Автобуси и камиони ще блокират страната заради неадекватни политики

Превозвачите се оплакват от намален пътникопоток, спад в оборотите и генериране на разходи, които в условията на пандемията, тласкат сектора към фалити

Автобуси и камиони ще блокират страната заради неадекватни политики

Снимка: Красимир Свраков

8244 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Транспортният бранш организира нов протест на 28 септември. Очаква се превозите да бъдат преустановени в този ден, а към автобусите и камионите ще се присъединят отново и другите сектори, които протестираха на 8 септември в центъра на София – ресторантьори, хотелиери, туроператори. Причината – браншът е в криза заради високите цени на горивата, поскъпването на стоките, липсата на държавна политика и помощ за справяне с проблемите на бизнеса. Допълнителни затруднения предизвикват и здравните противоепидемични мерки, вследствие на които е намален пътникопотокът.

Цените на горивата са двойно по-високи от началото на годината. Скъпият метан се отразява на всички – автобусни превозвачи, таксиметрови, товарни превозвачи. От април до сега реално нищо не се случи, а кризата е изключително голяма“, коментира председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова пред Economic.bg.

Тя дава пример и с високите цени на хранителните продукти. Според нея така заплатите на работниците се обезценяват и те искат увеличение, което в момента браншът няма как да си позволи заради намаления пътникопоток. Милтенова акцентира и върху друг проблем с липсата на кадри в сектора. Много от българските кадри избират да работят за по-високи заплати в чужбина.

„Ако не се вземат мерки да внасяме работна ръка отвън, в близките години няма да имаме транспорт. Ние не може да плащаме заплатите, които се предлагат в Англия“, посочва Милтенова.

Алтернатива за сектора не е вдигането на цената на услугата, защото тя ще рефлектира върху всички – пътникопотокът ще намалее още и хората ще ограничат пътуванията си. Ситуацията вече е критична заради дистанционната работа, която остави вкъщи много хора.

Говори се, че и учениците ще преминат на онлайн обучение на места, където има много заразени. Ние не може да увеличим цената за сметка на загуба на пътници, които в момента така или иначе отсъстват.“

Продължава да няма адекватни мерки

Според председателят на Конфедерацията ролята на държавата е от решаващо значение, защото услугата, която предлагат, е социална. Милтенова определя транспорта като "гръбнакът на икономиката".

Ако ние фалираме, какво ще стане? Няма да има кой да превозва гражданите“, посочва тя.

В гласуваната актуализация на бюджета депутатите предвидиха 40 млн. лв. за превозвачите. Според Милтенова обаче, ако мярката, която подпомага сектора с 8% от оборота, се повтори в същия вариант, тя няма да окаже положителен ефект на сектора.

„Тези 8% от оборота на една транспортна фирма се равняват на един месечен оборот от 2019 г. При тези цени на горивата, при липсата на пътници, намалени приходи и увеличени разходи, тези пари на практика ще стигнат за месец или месец и половина, най-много два. След това отново ще изпитваме затруднения.“

Тя посочва, че фирмите не могат да изплащат заплатите на служителите си. Икономическите мерки на правителството за справяне с последиците от пандемията и подпомагане на бизнеса не предлагат условия, които да могат да бъдат покрити от транспортните фирми, за да кандидатстват за помощите.

Мярката 60/40 е за тези, които могат да докажат този спад. За тези със спад на оборотите под 30% няма никакво подпомагане. При 20% спад в оборота наистина не може да се платят заплати, а при 40% вече фирмата е на ръба на оцеляването. Реално и режийните разноски не могат да се покрият.“

Според Милтенова въпреки актуализирания бюджет мерките в помощ на сектора трябва тепърва да бъдат разработени.

„Реално има 3 месеца, през които процедурите трябва да се подготвят, да се одобрят, да стартира кандидатстване, фирмите да бъдат одобрени и едва след това средствата да бъдат изплатени.“

Разходите допълнително се увеличават и заради инвестициите, които транспортните фирми трябва да правят за превозни средства, за да гарантират качеството и безопасността на услугата. Според Милтенова държавата трябва да работи в партньорство с бизнеса, за да го подкрепя. След протеста от 8 септември бизнесът е изпратил писмо до президента Румен Радев с искане за среща.

Нерешеният проблем с незаконните превози

Друг проблем са нерегламентираните превози, срещу които отдавна се обяви транспортният бранш. Според Милтенова държавата не създава подходящи условия за работа на сектора, а капакът на всичко е било предложението на министъра на туризма Стела Балтова да се регламентират превозите 8+1, което напълно противоречи на регламентите, че туристически пътувания се извършват само от лицензирани превозвачи. Транспортните фирми нямат възможност и да редуцират нерентабилни курсове, с което се генерират още разходи.

За година и половина не се предприеха никакви законодателни мерки, които да ни позволяват подобно редуциране в такава пандемична ситуация. Ние трябва да пътуване дори и с един пътник“, обяснява тя.

Туристическите пътувания също намаляват заради изискването при влизане в страната да бъде спазена карантина. Тя отпада при направен тест до 24 часа след пристигане. Според Милтенова трябва да има лаборатории на всеки граничен пункт, за да може тестването да става на момента, без туристите след това да ангажират от времето си да се тестват. Подобно тестване до 24 часа след пристигане създава допълнителни условия за разпространение на заразата.

„Лабораторията на „Кулата“ на 6 септември обяви, че е работила до обяд. След това правят тестове избирателно. Ако има някой, който е излязъл положителен на другия ден, ние издирваме всички пътували, вместо всички да бъдат карантинирани още на граничния пункт.“

Бизнесът преминава към гръцкия граждански модел, известен с многохилядни протести, в които се включват всички сектори.

Явно това е начинът управляващите да се съобразят с нуждите на хората“, посочва Милтенова.

Подкрепи Economic.bg