Традицията ни дава увереност в бизнеса
Силата на „Балканвело“ е във висококачествения продукт и отношението към детайла и клиента
Маргарита Домусчиева:
Маргарита Домусчиева е финансов директор на „Балкан“ АД и „Балканвело“ АД. Присъединява се към „Балкан“ АД като изпълнителен директор след приватизацията през 1997 г. През 1999 г. създава „Балканвело“ АД. В продължение на 25 години е изпълнителен и финансов директор и ръководи компаниите в утвърждаването им и постигането на дългосрочни бизнес постижения. Завършила е ВИИ „Карл Маркс“, специалност „Управление и планиране на народното стопанство“. Работила е в системата на външната търговия, а близо 30 години е била финансов директор на НПК „Техенерго“ и „Тотема“ АД – София.
Г-жо Домусчиева, живеем във време на големи промени – трусове на пазарите, инфлация, появяват се нови конкуренти... Как „Балканвело“ успява да издържи на изпитанията и уверено да върви напред?
Действително пазарната ситуация е много сложна и ни поставя пред множество предизвикателства и проблеми за решаване. От една страна, инфлацията и намалената покупателна способност на потребителите свива продажбите. От друга, браншът в цяла Европа отчита високи нива на налична готова продукция в складовете по цялата верига: магазини, складове на едро, вносители и производители. Ситуацията е последица от пандемията – в периода 2020 и 2021 г. търсенето на велосипеди в Европа се завиши почти двойно. За да отговорим на това, максимално повишихме производствения си капацитет и планирахме доставките на части за по-дълъг период от време. В резултат разполагаме със значителни складови наличности както на готова продукция, така и на заготовки и части, необходими за монтаж. Справяме се благодарение на дългогодишните ни клиенти и партньори в цяла Европа, които успяват да преценят риска и да реализират произведената продукция. Основните ни партньори са от Скандинавските страни, работим заедно над 10 г. и винаги намираме решения при всеки проблем.
Вкусът на потребителите се мени бързо. Как вървите в крак с тази промяна?
Младите хора следят тенденциите, търсят нови продукти и индивидуални персонализирани решения. Но за „Балканвело“ това е динамична тенденция от 10 г. Оцеляват само производители, които откликват на клиентските изисквания. Затова с нашите партньори в чужбина разработваме множество нови модели и модификации, така че всеки клиент да може да избере подходящия за него велосипед. Имаме собствен конструкторен отдел, дизайн студио и отдел за проучвания и развитие, създаваме и внедряваме иновативни продукти и технологии за производството им. Така преодоляваме предизвикателствата и продължаваме напред.
Дружеството е основано като държавна самолетна фабрика, а през 1957 г. се развива велосипедната продуктова линия. Какво е усещането за силата на традицията?
„Балканвело“ като наследник на „Балкан“ е най-старата в България фабрика за производство на велосипеди. Имаме над 65 г. производствена история. Гордеем се с това и пазим значителен архив с данни и материали от минали периоди. Традицията ни дава увереност да се усъвършенстваме и развиваме всеки ден.
В България велоеволюцията се движи изцяло от частни компании. Какво е добре да знаем за този сектор, който някак тихомълком завоюва нови територии и пазари?
През последните години България е в Топ 5 на водещите производители на велосипеди в Европа. Създадохме Асоциация на производителите на велосипеди в България, която координира дейностите ни на национално и европейско ниво. Активни сме и в законодателните инициативи в Европейската комисия, свързани със стандарти за безопасност, митнически режим при внос, пътна безопасност, изисквания към техническите параметри на изделията. Работим координирано и целенасочено с колегите от останалите фабрики за постигане и гарантиране на безопасни продукти и безопасни условия на колоездене в България. Имаме добро партньорство и визия за бъдещи цели.
Масовото навлизане на пазара на електрическите велосипеди поставя нови предизвикателства, като максимална скорост, която е безопасна; екологични аспекти; подобряване и удължаване цикъла на ползване на батериите; подобряване информираността на крайния потребител за правилна употреба и поддражка. Тенденцията за увеличаване на пазарния дял на електрическтите велосипеди е трайна в цяла Европа, където е основният пазар на българските производители на велосипеди.
В какво е силата на „Балканвело“?
