„Заченатата в грях“ магистрала „Хемус“ ще е готова през 2029 г.
Според регионалния министър строителството може да се „пречисти“, ако договорите се индексират, но до момента не е ясно колко ще е оскъпяването
Ако до края на тази година се намери законодателно и административно решение за порочните инхаус процедурите, по които се строи магистрала „Хемус“, то в частта ѝ до Велико Търново, както и след Търговище, може да бъде завършена до 2027 г. Трасето от Велико Търново до Търговище обаче е по-сложно, тъй като за тези участъци ОВОС-ите са изтекли и трябва да се избират тепърва нови трасета. Така най-ранният срок за завършването им е 2029 г.
Това коментира регионалният министър Андрей Цеков в интервю за bTV. Той повтори дежурната си фраза, че магистралата е „зачената в грях“ заради инхаус процедурите, по които се строи. Именно заради превъзлагането от страна на държавното „Автомагистрали“ към трети фирми под прикритието на доставка на материали и наем на техника строителството се бави значително. Бивши министри дори отказваха да разплащат дейностите, докато не се намери решение на казуса.
Служебният ресорен министър Иван Шишков беше по-голям оптимист за завършването ѝ и даваше краен срок за това до 2026 – 2027 г.
Сега, според Цеков, магистралата може да се „пречисти“, ако договорите бъдат индексирани, т.е. оскъпени. По думите му трябва да се направи сериозен избор
да се опитаме да инвалидираме сключените инхаус договори, независимо че са изтекли всякакви срокове и има риск държавата да загуби над 1 млрд. лв. авансови средства, а другият вариант е да се опитаме да продължим строителството от София до Велико Търново в обозримо бъдеще и след индексация на договорите.“
Припомняме, че Цеков заяви още при встъпването си в длъжност, че работна група ще разглежда вариант дали строителството на магистралата може да се индексира. Работата на въпросната група трябваше да е приключила вече, като трябваше да бъде разглеждан и вариант частните строители „под прикритие“ да станат истински изпълнители и да поемат гаранции.
Както Economic.bg писа, „Хемус“ е глътнала 1.4 млрд. лв. през последните години. В тази сума влизат и авансите, раздадени на фирмите, за които бившият вътрешен министър Бойко Рашков заяви, че са изнесени в чували или са отишли за строителството на луксозни хотели.
Цеков не споменава колко ще струва индексирането на магистралата и реално с колко още ще поскъпне тя.
Проверки на магистрали и пътища
Министърът заяви, че стартираните проверки на качеството на 20 участъка от пътната мрежа са приключили. По думите му в 11 от тях е установена намалена дебелина на асфалта, както и дефекти по пътни съоръжения, като мостове и виадукти. Цеков обаче не даде детайли кои са участъците с констатирани нарушения.
Тези отсечки са в гаранция и изпълнителите са поканени да отстранят недостатъците. Никой не е отказал“, заяви министърът.
Той заяви, че проверките ще продължат с нови 20 участъка. Направи разграничение между тях и проверките на служебната власт, при които основно бе констатиран тънък и некачествен асфалт по участъка с изтекъл гаранционен срок, като Северната скоростна тангента, част от „Хемус“ и някои лотове от „Тракия“.
Риск за зимното почистване?
Според Цеков няма риск за зимното почистване в страната въпреки бламираните пътни поръчки от фирмите. По думите му са предприети всички необходими действия.
Не толкова обнадежден бе министърът през септември, когато на изслушване в регионалната комисия в парламента заяви, че Агенция „Пътна инфраструктура“ отново е в патова ситуация, свързана с невъзможност да възлага текущи ремонти по пътната мрежа. За да излезе от ситуацията, регионалният министър бе коментирал, че ще търси варианти "по неотложност" да възлага тези дейности с процедури без предварително обявление.
Цеков уточни, че в момента се работи усилено по скоростния път Видин – Ботевград, а тази година трябва да започне проектирането на участъка от магистрала „Струма“ покрай Кресненското дефиле. Също така предстои този месец да бъде издадено разрешение за строеж за първия участък на магистралата между Русе и Бяла, като има готовност да се пусне обществена поръчка за трасето Бяла – Велико Търново. Освен това предстои възлагане на проектирането на участъка от Велико Търново до Маказа.