АДФИ не откри финансови нарушения при магистрала Русе – Велико Търново
Агенция „Пътна инфраструктура“ подписа договора за инженеринг за първия участък от мегаскъпия аутобан
Агенция „Пътна инфраструктура“ е подписала договора за инженеринг на участъка Русе – Бяла, който е част от автомагистралата Русе – Велико Търново. Това е станало на 18 октомври, но договорът е отразен в системата за обществени поръчки чак днес.
Подписването е станало почти седмица, след като Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) излезе с информация (на 10 октомври), че не открива никакви нарушения в търга за мегаскъпата магистрала, при който прогнозната стойност на поръчката бе надскочена в пъти. Именно заради това бившият премиер Кирил Петков поиска проверката, а Министерство на финансите дори заговори за картел.
Екипът на Economic.bg получи доклада по Закона за достъп до информацията (ЗДОИ) и в него Финансовата инспекция единствено констатира, че АПИ не е удължила срока за получаване на оферти. Други нарушения не са констатирани въпреки сериозното поскъпване на аутобана и превишаването на прогнозната стойност.
Новият мултимилионен договор
Дължината на участъка е 40 км, а стойността на договора е над 876.5 млн. лв. без ДДС. Така километър от трасето струва над 21.9 млн. лв. Срокът за изпълнение е 2120 календарни дни, т.е. над 5 години и 8 месеца. Или казано по-просто, магистралният участък Русе – Бяла ще е готов през 2028 г.
Изпълнител на дейностите е ДЗЗД „Хемус-16320“, с партньори в обединението: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД.
Засега договорът за инженеринг на другия участък от магистралата – обходът на Бяла – не е подписан или поне до този момент не е отразен в системата за обществени поръчки. За строителството му на първо място е класиран ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с партньори в обединението: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД. За техническия проект и строителството на обхода на Бяла прогнозната стойност е 446.3 млн. лв. без ДДС. Избраният консорциум предложи цена от над 660.4 млн. лв.
Припомняме, че общата индикативна стойност на поръчката е над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв. Финансирането е заложено в новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Заради прекомерно скъпата поръчка бившият премиер Кирил Петков поиска търгът да бъде проверен от Финансовата инспекция (АДФИ) или да бъде спрян. По-късно пък регионалният министър Гроздан Караджов заяви, че ценовите оферти не са били отваряни дълго време, защото „виждаше се кои са кандидатствалите фирми – същите тези, които Петков ги нарича крадливите“.
Аз зададох два пъти въпроса дали да отваряме финансовите предложения, или не. Ако ги отворим, трябва да завършим процедурата. Сега изведнъж има чудене защо поръчката е такава. Ами вие така го решихте. Бяха избрани най-евтините предложения, с най-ниски цени, но не съм си помислял да сключвам договор с изпълнителите“, обясни Караджов тогава.
И въпреки че бившият регионален министър не искаше да сключва договорите, служебното правителство дори обяви аутобана за обект от национална сигурност, за да може да форсира строителството му. По всичко изглежда, че новоназначено ръководство на АПИ в лицето на Иво Иванов само е чакало крайната констатация на АДФИ, за да процедира с договора. Не е ясно защо обаче нито АПИ, нито ресорното ведомство до момента не са се похвалили с подписването на контракта.
Какво (не) откри АДФИ?
На 10 октомври Финансовата инспекция изнесе своя традиционен доклад за приключили инспекции за периода 1 юли – 30 септември 2022 г. Там е и одитът на обществената поръчка за инженеринга на магистралата. В него АДФИ казва, че не намира нарушения при търга въпреки надскочените прогнозни цени. Единствено констатира, че Пътната агенция не е удължила срока за подаване на оферти. Констатациите в доклада напълно противоречат със заявката, с която Министерството на финансите обяви старта на проверката.