Отличава ни фокусът върху продукта и персонализираната комуникация с клиента. Силата ни е в детайла и отношението. Компромис с качеството не е допустим под никаква форма. Предимство са надеждните ни партьори в Европа, които са изключителни специалисти в изискванията на местните им пазари, и заедно създаваме велосипеди, предназначени за конкретния регион. Разчитаме на добре сработения и организиран производствен и офис персонал. И най-важното, което ни държи на пазара, е стремежът към развитие и усъвършенстване на продуктите и на производствената организация.
Имате ли усещането, че участвате в производствено велосъстезание - така бързо се менят изискванията и очакванията към съвременния велосипед?
Всеки ден сме в състезание с времето, тенденциите и конкуренцията. Пазарното правило, че или израстваш и се развиваш, или пропадаш и отпадаш, е валидно за велосипедната индустрия. В бизнеса, както и в естествените науки, оцеляват и просперират само най-адаптивните към постоянно настъпващите промени.
Къде намирате най-добър прием на вашите изделия?
Около 90% от продукцията е за клиенти от ЕС, основните ни пазари са Финландия, Швеция, Полша, Германия, Италия. На вътрешния пазар реализираме10% - с бранда REACTOR. В България работим с „Технополис“ и „Практикер“, имаме и собствен фирмен магазин и склад в Пловдив, който обслужва крайни клиенти и търговци от Южна България.
Класиката остава ли модерна при велосипедите?
Винаги има сантимент към класически ретро модели. „Балканвело“ разработи и пусна на пазара реплика на известното в България „Балканче“, като запазихме визията, дизайна и марката, но използвахме съвременни компоненти. Моделът е много популярен и търсен, предлагаме го в класическа едноскоростна версия, както и модификация с контра главина с вградени скорости.
Пандемията допринесе ли за нарастване на потребителския интерес към велосипеда?
Пандемията беше изпитание, което в последните 3 г. на два пъти буквално направи обрат на 180 градуса за един ден. В началото на 2020 г., след масовото въвеждане на мерките за превенция, 2 – 3 пъти нарасна търсенето на велосипеди – за индивидуален спорт на открито и като алтернатива за придвижване в градски условия. Това продължи и през 2021 г. и постави на изпитание възможността ни да завишим производствения си капацитет и да набавим необходимите за монтаж части. В началото на 2023 г. тенденцията се обърна в противоположна посока – занижено търсене заради заситения пазар, допълнително влошено от хладната пролет, големите складови наличности, инфлацията и войната в Украйна, която дава отражение на европейския пазар.
Новости в развитието и в плановете, които ще споделите?
През март 2022 г. беше регистриран Индустриален парк „Балкан“ в Ловеч, със собственик и оператор „Балкан“ АД. Очакваме, че ще развива регионалната икономика, ще влияе за ефективното изразходване на ресурсите и ще стимулира процесите на учене и създаване на знания. С Индустриален парк „Балкан“ се цели привличане на инвестиции с висока добавена стойност, включително от експортно ориентирани компании, създаване на модернизиран високотехнологичен парк за производство и услуги, което ще повлияе за подобряване на жизнения стандарт на хората. Ще бъде изградена привлекателна логистика и модерна съпътстваща инфраструктура, ще се концентрира дейността на взаимосвързани производства в една локация, намаляващи себестойността на единица продукт.
Засега на територията на Индустриален парк „Балкан“ се реализират няколко проекта:
- „Фотоволтаична Централа Ловеч “ ЕООД върху площ от 716 дка е изградила фотоволтаичен парк с мощност 106 MWp;
- „Балкан “АД изгражда за нуждите на индустриалния парк главна разпределителна електрическа подстанция 110/20 KV, кабелен електропровод 110 kV и оптични кабели между главната разпределителна подстанция на Индустриален парк „Балкан” и подстанцията на „ЕСО” ЕАД;
- „Некст.е.ГО България“ АД притежава терен с площ от 173 дка, предназначен за завод за електромобили.
Ловеч е град с традиции в самолето- и автомобилостроенето. Кога се очаква първият Next.e.GO да излезе от завода?
В миналото в „Балкан“ са сглобявани автомобили, като основно заводът се ориентира към производството на Москвич. Традициите са налице . Индустриален парк „Балкан“ в наши дни може да се превърне в център на електромобилното производство в България.
Оттук насетне зелената енергия ли ще дава по-голяма сигурност на производствения процес и предвидимост на разходите за енергоносители?
