Преговорите между превозвачите и Караджов не вървят добре
Министърът иска да увеличи тол таксите и да разшири обхвата на системата, бизнесът говори за фалити и лошо управление
Преговорите за вдигане на тол таксите и увеличение на обхвата на мрежата вървят с много критики към регионалното министерство. Превозвачите остро се противопоставят на плановете, за които заговори още бившият регионален министър Виолета Комитова и които останаха на дневен ред и при Гроздан Караджов. Целта е да се събират повече пари за ремонт на републиканската пътна мрежа, но системата не успява да генерира достатъчно приходи още от въвеждането си през 2020 г.
При старта на срещата Караджов отново изтъкна, че леките автомобили плаща повече, а тежкотоварният трафик – по-малко. Той даде пример, че в момента законът позволява на превозвачите да заобикалят първокласната пътна мрежа, за която се плаща тол и да минават през второкласна, за която се плаща 0 ст. на километър. Министърът посочи, че временната мярка, която превозвачите са си издействали при предишните управляващи – намалени тол такси и 0 ст. за второкласна пътна мрежа – вече трябва да спре да действа. Караджов изнесе данни и за това каква е цената на тол таксите в другите държави и попита:
Справедливо ли е цената да я плаща българският данъкоплатец?", каза той, опитвайки се да защити идеята си.
Превозвачите от своя страна буквално го заляга с въпроси дали е справедливо делението, което министърът се опитва да прокара между тях и обикновените граждани.
Ние също сме данъкоплатци и сме български граждани", посочи Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Тя изтъкна опасенията, които многократно е споменава в интервюта за Economic.bg, а именно – автобусните превозвачи извършват и социална услуга. Сключените договори за превоз на пътници по ЗОП не позволяват вдигане на цените на билета, а в същото време в България не се прилага европейският регламент 13-70, според който възложителите покриват разходите на превозвачите на 100% и им гарантират 5% печалба. Милтенова попита дали е справедливо да се направи сравнение и със заплатите в другите държави и тези в България.
"Ние се топим и се борим за оцеляване. Как искате да имате приходи от нас, след като ние не работим от 2 години", попита тя, имайки предвид всички затваряния заради пандемията, които оказаха негативно въздействие върху автобусната услуга.
Милтенова заяви, че са съгласни да плащат и 5 лв. на километър, стига в България да започне да се прилага регламентът.
Председателят на Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) Димитър Димитров отново акцентира върху компенсаторните такси, които превозвачите са принудени да плащат при недеклариран тол сегмент. В интервю за Economic.bg Димитров многократно акцентира върху факта, че системата е създадена да работи на загуба. Днес той направи същите констатации, а заради това, че модератор на срещата е Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики, Димитров заяви:
С избора на модератор, спечелихте нашето неодобрение."
Той даде предложение да бъде въведена забрана транзитният трафик да минава по алтернативни пътища, както и тол да се плаща от всички, включително и от лекия трафик. Преди това обаче Димитров поиска анализ за това колко пари ще се събират според интензитета на лекия и тежкотоварния трафик.
Първо се дадоха 180 млн. лв. за обществена поръчка за изграждането на системата. Чужди фирми я обслужват, чужди фирми събират и парите. Ние явно в тези неща не се справяме. В същото време чуваме, че липсват милиони, изнасят се в чували. Как ще пресечем тези практики?", попита Димитров.
Министерството получи критики и за това, че на срещата не присъства министърът на транспорта Николай Събев. Част от превозвачите критикуваха последната схема за подпомагане на стойност 40 млн. лв. Според тях по-голяма част от парите по нея отиват в големите общини, на които миналата година бе осигурен достъп до помощта от бивши транспортни министри – Георги Тодоров и Христо Алексиев.
Срещата продължава, като министър Караджов си води записки по коментарите на превозвачите, които алармират, че ако тол таксите се вдигнат, основни продукти също ще поскъпнат.
Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация заговори и за евентуално повишение на цените на горивата.
За нас, превозвачите на горива е най-лесно ние да отразим всяка промяна в цените на горивата", посочи Бенчев.
Той също се обяви против компенсаторните такси и заяви, че претоварването е "бич" - води не само до унищожаване на пътищата, но е и вид контрабанда, когато става въпрос за превоз на горива.
Абсолютно всички превозвачи изразиха притеснения относно работата на "Капш" - компанията, която изгради и поддържа тол системата в страна. Възражения имаше и срещу посредниците, които събират 7% комисионни. Оказа се, че има и проблем с контролните точки, които отчитат недеклариран сегмент много по-късно от преминаватането на превозното средство. Тези проблеми бяха огласени от Комитова още миналата година, но изглежда са останали нерешени и до момента.
Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви, че проблемите, за които са алармирали още преди 2 години са налице и сега. Още тогава, при преговорите с управляващите от ГЕРБ, превозвачите са изразили съмнения, че системата няма да успее да генерира повече приходи.
Ние бяхме против това между държавата и превозвачите да се вкарват посредници, които да събират таксите. Те трябва да бъдат елиминирани. Като нов министър, трябва да преразгледате тази възможност, няма вечен търговски договор", заяви Захариев.
На срещата присъства и бившият директор на Тол управлението, проф. Олег Асенов, който пък заяви, че всичко е било свършено в рамките на закона и че системата е била проверявана многократно.
Решенията в края на срещата
След като министър Караджов изслуша превозвачите, той заяви, че разговорите ще продължават, като всяко едно решение ще бъде съгласувано с бранша. Той приема критиката им като градивна и като шанс, чрез който може да разбере каква е ситуацията и какви решения могат да бъдат взети.
Караджов посочи, че транспортният министър не присъства, защото е било важно да се държи фокус върху пътната мрежа и привеждането й в прилично състояние.
Ще назнача много детайлна ревизия на тол звеното от създаването му до края на 2021 г,“, посочи Караджов, като така ще стане ясно дали всичко с договорите и поддържането на системата е изрядно.
Ще се търси и по-справедлив механизъм за налагането на компенсаторните такси. Караджов посочи, че същият проблем е налице и при винетките.
„Трябва да има глоби, когато някой не плаща, но това не трябва да е варварска бухалка при невинни грешки“, подчерта министърът.
Той се съгласи с това, че ситуацията при автобусните превозвачи е доста специфична, като за тях бъдещо увеличение ще се обмисли много сериозно. Ще се прегледат възможностите за канализиране на транзитния трафик, така че да минава само по магистралите и първокласните пътища.
Всичко ще бъде обмислено преди да се направи крачка. Подайте си предложенията и след 2-3 седмици ще се съберем отново, като тогава ще имам конкретно предложение за вас“, обобщи министърът.