Пътните строители търсят 1.7 млрд. лв. от държавата
Камарата "Пътища" обяви, че пътните фирми спират текущото поддържане на пътища в страната и ще си търсят парите в съда
Пътноподдържащите фирми в страната претендират за 1.7 млрд. лв., които държавата трябва да им изплати. Председателят на Браншова Камара "Пътища" Стефан Чайков заяви, че след 1 юли фирмите ще поискат от Пътната агенция изпълнителни листове за дължимите суми, заедно с всички пропуснати ползи и лихви. Щетите за бюджета ще са в размер на 150 – 200 млн. лв. Фирмите ще спрат и да изпълнява дейности по текущ ремонт и поддръжка на пътищата заради вчерашните констатации.
Припомняме, че в сряда премиерът обяви, че регионалният министър в оставка Гроздан Караджов е искал да даде на пътните фирми 2.5 млрд. лв. през актуализацията на бюджета, но за незаконно строителство. Веднага след това последва пресконференция на Караджов, на която той обвини премиера, че лъже и че докладът на междуведомствената комисия не казва колко още средства трябва да се платят на фирмите, а само че по-голяма част от дейностите, извършвани по договорите им за текущ ремонт и поддръжка, всъщност са основни ремонти.
Последва пресконференция и на финансовия министър Асен Василев, който заяви, че ще сезира прокуратурата, ДНСК и АДФИ за договорите на фирмите и че само около 886 млн. лв. може да им бъдат изплатени допълнително, защото това е реалната сума на извършените текущи ремонти, а не основни.
На пресконференция днес Чайков обяви, че Камарата също ще сигнализира прокуратурата за доклада, но за невярно съдържание в него.
След като получим листовете и дефинираме щетата, ще подадем сигнал в прокуратурата срещу членовете на междуведомствената комисия за документ с невярно съдържание и че заради констатациите в него, са причинили щета за бюджета в особено големи размери", допълни Чайков.
Пътните фирми търсят 1.7 млрд. лв.
Пътните строителите имат да получават още 520 млн. лв. Това е втората половина от претенциите им на стойност 1.2 млрд. лв. за извършени дейности през 2020 и 2021 г. Вече бяха платени от държавата 655 млн. с решение на парламента. Чайков обясни, че им се дължат други 1.2 млрд. лв. за довършване на замразени ремонти от миналата година, като срокът за тях е края на септември. Държавата дължи и още 180 млн. лв. по инхаус процедурите. Така общата претенция на бранша е за над 1.7 млрд. лв.
Припомняме, че финансовият министър Василев обяви, че възложените допълнителни дейности възлизат на 3.4 млрд. лв. Председателят на браншовата камара днес каза, че такива суми не се дължат на фирмите, защото част от парите вече са им платени.
Една част от тях са изплатени още при служебния кабинет и преди него. Друга част е платена въз основа на решението на Народното събрание и около 1.7 млрд. се дължат за вече извършени дейности и такива, които трябва да се довършат", обясни Чайков.
Той заяви, че държавата няколко пъти е признала, че парите са дължими към фирмите. Това веднъж е станало след подписаните споразуменията миналата година, по нареждане на служебния министър Виолета Комитова, с които се прекратяваха предсрочно договорите на фирмите и те трябваше да приключат с дейностите до 30 юни, както и да им се платят всички суми. Вторият път това се е случило с решението на Народното събрание, което удължи договорите до 30 септември и възложи на АПИ да се разплати с фирмите, както и да се довършат консервираните 278 обекта в страната.
Спирането на дейностите
Председателят на Камарата съобщи, че в сряда са провели среща с председателя на АПИ и са го уведомили, че предвид факта, че няма заложени средства за доразплащане в актуализацията на бюджета, ще спрат работа. Имало е идея фирмите да извършват дейности, които са предвидени само по текущия бюджет на АПИ, но след доклада и те ще бъдат спрени.
След констатациите на тази работна група трябва да спрем и това, защото същите дейности, които се тълкуват като незаконни, са в новите задания. Докато не получим писмени указания, че може да продължим дейностите по ТРП, ще ги спрем", посочи Чайков.
За доклада
Чайков твърди, че междуведомствената комисия дава само принципно мнение за вида извършени дейности, но без да има компетентност на орган за окончателно становище. Според него констатациите в доклада не отговарят на истината, а членовете на междуведомствената комисия са тълкували правната рамка както си поискат. Така например студеното фрезиране, според членовете на комисията, се разглежда като основен ремонт. Според Браншовата Камара обаче това е текущ ремонт.
