Кабинетът е платил 175 млн. лв. аванс за магистрала Русе – Велико Търново
Парите са преведени на фирмите в последните дни на миналата година, за да започне проектирането на пътя
Аванс в размер на 175 млн. лв. са получили консорциумите, които трябва да строят първите 76 километра от магистралата Русе – Велико Търново. Плащането е направено в края на 2022 г. Това стана ясно от изслушване на регионалния министър Иван Шишков в ресорната парламентарна комисия.
Министърът не вижда проблем с огромната сума, тъй като по думите му, тя представлява едва 10% от стойността на договорите. Според него плащането е било наложително, за да започне проектирането, тъй като ОВОС-ът на аутобана изтича през ноември тази година.
Важно е да имаме технически проект и разрешение за строеж преди ноември, за да се спаси ОВОС-ът“, заяви Шишков.
Министърът уточни, че се надява фирмите да са готови с проектите до септември, за да започне процедура по отчуждаване на терени.
Николай Нанков (ГЕРБ) отвори темата, като поиска да знае дали в действителност авансите са преведени в последните дни на миналата година.
Знам, че това е правилният начин, но ще припомня, че други министри коментираха, че плащането на аванси без разрешения за строеж е престъпление. Кога е правилна тази логика?“, попита Нанков.
Той се опита да направи сравнение с многомилионните аванси, които са изплащани на фирми по време на управлението на ГЕРБ, за строителството на автомагистрала „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград. Тази практика бе заклеймена от служебните правителства и редовния кабинет „Петков“, тъй като обектите са строени чрез инхаус процедура, а МВР дори обяви, че парите са били изнесени в чували и са използвани за строителството на хотели.
Аз бях много ясен, че сме платили малка сума авансово за технически проект. При „Хемус“ нямаше одобрен ПУП, а за Русе – Бяла и обхода първо одобрихме ПУП-овете. Освен това, част от авансите за лот 7, 8 и 9 на „Хемус“ са преведени, а за тях даже няма трасе“, контрира Шишков.
Министърът напомни, че аутобанът трябва да бъде удължен и да стигне до Маказа, тъй като е важен транспортен коридор.
Припомняме, че два консорциума, начело със строителните фирми „Автомагистрали-Черно море“ и „Грома Холд“, бяха избрани да строят първите 76 км от пътя.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително надхвърлят тази стойност. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв. и километър от магистралата струва над 20 млн. лв.
Въпреки това Държавната финансова инспекция (АДФИ) не откри никакви нарушения в поръчката. Така служебният кабинет обяви магистралата за национален обект и през ноември двата договора с изпълнителите бяха официално подписани.
Тя е включена за финансиране в пpoгpaмa „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021 – 2027 г., в ĸoятo влизaт и дpyги мaщaбни инфpacтpyĸтypни пpoeĸти – тyнeлът пoд Шипĸa и пocлeдният yчacтъĸ oт „Cтpyмa“.