България може да загуби 1 млрд. лв. от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“
Транспортният министърът Георги Гвоздейков спасява 184 млн. лева, пренасочвайки ги към други проекти, но останалите 800 млн. лв. са под въпрос
Транспортният министър Георги Гвоздейков ще се опита да спаси близо 1 млрд. лв. от оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Средствата е трябвало да се инвестират в жп проекти, но срокът за допустимост на разходите е до края на тази година и реално няма как да се случи.
Гвоздейков е измислил, да пренасочи част от средствата към други проекти, като метрото в София, обходният път на Бургас и удълбочаването на пристанище Бургас. Трите проекта обаче спасяват само 184 млн. лв., но и това е под съмнение, тъй като остават само три месеца до крайния срок за реализация.
За останалите около 800 млн. лв. няма яснота все още и вероятно ще се търсят други инфраструктурни обекти, в които да бъдат вложени.
Припомняме, че кабинетът "Денков" одобри промените в европрограмата през юли, но тогава все още не бе ясно кой инфраструктурен обект какви средства ще получи.
Според Гвоздейков "с добра мобилизация" на министерството и бенефициентите програмата ще завърши успешно.
Само преди дни включихме за финансиране три нови проекта на стойност над 184 млн. лева. Този ресурс представлява неусвоени средства от железопътните проекти, които са забавили значително своето изпълнение", обясни министър Гвоздейков.
Транспортният министър обяснява, че 70 млн. лв. от програмата ще се насочат към метрото в София, и по-точно за финансирането на разширението на Линия 3 в участъка от ул. „Шипка“ до бул. „Цариградско шосе". Със средствата ще се финансира и закупуването на 16 нови метровлака.
Припомняме, че старта на въпросното разширение се бави заради обжалвания. Стойността на обекта е 530 млн. лв. без ДДС, а средствата бяха осигурени от държавния бюджет и заем от Европейската инвестиционна банка.
Обществената поръчка за метровлаковете бе стартирана от „Метрополитен“ в края на 2022 г. Тя е за общо 16 влака и е разделена в две позиции – 8 за третата линия и 8 за останалите линии.
Siemens бе избран да достави влаковете за третата линия на стойност 134.5 млн. лв. без ДДС. Skoda пък ще достави тези за останалите линии, като договорът на стойност 134 млн. лв. без ДДС.
С това осигурените средства за софийското метро по ОПТТИ 2014 – 2020 г. стават общо 883 млн. лева", акцентира Гвоздейков.
Удълбочаване на плавателния път в акваторията на пристанищен терминал Бургас-запад е вторият проект, който ще бъде финансиран по ОПТТИ. Той ще получи над 24 млн. лв. от програмата. ДП „Пристанищна инфраструктура“ вече е избрала изпълнител и се очаква договорът да бъде подписан до дни. Срокът за изпълнение на проекта е 204 дни, а стойността на договора е близо 70 млн. лева.
По думите на транспортния министър изпълнението на проекта ще позволи обработката на едни от най-големите кораби в света, което значително ще повиши потенциала на бургаското пристанище.
Обходният път на гр. Бургас, който е връзката между „Тракия" и главния път Бургас-Варна, получава 90 млн. лева от програмата. Проектът вече е изпълнен и трасето е в експлоатация.
Припомняме, че въпросният обход поскъпна рязко след индексацията. Стойността му бе 57 млн. лв. с ДДС, но след поскъпването на строителните материали той се оскъпи до 88 млн. лв. Пътят е с дължина от 4.7 км. и бе пуснат за движение през май месец, като се финансира от републиканския бюджет.
С пренасочването на транзитния трафик от „Тракия“ извън Бургас значително се намалява натоварването на градската улична мрежа, а на пътуващите, които минават транзитно, без да влизат в града, ще бъдат спестявани средногодишно по 350 хил. часа, се посочва в прессъобщението на ресорното ведомство.