Все повече компании в България инвестират в изграждането на фотоволтаични централи, за да покрият собствените си нужди от електроенергия, но и да отговорят на изискванията за преминаване към кръгова икономика и намаляване на въглеродния отпечатък. Чрез инвестициите в зелена енергия фирмите ще имат предвидимост на разходите. Високите цени на тока и природния газ в последните 2 г. прави тези инвестиции икономически обосновани.
България се помни като голям производител на мотокари. Има ли как и занапред да сме фактор на този пазар?
През 1978 г. България дори излиза на първо място в света по общ обем на производство и износ на кари – 89 000 броя. „Балкан“ АД също е произвеждал електро- и мотокари от 2000 г. до 2006 г. Благодарение на голямото количество продадени в миналото кари, днес България по-скоро може да е фактор в поддръжката, производството и снабдяването на резервни части за тях.
Мъжка професия ли е машиностроенето, или жените успяха да разбият този мит?
Съвременната професионална етика вече не дели професиите на мъжки и дамски. За радост, имаме жени на ръководни позиции в политиката, във висшата финансова сфера, високите технологии, медицината и всички сектори, считани за мъжки в миналото. Днес фокусът е върху уменията и възможностите. Разделението на професиите на друг принцип е безвъзвратно в миналото.
Не сте родом от Ловеч, но вече сте здраво свързана с този град…
От много години живея и работя в града. Ловеч е прекрасен град, с добронамерени и сърдечни хора. Дава усещане за спокойствие и чистота. Развива се интензивно през последните години, благодарение и на адекватното и ангажирано местно управление. В процеса на изграждане на Индустриален парк „Балкан“ срещнахме голяма подкрепа и съдействие от общинската администрация и от други институции. Без тази помощ нямаше да напредваме с желаните темпове. Сътрудничим си с представители на местния бизнес, с благотворителни организации, подкрепяме каузи за подпомагане на изявени таланти и на хора в нужда.
Хората са основният двигател на всяко значимо начинание. Как ги привличате и как ги задържате?
Все по-трудно се намират квалифицирани кадри, особено в малък град като Ловеч. Голяма част от персонала дълги години е работил в „Балкан“ и продължава да работи. Формулата е оценяване на труда и развитие на персонала. Налице е взаимно уважение и доверие.
Младите хора имат ли интерес към машиностроенето, към големите производства, за които се искат знания, умения, но и дисциплина? Как се създава такъв интерес?
За съжаление, те имат слаб интерес към машиностроенето. А то е в основата на много други индустрии и браншове. Необходими са съвместни действия между институтите, средните училища, бизнеса и държавата за запознаване на младите хора с модерните възможности, които предлага този сектор. Важно е да се организират ученически практики в машиностроителните фирми и запознаване с нови машини и технологии.
В този период на висока инфлация и несигурност, време ли е за социални каузи?
За да се развива бизнесът добре, от съществено значение е развитието на човешкия фактор, на хората, които работят в съответната фирма, както и на обществото като цяло. Да, трябва да има социални каузи по време на инфлация и несигурност. Трябва да се подобрява средата, в която живеем.
Вашата житейска философия, която ви кара да продължавате да въртите педалите на все по-конкуриращия се бизнес?
Имай характер, бъди много трудолюбив, дисциплиниран, развивай умението да работиш в екип.
Фирмен профил
С името „Балкан” е известна една от най-старите машиностроителни фирми в България. Началото ее поставя през 1938 г. когато ръководството на Въздушните войски решава да създаде нова самолетна фабрика. Дружеството е основано през 1941 г. с указ на Н. В. Цар Борис ІІІ като държавна самолетна фабрика за производство и ремонт на самолети. Тук са произвеждани българските самолети ЛАЗ и ДАР, правени са селскостопански машини, стругове, редосеялки, семепочистващи машини, а също електродвигатели и трансформатори. Тук е производството на велосипеди „Балкан”, мотопеди „Балкан”, мотоциклети и монтажът на леки автомобили „Фиат” 850, „Фиат” 124, „Москвич” 408, „Москвич” 412 и „Москвич” 21412. През 70-те години дружеството се преориентира към производство на възли и агрегати за каростроенето. След 2000 г. започва и производството на мотокари с марката БД – собствена разработка на „Балкан“ АД. Дружеството продължава традицията и произвежда хидродинамични предаватели, двигателни мостове и управляеми мостове за вграждане в електро- и мотокари, както и широка гама от резервни карни части. „Балкан“ произвежда голямо разнообразие от метални изделия, включително и за военното производство.