнес, което автоматично го отдалечава от успеха. Също много важно условие е марката да е защитена..
Темата за изчезването на пчелите е актуална от години. Как разчитате Вашият бизнес да се развива устойчиво?
Пчелите страдат най-вече от пестицидите и антибиотиците. Биопроизводството е най-щадящо за пчелите и е едно от решенията, които в дългосрочен план трябва да решат проблема. Моята лична мисия е да спомогна за увеличаване на потреблението на биомед с най-високо качество.
Бизнесът ни не е да произвеждаме мед, а да го пласираме добре под формата на нов продукт. Отваряме нова ниша с нови възможности. Точно в това е иновацията и тя има потенциал, защото следва световните тенденции.
Нашият продукт оказва подкрепа на пчеларите, защото търсенето определя предлагането. Ако има търсене от потребители с високи изисквания, то и качеството на производството се подобрява. Затова и устойчивостта е двупосочна.
Вашите планове и перспективи за развитие през следващите 2 години?
Предстои ни представяне пред инвеститори, за да наберем ресурс, с който да изпълним разрастването си. Надявам се да ги впечатлим и с бъдещите си продукти.
Глобалният пазар на спортни храни се оценява на 47.5 милиарда долара през 2021 г. с планирана съставна годишна норма на растеж от 8% за идните 5 години, но тези цифри са изчислени през периода на пандемична обстановка. Реално този ръст е още по-осезаем на пазарите, където мерките бяха най-стриктни. Световните тенденции към здравословен начин на живот с усилена физическа активност и при трайно застаряващо население завишават потреблението на биологични и “free from” функционални храни и добавки.
Оказвайки се в точното време, ние трябва спешно да разширим производствения капацитет, за да отговорим на международните очаквания за обеми. В момента работим по няколко партньорства в Европа и Близкия Изток. Предприели сме и стъпки към отваряне на представителство в Япония.
Галин Рачев:
Базираме рекламата си на препоръки
Отказах да сменим надписа на етикетите „Произведено в България“ с „Произведено в ЕС“
Галин Рачев е основател на GHoney – бутикова компания за пчелни суперхрани и натурална козметика с мед. Продава в България и в Европа - Снимка Личен архив
Г-н Рачев, как решихте да се захванете с производство на мед и и защо се насочихте към суперхраните и козметичните продукти?
Бях управител на водеща фирма за промишлен кетъринг. В екипа си имах колега, който се грижеше за няколко десетки пчелни семейства. Безкрайното ми любопитство и интерес към пчелите и към начина им на живот бяха причина преди 13 години да закупя първите си 20 семейства.
Към онзи момент нямах план да създавам компания, но паралелно с все по-засилващата се страст към пчелите, усещах нужда да пренеса положителната енергия от пчелния кошер до колкото е възможно повече хора. Така се роди GHoney - български бранд за пчелни суперхрани и натурална козметика с мед. Към днешна дата разполагаме с няколко пчелина и над 500 пчелни семейства. Основният ни пазар е България. Имаме партньори в още две европейски държави.
Какъв е имиджът на България на пазара на мед и пчелни продукти?
Спомням си как във Франция хората опитваха медовете и тестваха козметиката. Отзивите и лицата им показваха учудване и абсолютно задоволство от визията и качеството на продукта, до момента, в който прочитаха в края на информационния етикет “Произведено в България”. Оставяха опаковката, казвайки, че по-късно ще дойдат отново. Разказвам това с огромно съжаление. Моите партньори там казваха, че трябва време, за да спечелим доверие. Предложиха да сменим “Произведено в България” с “Произведено в ЕС” на етикетите си. Не се съгласих.
На какво залагате за успех?
На качество, премиум продукти и постоянно внимание към клиентите си. Разчитам изцяло на своя опит и усещане. Много важни, според мен, са внедрените добри хигиенни и производствени практики по пчелините ни. Те имат огромно значение за крайния резултат - безопасността и качеството на продуктите. Вярвам, че всеки, който възнамерява да закупи наш продукт, знае кой стои зад името и кой носи отговорност за продуктите. Коректната информация към клиентите е много важна! Не е достатъчно да изпишеш на етикета си “Лавандулов мед”, само защото около пчелина цъфти лавандула.
Как развивате бранда си?
GHoney е малка бутикова компания. Основаваме цялата си реклама върху положителната референция и препоръки от доволни клиенти. Цялата ни енергия и ресурси са вложени в това да създадем най-чистия и качествен продукт. Това е нашият най-голям разход и нашата най-мащабна инвестиция. Продължаваме да се фокусираме в онлайн продажбите, като сме отворени към партньорства с малки, кокетни бутикови магазинчета с атмосфера и лично отношение. Нямаме интерес към присъствие в големи вериги.