Тази година трябва да започне строежът на още 3 лота от „Хемус“
Одобреният проект за цялото 84-ккилометрово трасе е с максимална скорост на движение от 120 км/ч
© ECONOMIC.BG / БТА
До края на годината трябва да започне строителството на още 3 лота от магистрала „Хемус“. Става въпрос за участъците 4, 5 и 6, чиято обща дължина е около 84 километра. Трасето започва при п.в. Плевен и завършва при пътя Куцина – Велико Търново. Максималната скорост за движение обаче ще е 120 километра в час, тъй като е заложен габарит Г27. Това стана ясно от изслушване на регионалния министър Виолета Коритарова в парламента.
На въпрос от народните представители с колко се е оскъпила магистралата до момента предвид индексацията заради инфлацията в страната, Коритарова каза, че са изплатени над 37 млн. лв. По думите ѝ, на база извършените строителни дейности до момента, може да се прогнозира, че индексацията ще е около 30 – 40% от стойността на подписаните договори за строителство.
Представители на ГЕРБ коментираха, че процентите, посочени от Коритарова, се равняват на 1 млрд. лв. и че толкова струва забавянето на строителството от последните 3 години.
Не бих могла да се ангажирам с конкретни стойности“, заяви ресорният служебен министър, като нито потвърди, нито отрече сумата.
Припомняме, че към 16 май, по информация на МРРБ, предоставена на Economic.bg, остойностените индексации са в размер над 38.4 млн. лв. за строящите се лотове в момента – 1, 2 и 3. Въпреки това напредък по тях на практика липсва.
Според министъра реалните строителни дейности са започнали едва през март тази година, тъй като е било нужно обектите да се санират. Работата по тях е била спряна през последните 3 години, за общо 584 календарни дни. Тя обаче не посочи причините за това – дали заради претенциите на строителите за индексация, каквито посочваше бившият ресорен министър Андрей Цеков, или пък забавянето е заради отказа на предшественика на Цеков – Гроздан Караджов – да разплаща дейности, докато не се реши въпросът с порочните инхаус договори от времето на ГЕРБ, по които се строи магистралата.
Котиратова все пак е уверена, че тази година ще приключи строителството на участък 1 – „Боаза“ и п.в. „Дерманци“ – чието изпълнение за последните 6 месеца тъпче на 68%. Участъци 2 и 3 – между п.в. „Дерманци“ и п.в. „Плевен“ – ще са готови през 2026 г. Изпълнението по тях е съответно е 23 и 53%.
Почти магистрала
От изслушването стана ясно, че до края на годината ще започне строителството на участъци 4, 5 и 6. По думите на Коритарова тези участъци са теренно осигурени и ще се чака разрешение за строеж.
На въпрос от народен представител на ПП-ДБ какъв е избраният габарит на участъците и каква ще е максималната разрешена скорост, председателят на АПИ инж. Вълчев коментира, че проектът е с габарит Г27, за да не се бави началото на строителството.
Одитният доклад дава опции или да се препроектира, или да се вземат мерки за ограничаване на скоростта със знаци", заяви Вълчев.
По думите му лотовете 9 и 10 също са проектирани за такъв габарит, т.е. там разрешената максимална скорост е 120 км/ч. (бел. р. - габарит Г29 позволява максимална скорост от 140 км/ч).
За да може да има еднакво движение в участъците сме избрали този вариант. Проектът е готов, процедира се в Басейнова дирекция и до 3 месеца може да има разрешение за строеж", допълни той.
На въпрос дали магистралата има предвидена връзка и отклонение за Велико Търново, Вълчев отговори:
Мисля, че има предвидена връзка."
Коритарова коментира, че участък 9 - между Лозница и Буховци - е с приключила отчуждителна процедура, като от Министерство на околната среда и водите е в ход процедура по преценка за ОВОС, очаква се разрешително за използване на водни обекти.
Процедурата е около 3 месеца за разрешителните и после ще се процедира разрешение за строеж", коментира служебният министър.
Останалите лотове
Безспорно най-далеч от започване на строителство са лотовете 7 и 8, т.е. трасето между Куцина – Велико Търново и Лозница. При тях трасетата трябваше да се препроектират, защото минаваха през ловни стопанства и други неблагоприятни зони.
Коритарова заяви, че за участък 7 е направена нова промяна на трасето. То е разделена на 3 подучастъка, за да се ускори издаването на разрешение за строеж впоследствие. Предстоят допълнителни екологични процедури.
Концепцията на трасето на участък 8 върви по одобрена следа по ОВОС от 2015 г. Предстои да се разработи технически проект. Реалното проектиране е дадено на 17 юни тази година, като срокът за него е 260 календарни дни.
За момента в програмата на АПИ за тази година няма заложени средства за обход на Плевен, който ще извежда трафика от града, след като бъде завършена магистралата. По думите на председателя на АПИ има планирани срещи в областта, на които да се прецени какво е най-добре да е направи, така че
в програмата за 2025 г. да се включи приоритетно, за да може началото на 2027 г., когато се очаква да е готов участъка, преминаващ през Плевен, да сме готови с обходния път."