Василев праща незаконните ремонти на пътища в прокуратурата
Според финансовия министър на пътностроителните фирми могат да се платят само още около 886 млн. лв. за действителни текущи ремонти

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Финансовият министър Асен Василев ще изпрати доклада, констатиращ множество нарушения при ремонтите на пътища в страна, на прокуратурата, АДФИ и ДНСК. С констатациите на междуведомствената група, сформирана от експерти от Министерство на финансите и Министерство на регионалното развитие, ще се запознаят и депутатите в парламента.
Той потвърди по-рано вече оповестените констатации от премиера Кирил Петков и регионалния министър в оставка Гроздан Караджов, че под формата на текущи ремонти са се изпълнявали основни такива.
Финансовият министър обясни, че са прегледани 34 рамкови договора за текущ ремонт и поддръжка, подписани в периода 2018 – 2020 г. Срокът на договорите е 5-годишен, а общата им стойност е над 757 млн. лв.
Василев посочи, че са били анализирани 906 допълнителни извънредни задания, които никога не са били публично оповестени. Възложените дейности по тях са на стойност над 3.4 млрд. лв., обяви Василев. От тях извършените дейности по текущ ремонт са на стойност 1 млрд. лв., а 2.4 млрд. лв. са „прикрито строителство“, т.е. по договорите за ТРП са извършвани основни ремонти.
Те са възложени без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, през приемателна комисия и без гаранции за качество. Василев каза, че ако Пътната агенция се бе придържала към дейностите само по текущ ремонт, нямаше да се стигне до финансовия казус. Допустимото надвишаване на договорите по ЗОП е в рамките на 50%, т.е. „за малко над милиард, а направените възлагания са за 3.4 млрд. лв.“.
Финансовият министър обясни, че ДНСК ще трябва да мине през всяка една отсечка и да извърши реална проверка за качеството на свършената работа. А по неговите думи проверката не може да се прави само по документи.
Той е категоричен, че освен ЗУТ и ЗОП, са нарушени и други закони. Притеснителното от финансова гледна точка е, че тези пари може да се смятат за неправомерна държавна помощ, т.е. фирмите са се облагодетелствали спрямо всички други участници на пазара.
Това е неправомерно деяние и по смисъла на Наказателния кодекс. Заради това докладът тръгва и към прокуратурата, освен към Народното събрание, с препоръка да се привлекат към наказателна отговорност длъжностните лица за всяко едно възлагане извън обхвата на договора. Това е най-малкото документална измама“, бе категоричен Василев.
АДФИ ще проверява всички възлагания и ще анализира къде има заобикаляне на обществени поръчки, недобри финансови практики или директна измама.
Ако ДНСК установи, че вече ремонтираните отсечки отговарят на стандартите за качество и безопасност, то ще трябва Народното събрание да приеме специален закон, който да каже, че пътищата са „търпими“, защото в момента те се водят незаконни строежи. Трябва да бъде уредена гаранцията им и поддръжката, както и реда за издаване на разрешения за ползване.
По-рано през деня зам.-регионалният министър Явор Пенчев заяви, че подобна проверка би отнела години.
Веднага след пресконференцията на финансовия министър от пресцентъра на МРРБ разпространиха съобщение, че те също ще изпратят Доклада на прокуратурата, а ДНСК ще проверява всички констатации, свързани с твърдения за нарушения на Закона за устройство на територията.
Във връзка с това началникът на ДНСК днес издаде заповед да бъдат проверени на място и по документи всички проблемни пътни участъци, изредени в доклада, пишат от ведомството на министъра в оставка Гроздан Караджов.
Асен Василев заяви, че в Доклада се предлага единствено на фирмите да бъде платена тази част, която би представлявала незаконно облагодетелстване на държавата, ако не бъде заплатено. Министърът уточни, че става въпрос за сума „от порядъка на 886 млн. лв., но „трябва да се види какво е платено през предишните години“.
Министърът твърди, че така ще се спази и решението на НС, според което 50% от сумите за вече извършени дейности по текущ ремонт и поддръжка трябваше да бъдат платени първоначално. Останалите 50% се изплащат, само ако в действителност са били извършвани текущи ремонти.
С това изказване финансовият министър оборва тезата на Караджов, че всъщност след доклада не е станало ясно колко още трябва да се плати на фирмите.
Припомняме, че държавата вече плати 655 млн. лв. на строителите. Те обаче претендират за още 1.2 млрд. лв. за минали дейности, както и за още 1.2 млрд. за довършване на замразени обекти от миналата година.
Скандалните казуси
Василев посочи някои от най-скандалните примери, установени в доклада. Той даде пример с отсечка от път край Смолян. Става въпрос за превантивен ремонт на стойност над 45 млн. лв. Строителството е възложена на 28 август 2020 г., а проектирането – на 5 ноември 2020 г.
Някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка”, заяви Василев.
Подобни случаи били десетки. Василев даде пример и с ремонт на виадукта на автомагистрала „Хемус“. Проектирано е възложено на 30 юни, а около месец преди това – на 29 май е възложено строителството.
Фигурират и множество случаи със завишени максимални единични цени. Разходните норми са в пъти завишени, процентите за доплащане на разходите за труд и механизация също. Василев заяви, че анализи за количествени сметки липсват, няма посочени и единични цени, а просто една обща голяма сума.
Като конкретен пример бе даден ремонтът на пътя Асеновград – Кърджали. Трябвало е да се извърши през обществена поръчка, за да получи еврофинансиране. Изненадващо поръчката е прекратена, а същото задание е възложени през договорите за ТРП за 61 млн. лв.
Това е поръчката, за която имаме подмяна на водопровод 6 метра за 1 млн. лв.“, разказа Василев.
По-рано през деня същото обяви и премиерът, но регионалният министър в оставка беше категоричен, че това е „фантазия“.
Сега Василев обясни, че в частта за анализи на количествените сметки просто е записано „1 млн. лв. за ВиК“.
За ремонт на автомагистрала „Тракия“ в количествените сметки са посочени 40 хил. часа проектантски труд, за да се оправдае сумата от 1 млн. лв. за проектиране.
Това означава, че е трябвало да има екип от 82 проектанта, за да бъде направен ремонтът“, казва Василев.
Едни и същи ремонти в различни части на България са се изпълнявали за „драматично различни средства“. Ремонт на третокласен път в Полски Тръмбеш излиза 831 хил. лв. за километър, а ремонт в Шабла – 1.3 млн. лв. за километър.
Разликите в цените на ремонтите на второкласните пътища са още по-фрапантни, обясни Василев. Те са в рамките от 68 хил. лв. до 2.1 млн. лв. на километър. При ремонтите на третокласна пътна мрежа разликите в цените е до 7 пъти.
Това идва да покаже, че цените в заданията и количествените сметки няма нищо общо с реалността. Всичко е било нагласяно, така че да бъдат обслужени определени интереси“, посочи Василев.
В нарушение са правени дори основни ремонти на общински пътища.