Почти 400 млн. лв. не достигат за част от скоростния път Видин – Ботевград
АПИ е изчислила нуждите за 2026 г., но финансовата рамка не ги покрива, става ясно от отговор на регионалния министър Иван Иванов
© ECONOMIC.BG / БТА
Почти 400 млн. лв. (над 200 млн. евро) не достигат за участъка между Видин и Монтата, който е част от скоростния път Видин – Ботевград през 2026 г. Това става ясно от писмен отговор на регионалния министър Иван Иванов до народния представител Росица Кирова (ГЕРБ) относно заложеното финансиране в проекта за държавен бюджет за 2026 г.
Колко пари са предвидени и колко не достигат
Кирова пита колко средства общо са планирани за участъка Видин – Ботевград през 2026 г. и в какъв размер са парите за трасетата Видин – п.в. „Макреш“, „Бела“ – „Ружинци“, „Ружинци“ – „Белотинци“, „Белотинци“ – „Винище“ и „Винище“ – околовръстния път на Монтана.
В отговора си министър Иванов уточнява, че планирането на средствата се прави в рамките на общата бюджетна рамка, определена от Министерството на финансите, а Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е разработила разчетите за 2026 г. в съответствие с тези параметри.
За отсечката от Видин до пътен възел „Макреш“ (от км 3+757 до км 33+400) в проекта на републиканския бюджет за 2026 г. са предвидени около 35.4 млн. лв.. По разчети на АПИ обаче необходимите средства за планираните дейности през годината възлизат на около 152.6 млн. лв., като недостигът е приблизително 117.2 млн. лв.
Останалата част от трасето между Макреш и Монтана – от км 33+400 до км 102+060 – е разделена на пет участъка, но се изпълнява по един договор. Затова АПИ е предоставила обща сума за целия лот. Според отговора на министъра през 2026 г. ще са необходими около 314 млн. лв. В проектобюджета са заложени едва около 34.1 млн. лв., а недостигът възлиза на приблизително 279.9 млн. лв.
И в двата случая Иван Иванов изрично отбелязва, че посочените недостигащи средства са резултат от разчетите на АПИ. Общо за двата основни участъка Видин – Макреш и Макреш – Монтана недостигащото финансиране за 2026 г. е около 397 млн. лв. (малко над 200 млн. евро).
Какво показва рамката 2026–2028 г.
Припомняме, че в действителност проектът е заложен за финансиране в проектобюджета за 2026 г. В действителност за участъка от Видин до п.в. „Макреш“ в средносрочната рамка за периода 2026–2028 г. са заложени общо над 35.3 млн. лв., но само за 2026 г. За следващите две години суми не са разписани.
За следващите участъци – от п.в. „Макреш“ до п.в. „Винище“- са планирани общо близо 70.7 млн. лв. за 2026 и 2027 г., без средства за 2028 г. В действителност планираната сума за догодина е над 34.1 млн. лв., както посочва министъра. В отговора си обаче не е посочил сумата за 2027 г. – над 36.6 млн. лв.
За сравнение в бюджета за 2025 г. за участъка Видин – Макреш бяха предвидени около 55.3 млн. лв., а в резервния списък – още над 79.2 млн. лв. За участъците Макреш – Винище през 2025 г. бяха заложени общо 114.1 млн. лв., от които 67.2 млн. лв. в резервния списък.
В заключение на отговора си министър Иванов подчертава, че Агенция „Пътна инфраструктура“ работи за подобряване на свързаността и достъпността на републиканската пътна мрежа в Северозападна България и за реализиране на проекта Видин – Ботевград.
Детайли
Скоростният път „Видин – Ботевград“ остава един от най-мащабните инфраструктурни проекти в Северозападна България. Трасето от „Дунав мост 2“ до автомагистрала „Хемус“ е разделено на осем участъка.
Началният сегмент – участък 1 от Видин до п.в. Макреш (км 3+757 – км 33+400) – е част от т.нар. Лот 1 и е възложен на държавната компания „Автомагистрали“ по инхаус процедура. През март 2024 г. бе пуснато движението по новия 13.6-километров участък между Макреш и Бела
Следващите участъци– от п.в. Макреш до п.в. Винище (км 33+400 – км 102+060) – също са възложени на „Автомагистрали“ по инхаус договор, но към момента са в различна степен на готовност. Изготвени са технически проекти и вървят отчуждителни процедури, но реално строителство все още няма.