На 21 юли, когато все още МФ се оглавяваше от Асен Василев, ведомството излезе с прессъобщение, че поръчката ще бъде проверявана. Тогава бе посочено, че двама от участниците – ДЗЗД „Хемус-16320“ (бел.р – изпълнител на участъка Русе – Бяла) и „ХВП – Ябланица“ ДЗЗД – „са свързани лица, тъй като в тях участват свързани дружества – „Пътстройинженеринг – Т“ АД, „Хидрострой“ АД и „ВДХ“ АД. Свързаността между тези дружества произтича от обстоятелството, че мажоритарните им собственици и членове на управителните им органи – Григор Иванов и Велико Желев – участват съвместно в управлението на трето дружество – „Пътни строежи Велико Търново“ АД. На основание чл. 107, т. 4 от ЗОП тези участници (ДЗЗД „Хемус-16320“ „ХВП – Ябланица“ ДЗЗД) е следвало да бъдат отстранени, но това не е направено.“
АДФИ следва да провери защо до крайното класиране са допуснати две икономически групи, като всяка печели по една обособена позиция, защо цените, на които се възлагат поръчките, надвишават с 40 до 55% прогнозния бюджет и има ли тръжна манипулация и разпределяне на поръчките по обособени позиции и ощетяване на бюджета на Европейския съюз“, се казва още в прессъобщението оттогава.
В крайния доклад на АДФИ обаче няма констатирани такива нарушения. При подадените оферти на участниците Финансовата инспекция не открива свързани лица, още по-малко картел, както предполага Министерство на финансите. В процедурата за възлагане на обществена поръчка участниците, подали оферти общо за двете обособени позиции са пет, от които четири дружества по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) и едно акционерно дружество (АД).
При извършената проверка се установява, че „няма подадена самостоятелна оферта от юридическо лице, което същевременно да е член на обединение участник, по смисъла на т.59, ал.2 от ДР от ЗОП. С посоченото е спазено изискването на чл.101, ал.9 от ЗОП“.
Всяко отделно юридическо лице участва само в едно обединение, в съответствие с разпоредбата на чл. 101, ал.10 от ЗОП. Самостоятелни участници в процедурата за възлагане на обществената поръчка, са отделните обединения, съгласно легалната дефиниция, дадена в т.59, чл. 2 от ДР от ЗОП и същите не се явяват „свързани лица", по смисъла на чл.101, ал.11 от ЗОП и ал. 2, т. 45 от ДР на ЗОП.“
По отношение на рязкото поскъпване на магистралата, в доклада АДФИ формално посочва, че "в документация за участие възложителят е посочил, че прогнозната стойност на поръчката не е пределна, като ценовите предложения на участниците могат да я надвишават." В прогнозната стойност са включени цена за изпълнение на проектантските работи като глобална сума, цена за изпълнение на строително — монтажните работи (СМР) и допълнителните разходи 5% от цената за изпълнение на СМР. Включена е и сумата за комуникация и информация, която е в размер на 100 хил. лв. без ДДС.
Така единственото нарушение на Пътната агенция е, че не е удължила сроковете за подаване на оферти. В доклада подробно е описана хронологията на цялата обществена поръчка. Тя стартира в края на 2020 г. Офертите бяха отворени през януари 2021 г., а ценовите предложения на фирмите бяха обявени едва на 26 май 2022 г., т.е. година и 4 месеца по-късно.
На 12 февруари 2021 г. всички участници са допуснати до техническа оценка, която се извършва чак на 25 май 2022 г. Според АПИ, забавянето се дължи на „обема и спецификата на предмета на поръчката, определената методика за оценка на офертите, както и обстоятелството, че членовете на комисията съвместяват и други служебни задачи.“
Проверката на АДФИ установява, че през януари 2021 г. са постъпили общо 12 искания, една част от тях за предоставяне на разяснения по условията, а друга част с искане за удължаване на срока за получаване на оферти.
Въпреки забавата в предоставяне на своевременно поисканите разяснения, възложителят не е удължил срокът за получаване на оферти, което е в нарушение на чл.100, ал.7, т.2 от ЗОП.“
За установеното нарушение на чл.100, ал.7, т.2 от ЗОП, не се състави акт за установяване на административно нарушение, тъй като същото не е определено като нарушение по смисъла на чл.6 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Срокът на работата на комисията, определена от АПИ, която разглежда и оценява офертите на участниците, е удължаван три пъти – веднъж при служебното правителство на 21 септември 2021 г. и два пъти при кабинета „Петков“ (на 18 януари и 21 април, 2022 г.). Комисията отстранява по един участник от всяка обособена позиция. Заради изтичане на срока на валидност на офертите участниците са поканени да ги удължат, като само един участник не обновява офертите си.
Припомняме, че почти по същия начин АДФИ не видя нарушения и в корупционните практики при изграждането на автомагистрала „Хемус“ и авансово раздадени милиони при договорите за строителство на участъците 7, 8 и 9 от аутобана. Веднага след това Министерство на финансите побърза да обясни, че нарушения за милиони има, но Финансовата инспекция не ги лови заради ограничена проверка.