Строителството на магистрала „Русе – Велико Търново“ започва до дни (видео)
Регионалното министерство представи 3D анимация, за да илюстрира как ще изглежда една от отсечките след завършването ѝ
Строителството на автомагистралата между Русе и Велико Търново започва в неделя. Първоначално ще се работи по 7.9 километра от лота при обхода на Бяла. Отсечката е на територията на община Ценово, област Русе. За нея има готов технически проект, завършени отчуждения и издадено разрешение за строеж, съобщават от регионалното министерство.
За първи път ведомството пуска и 3D анимация, за да илюстрира как ще изглежда въпросната отсечка след цялостното ѝ завършване. От нея става ясно, че ще има няколко пътни възли и виадукт с дължина от 702 метра.
За останалата част от автомагистралата продължава изготвянето на техническите проекти и теренното обезпечаване на трасето.
Автомагистралата „Русе – Велико Търново“ ще започва от крайдунавския град и ще достига до Дебелец, където трафикът се разделя в посока проход „Шипка" и Прохода на Републиката.
Трасето е с автомагистрален габарит, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да могат гражданите от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.
Съвсем наскоро в регионалната комисия ресорният министър Андрей Цеков заяви, че магистралата трябва да си има име и е предложено то да бъде „Янтра“. Той коментира, че очаква през април догодина да започне работа и по други участъци.
Припомняме, че магистралата по проект е заложена да бъде с дължина от над 132 километра, като е разделена на три лота. Първият е Русе – Бяла, вторият е обхода на град Бяла, а третият е между Бяла и Велико Търново.
Обществената поръчка за първите два бе стартирана още през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър ще струва около 20 млн. лв.
Именно високите цени бяха повод за спор по времето на кабинета "Петков". Тогава регионалният министър Гроздан Караджов бе обвинен от бившия премиер Кирил Петков, че е процедирал с отварянето на ценовите оферти. Петков поиска проверка от Държавната финансова инспекция (АДФИ), която впоследствие обаче не откри никакви нарушения в поръчката.
Служебният кабинет обяви магистралата за национален обект и през ноември двата договора с изпълнителите бяха официално подписани. В началото на годината властта плати 175 млн. лв. аванс, за да започне проектирането.
Изпълнител на участъка Русе – Бяла е ДЗЗД „Хемус-16320“, с партньори в обединението: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД. Дължината на участъка е 40 км, като срокът за строителството му е над 5 години и 8 месеца.
Изпълнител на обхода на Бяла е ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с партньори в обединението: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД. Дължината на участъка е 35.4 км., като срокът за изпълнение е около 5 години.
Двата лота са включени в програма „Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Освен това средства в размер на над 300 млн. лв. са предвидени в бюджета за 2024 г.