Магистралата Русе-Велико Търново ще бъде удължена до Маказа
Проектирането на трасето вече е започнало, коментира регионалният министър Иван Шишков

Снимка: БТА
Служебният регионален министър Иван Шишков е възложил проектирането на цялата магистралата от Русе до Маказа, съобщава БТА. Това означава, че трасето на вече планираният аутобан от Русе до Велико Търново ще бъде удължено. Шишков посочи, че основното трасе ще преминава през Прохода на републиката.
До момента са одобрени като Подробен устройствен план два етапа от бъдещата магистрала до обхода на Бяла“, коментира Шишков.
Припомняме, че служебният кабинет определи аутобанът Русе – Велико Търново за обект от национално значение, за да задвижи строителството му. Само преди седмица стана ясно, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е подписала и договорите с изпълнителите. Това се случи след проверка на АДФИ, която не откри проблеми при търга, въпреки че офертите на фирмите надхвърлиха в пъти прогнозната стойност на поръчката.
Общата дължина на двата участъка (Русе – Бяла и обходът на Бяла) е 76 км., като целият проект струва над 1.5 млрд. лв. Магистралата е включена за финансиране в пpoгpaмa „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021-2027 г., а строителството й ще продължи над 5 години.
Шишков не коментира колко би струвал такъв амбициозен проект и колко време ще отнеме строителството му. По думите на министъра в област Стара Загора ще преминава още една магистрала, която ще слезе от Хаинбоаз и ще пресече автомагистралите „Тракия“ и „Марица“. Така през областта ще минават три магистрали. Икономически това ще бъде добре за района, каза още министър Шишков.
По думите му тунелът под Шипка е планиран лошо и неправилно, „защото е с по-една лента в посока“. Така е изпълнен и обходният път на Габрово, но трасето няма как да бъде разширено. Проектът няма да бъде спиран, а ще се реализира в следващия програмен период на министерството, коментира пред БНТ министърът,
Не съм казвал, че ще бъде спиран. Казах единствено, че няма сериозен смисъл, защото обходът на Габрово е с по една лента в двете посоки. Тунелът под Шипка е предвиден по същия начин. Ефектът от тунела сега ще е минимален и ще се дадат много пари", заяви министърът.
Припомняме, че бившият регионален министър Гроздан Караджов също бе недоволен от тунела под Шипка, като дори имаше намерение да стопира проекта, за да се проектира наново с по-широко трасе и повече ленти за движение. Предвид тежкия трафик, който ще минава, очакванията на министъра бяха за големи тапи. Все пак, Караджов реши да процедира проекта и така през юни Пътната агенция и водения от „Хидрострой“ консорциум подписаха договорите за проектиране и строителство на тунела.
Стойността на договора е мaлĸo нaд 358 млн. лв. c ДДC. Всъщност стойността на поръчката бе около 320 млн. лв., но тя не бе пределна. Така при отварянето на ценовите оферти стана ясно, че строителството на съоръжението се оскъпява с 40 млн. лв. Cpoĸът зa пpoeĸтиpaнe e 8 мeceцa, a зa cтpoитeлcтвo – 3.5 гoдини. Пpoeĸтът e вĸлючeн зa финaнcиpaнe пo OΠ „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт" 2021-2027 г.