Кабинетът пренасочва евросредства към метрото на София
С неусвоените средства от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. ще се финансират и други инфраструктурни обекти

© ECONOMIC.BG / БТА
Разширението на третия лъч на метрото в София и новите метровлакове са сред проектите, които ще се дофинансират от приключващата в края на тази година европрограма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Така средствата по нея ще могат да бъдат напълно усвоени до края на годината, когато изтича и срокът за допустимост на разходите.
Решението е гласувано на днешното заседание на Министерския съвет, но не се посочва нито общата сума, която ще бъде отпусната, нито кой проект какви средства ще получи. Другите инфраструктурни обекти, за които се пренасочват пари, са обходният път на Бургас, удълбочаването на пристанище Бургас и модернизацията на инфраструктурата на Фериботен комплекс – Варна.
Приети са промени в европрограмата, които позволяват да се пренасочат средства от одобрените вече проекти, които няма да бъдат реализирани изцяло до края на настоящата година. Неизпълнените дейности ще бъдат финансирани от Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., за да се гарантира цялостното завършване на обектите.
Метро и метровлакове
Строителството на разширението на третия лъч, който ще минава през „Гео Милев“ и трябва да стигне до бyл. „Цapигpaдcĸo шoce“, би трябвало да стартира в близките месеци – поне такива са уверенията на „Метрополитен“.
Стойността на обекта е 530 млн. лв. без ДДС, а средствата бяха осигурени от държавния бюджет и заем от Европейската инвестиционна банка.
По отношение на метровлаковете, обществената поръчка за тях бе стартирана от „Метрополитен“ в края на 2022 г. Тя е за общо 16 влака и е разделена в две позиции – 8 за третата линия и 8 за останалите линии.
Siemens бе избран да достави влаковете за третата линия на стойност 134.5 млн. лв. без ДДС. Справка в ЦАИС показва, че договорът с него още не е подписан. Skoda пък ще достави тези за останалите линии, като договорът на стойност 134 млн. лв. без ДДС бе подписан преди дни.