Ако констатациите в доклада се приемат за верни, всички участъци, по които има извършени ремонти, трябва да бъдат затворени за движение, защото се тълкуват като незаконно строителство. Трябва да се консервират – или за сметка на изпълнителя, или за сметка на държавата и да се приведат в първоначалния им вид. Нали знаете какво означава това?", попита председателят на Камара "Пътища".
Според него същите дейности, които докладът посочва като незаконни, са предвидени и в новите обществени поръчки, които бяха пуснати от сегашното ръководство на АПИ. В текущите задания, възложени на фирмите за тази година, отново се извършват същите дейности.
За мен е шизофрения да се излиза от една работна група с такъв доклад. За нас единствената причина за доклада е, че никой няма намерение да плати на фирмите, най-вероятно защото просто бюджета няма пари", заяви Чайков.
Според него в доклада се сравняват "напълно несравними дейности", като например цената на километър път, но в различни области от страната. Чайков обясни, че състоянието на пътищата в страната е различно и дейностите по ремонтите са различни. Той е категоричен, че единичните цени, въз основа, на които са формирани заданията, са получени в резултат на проведени обществени поръчки по ЗОП.
70% са минали съдебен контрол и има пределни цени, които никой няма право да надвишава", посочи още председателят на "Пътища".
Докладът все пак признава, че дейностите са извършени. Относно контролът при ремонтите, Чайков заяви, че такъв има. ДНСК е извършвала проверки на дейностите. Преди това, за да стигнат сертификатите до АПИ, те минават през районните управления на АПИ.
Този доклад обвинява пътната администрация на България и фирмите, че са организирана престъпна група, и то без реални доводи."
За "прочутата" водосточна тръба, която премиерът цитира като пример за корупция в строителството, Чайков коментира, че тя касае възлагане и прогнозната сума от 1 млн. лв,. която е предвиждала евентуално, ако се наложи смяна, никога няма да бъде платена, тъй като дейността не била извършена. Парите не са претендирани и няма да бъдат платени на никого, заяви Чайков. Същата била ситуацията и със стълбовете за 2 млн. лв., които отново премиерът обяви в сряда.
Живко Недев, който също е представител на Камарата, каза, че твърденията, че няма гаранции за изпълнените дейности по ТРП, не са верни. Той обясни, че малките кръпки, които се правят, са с цена 26 лв. на кв. м, а гаранцията за тях е 6 месеца по наредба. Останалите кръпки, по превантивни ремонти, са с цена 16 лв. на кв. м, а гаранцията им е 3 години.
За инхаус процедурите
Чайков твърди, че фирмите имат да взимат 180 млн. лв. за дейности, изпълнени по инхаус. В същото време обаче властта е категорична, че строителството е незаконно, но не прави нищо, за да го прекрати или узакони.
Бяхме почти стигнали до намиране на юридическо решение, което да даде така желаната гаранция на държавата, която да се носи от фирмите. Очевидно е, че в сегашната политическа обстановка няма как да стигнем до решението", обясни Чайков.
Припомняме, че преди седмица стана ясно, че инхаус договорите, които държавното "Автомагистрали" е сключвало с фирмите за доставка на материали и наем на техника за строителството на автомагистрала "Хемус" и пътя Видин – Ботевград, ще влязат в Народното събрание, което ще трябва да ги "узакони". Регионалният министър в оставка пък заяви, че на фирмите трябва да бъде платено около 130 млн. лв.
Изпълнителният директор на Камарата Лазар Лазаров твърди, че не било вярно, че няма готов проект за лот 9 от автомагистрала "Хемус"
Аз съм написал 10 писма до възложителя, че проектът им е приет, има изготвен ПУП, има ОВОС за лот 9. Дадоха ни частично разрешение за строеж, за да пуснем следващият лот, който е готов", обясни Лазаров.
Пътният бранш е политическа дъвка
Според Лазаров пътният бранш е политическата дъвка на правителството. Строителите вече не смеят да казват къде работят, защото са станали нарицателно за корупция и мафия.
Според него вече платени 655 млн. лв. са похарчени от фирмите заради платеното ДДС и заемите към банките. Представителите на Камарата заявиха, че са останали излъгани и по отношение на индексацията на всички строителни договори. Според тях в другите европейски държави подобна индексация вече отдавна е приета.
Само в България браншът е добре и всичко върви. В Румъния вече трета индексация готвят", коментира Чайков.
Той заяви, че когато някой почне да се упражнява със строителния бранш, това е сигурен знак, че предстоят избори.