Търговете за новите влакове и локомотиви стартират отново до края на юли
Те бяха прекратени от транспортния министър заради пропуски
Търговете за новите локомотиви и влакове, които се финансират със средства от Плана за възстановяване и устойчивост, ще стартират отново до края на юли. Това заяви зам.- министърът на транспорта Димитър Недялков по време на кръгла маса, организирана от Русенския университет „Ангел Кънчев“, съобщават от ресорното ведомство.
Припомняме, че мегатърговете бяха прекратени от транспортният министър Георги Гвоздейков с мотиви за пропуски. Преди това те бяха обжалвани от големи международни компании заради заложените технически изисквания от предишния екип на министерството.
В обществените поръчки за доставката на подвижния състав установихме, че са допуснати няколко съществени пропуска. За да избегнем рисковете от тях и за да разширим възможността за по-голяма конкуренция обществените поръчки бяха спрени. В момента се работи по отстраняването на тези пропуски, като планираме до края на този месец да стартираме поръчките отново“, отбеляза заместник-министър Недялков.
По ПВУ са планирани инвестиции за закупуването на 7 двуетажни и 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 20 едноетажни пуш-пул състава, 18 електрически маневрени локомотива, както и доставката на бордово оборудване за 108 електрически локомотива и мотрисни влака.
Освен това са предвидени инвестиции за внедряване на Европейска система за управление на железопътния трафик (ERTMS Ниво 2) в жп участъка Русе – Каспичан. Също по НПВУ е планирано до средата на 2026 г. да се изгради интермодален терминал в Русе. Вече е стартирана обществената поръчка и се очаква до септември да има избран изпълнител. Индикативната стойност на проекта е 54 млн. лв, а за него се борят вече добре познати компании.
Други инвестиции
Политиката ни е насочена към осигуряване на устойчиво развитие на транспортния сектор, в съответствие с принципите за сигурност, безопасност, енергийна ефективност и екологичност. Започнахме активна работа по ускоряване на всички транспортни проекти, които са свързани с реализиране целите на Европейския съюз за зелен и цифров преход.“
Заместник-министърът посочи, че бюджетът на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. е 3.718 млрд. лв. Средствата ще бъдат използвани основно за развитие на железопътната и пътната инфраструктура по Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), внедряване на интелигентни транспортни системи, насърчаване на интермодалността и изграждане на инфраструктура за алтернативни горива.
По програмата са предвидени 40 млн. евро за изграждането на 160 зарядни станции за алтернативни горива по републиканската пътна мрежа и 4 в пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
Това ще допринесе за насърчаване на енергийната ефективност, за намаляване на емисиите на парникови газове и опазването на околната среда и климата.“