Магистрала „Хемус“ вече е 16 км по-дълга (снимки и видео)
Завършването на участъка между Буховци и Белокопитово се забави с две години и половина
Снимка: МРРБ
Със закъснение от близо две години и половина участъкът между Буховци и Белокопитово на автомагистрала „Хемус“ официално бе пуснат в експлоатация днес от служебния министър Иван Шишков. Трасето е с дължина 16.3 километра.
Вече сме една стъпка напред към изграждането на магистралата. Благодарим на строителите и на всички участници. Имаше проблеми, но важното е, че всичко лошо вече е зад гърба ни", коментира министър Шишков по време на откриването на лота.
Той връчи разрешението за ползване на участъка и един от пътните възли на шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" Иво Иванов. Последва и символично срязване на лентата.
Връчвам разрешенията на шефа на АПИ, защото те са стопанинът на този път и се надяваме на безаварийно движение по пътищата и добра поддръжка, включително зимна", добави Шишков.
Максималната допустима скорост на движение в новия участък ще е 120 км/ч. Шишков обясни, че участъкът е проектиран да е по-тесен и не може да се допусне скорост от 140 км/ч.
Изграждането на трасето започна през 2018 г. и трябваше да приключи през 2020 г. До забавянето се стигна основно заради отчуждителни процедури, но и заради проблеми при самото строителство. Миналата година тогавашният служебен министър на вътрешните работи Бойко Рашков обяви, че има срутване на 600-метров участък от аутобана край Търговище. Строителят и Агенция „Пътна инфраструктура“ заявиха, че става въпрос за проблем, свързан с високи подпочвени води.
Изпълнител е ДЗЗД „Хемус 16320“ с участници „Инфра експерт“, „Пътинженерингстрой – Т“, „Автомагистрали Черно море“ и „Трансконсулт 22“. Договорът за строителството на 16.3-километровия участък е на стойност над 119.7 млн. лв. без ДДС, или по около 7.3 млн. лв. на километър. Строителният надзор се осъществяваше от ДЗЗД „Консултанти Хемус 2 – 2016“ с участници „Евроконсулт“, „Строл 1000“ и „Пи Ес Консулт“.
През 2019 г. бе открит участъка между Ябланица и Боаза, който е с дължина 9.3 километра.
Завършването на цялата магистрала
Припомняме, че строителството на аутобана е разделено на лотове. Те са общо 10 на брой. Първите три участъка от магистралата между Боаза и Плевен, по които в момента тече строителство, ще могат да бъдат завършени в края на 2024 г.
Министър Шишков коментира, че за лотовете 4 и 5 (Плевен – Павликени) има одобрен подробен устройствен план и извършено отчуждаване, но за съжаление, има открито незаконно строителство. Той припомни, че за да продължи строителството на тези участъци, Народното събрание трябва да одобри промените в Закона за устройство на територията.
Така строителството на тези лотове ще може да започне веднага. За лот 6 (бел.р. – участък между Павликени и Велико Търново) също се извършва отчуждаване и там може да започне също“, обясни Шишков.
Строителството на следващите лотове между Велико Търново и Търговище (лотове 7, 8 и 9) ще бъде разделено на части, защото трябва да се заобиколят ловно стопанство и склад за боеприпаси. Министърът коментира, че за тези участъци ще трябва да се направи нова процедура по ОВОС, „което ще забави работата“.
Надявам се напролет да имаме готово трасе, с изключение на два подучастъка от 7-ми и 8-ми лот, за да създадем условия строителството да стартира ударно от другата година.“
Шишков заяви, че при най-оптимистичен вариант, при който се строи ударно и всички процедури вървят гладко, цялата магистралата ще може да бъде завършена до 3-4 години.