НКЖИ пусна 187-милионен търг за жп участъка Русе – Каспичан
Това е вторият проект, който държавната инфраструктурна компания изпълнява по Плана за възстановяване
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ стартира втория си проект, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост. Става въпрос за внедряването на система за безопасност ERTMS, ниво 2 в жп участъка Русе – Каспичан. Търгът е обявен три месеца, след като бе публикувана предварителната информация за него. Стойността му е малко над 186.7 млн. лв. без ДДС, а срокът за подаване на оферти – до 28 април.
Припомняме, че в началото на февруари тази година НКЖИ пусна поръчката за изграждането на интермодалния терминал в Русе – проект, който също се финансира със средства по ПВУ.
Все още обаче другият голям проект – закупуването на подвижен състав за над 1 млрд. лв. – се бави и поръчките не стартират. Те най-вероятно ще бъдат обявени от Министерството на транспорта.
Срокове на изпълнение
Обявеният на 10 март търг е за проектиране, доставка, строителство и въвеждане в експлоатация на въпросната система в жп участъка между Русе и Каспичан. От документацията става ясно, че избраният изпълнител ще има 1210 дни, или почти 3 години и 4 месеца, за да завърши всички дейности по проекта. Максималният срок за проектирането е 210 дни (почти 7 месеца), а за същинското строителство – 880 дни, или 2 години и 4 месеца. За въвеждането в експлоатация на обектите ще разполага с не повече от 120 дни (около 4 месеца).
Така при най-оптимистичен вариант, без обжалвания и скорострелно процедиране на подписването на договора, то проектът ще е завършен през 2026 г. Според заложения график в документацията в Плана за възстановяване договорите за строителство трябваше да са сключени още през декември миналата година, а поръчката трябваше да е обявена през ноември. Тоест забавянето от страна на НКЖИ е почти 4 месеца.
Какво ще се извършва?
Проектът е от изключително значение, тъй като ежедневно по направлението се движат 5 чифта пътнически влакове. Разстоянието от 142 км се изминава за близо 2 часа и 39 минути по данни на „БДЖ – Пътнически превози“. Средната скорост по направлението Русе – Каспичан е едва 54 км/ч.
Предвижда се доставка и монтаж на апаратурата, нужна за системите за сигнализация в участъка Русе – Каспичан за 10 гари, включваща апаратура за маршрутно-компютърни централизации (МКЦ), включително кабели и външни елементи на МКЦ, токозахранваща апаратура, апаратура за осъществяване на блокировките на съседните гари, АПУ за 24 бр. прелези и система за видеонаблюдение за всички прелези в участъка, включително измервателна и тестова апаратура, демонтаж на съществуваща апаратура за сигнализация, както и система за диспечерско управление на влаковото движение, включително измервателна и тестова апаратура.
Новата система за влакова защита ETCS ниво 2, която включва пътното оборудване за целия участък, от първия проходен светофор, разположен в междугарието РП Дунав – Образцов чифлик, до последния проходен светофор, разположен в междугарието Плиска – Каспичан. Железопътната линия е с приблизителна дължина 132 км.
Ще се изграждат телекомуникационната апаратура в участъка Русе разпределителна – Каспичан с дължина 137+470 км – оптични кабели и съответната преносна цифрова апаратура и мрежа за данни, диспечерски връзки и гарови концентратори, устройства за информация на пътниците, система за влакова комуникация GSM-R/FRMCS и център за управление на телекомуникационната мрежа, система за видеонаблюдение на прелези.
Предвидени са и дейности по ремонт, преустройство и адаптиране на съществуващи помещения в участъка Русе разпределителна-Каспичан и строителство на нови сгради от контейнерен тип за вътрешната апаратура за сигнализация и телекомуникации в 7 гари, както и адаптиране на помещения за разполагане на апаратурата на ДЦ, RBC, телекомуникациите, GSM-R и в СТС центъра в Горна Оряховица.
Гаранционните срокове на обектите са 10 години, като те започват да текат след приемането им и въвеждане в експлоатация от деня на издаване на разрешение за ползване от ДНСК.
Изисквания към кандидатите
Участникът трябва да е изпълнил дейности по проектиране и строителство с предмет и обем, идентични или сходни с тези на поръчката за последните 5 години от датата на подаване на офертата – за проектиране и строителството (инженеринг). Участникът може да ползва услугите и на подизпълнители.
Трябва вече да е извършвал дейности по внедряване на системи за сигнализация за жп участък с минимална линейна дължина 30 км, който включва минимум две съседни гари с компютърни гарови централизации, със степен на интегрирана безопасност 4 (SIL4), или еквивалент и ETCS (Европейска система за влаков контрол), минимум ниво 2 или еквивалент, изпълняващи изискванията на Технически спецификации за оперативна съвместимост (ТСОС), като едната от гарите да бъде с минимум 10 железопътни стрелки.
Не се приема дейност за строителство на обекти на метрополитен и градски трамваен транспорт.
При сключване на договора за изпълнение на обществената поръчка, участникът, определен за изпълнител, представя гаранция за обезпечаване изпълнението на договора в размер на 5% от договорната цена без ДДС.
Критерият за определяне на икономически най-изгодната оферта е оптимално съотношение качество/цена. Авансовите плащания са в размер на 10% от договорната цена без ДДС.