АПИ ще строи и пътя Видин-Ботевград без обществена поръчка
Пътната агенция ще плати на държавната "Автомагистрали" 1.08 млрд. лв. за изграждане на 65.8 км
Държавната компания „Автомагистрали“ АД получи договор за проектиране и строеж на 65.8 км от път I-1 Видин-Ботевград в участъка между пътен възел „Макреш“ и обходния път на Монтана. И в този случай, както при магистрала "Хемус", се използва „вратичката“ в Закона за обществените поръчки, която позволява възлагане чрез без търг, щом има дружество с необходимия предмет на дейност, което е 100% собственост на възложителя.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е едноличен собственик на капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министър Петя Аврамова. АПИ, която е възложител по проекта, също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към МРРБ.
Избирайки държавното дружество, отпада възможността поръчката да бъде обжалвана впоследствие и да се бави строителството. Също така, на теория, проектът би трябвало да струва по-малко така. Но намалява прозрачността при изграждането му, каквато има в по-висока степен при пускане на поръчка и наличието на конкуренция. Държавното строително дружество няма капацитета да строи само пътя и както се случи при магистрала "Хемус", то наема техника и хора от други фирми.
В рамките на една година – от декември 2018 г. до декември 2019 г., държавната компания получи договори и ангажименти за плащания за общо 3.22 млрд. лв. за строителство. Два от тях, съответно за 1.34 млрд. лв. и 1.38 млрд. лв., са за изграждането на общо 224 км от магистрала „Хемус“. Други 570 млн. лв. са предвидени за укрепване на свлачища. Всички пари идват от държавния бюджет.
„Направлението Видин-Ботевград е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ, тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от „Дунав мост II“ ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите „Хемус”, „Тракия” и „Струма”, пишат от пътната агенция до медиите.
Сключеният договор за 66-километровата отсечка, част от пътя Видин-Ботевград, е на стойност 1.083 млрд. лв. с ДДС. Тя трябва да се проектира и строи на 5 участъка и за всеки от тях има съответно различен срок за приключване на ремонтните дейности.
Първият участък е от „п. в. Макреш до п. в. Бела“, с дължина 13.6 км (от км 33+400 до км 47+000 километраж по проект). Ще бъдат изградени 2 пътни възела – п. в. „Макреш“ при 36-ти км и п. в. „Бела“ на път I-1 в участъка Бела – Скомля, който е при 46-ти км. Ще бъдат построени редица съоръжения - 8 моста, 2 селскостопански подлеза, водостоци и т.н. В близост до пътен възел „Бела“ ще бъде разположен контролен център за управление на трафика. Срокът за изпълнение е 30 месеца (2 години и половина).
Участък 2 - път I-1 „п. в. Бела - Ружинци“, с дължина 11.13 км (от км 47+000 до км 58+128,47 километраж по проект). Тук ще бъдат изградени надлез над ж.п. линията Видин - София, мостове над реките Барата и Скомля, 3 селскостопански подлеза. При 50-ти км от двете страни на пътя ще има площадка за отдих с тоалетни, паркинги, осветление и пречиствателно съоръжение. И отново срокът за изпълнение е 30 месеца (2 години и половина).
В третия участък - път I-1 „Ружинци - п. в. Белотинци“, с дължина 15.392 км (от км 58+128,47 до км 73+520 километраж по проект) ще бъдат изградени 2 пътни възела, 3 пътни надлеза, 1 стоманобетонов водосток, 1 сводов водосток и 2 моста над р. Лом и р. Нечинска бара и т.н. Тук срокът за изпълнение е 2 години и три месеца (28 месеца).
Четвъртият участък - „п. в. Белотинци - „п. в. Винище“, с дължина 11.98 км (от км 73+520 до км 85+520 километраж по проект). Тук се очаква да бъдат построени 1 пътен възел, 1 стоманобетонов водосток, 1 сводов водосток и 3 моста над р. Селска бара, р. Коритарска и р. Риковска бара и т. н. Срокът за това също е две години и три месеца (28 месеца)
Последният, пети участък - „п. в. Винище - обход на гр. Монтана“ е с дължина 13.69 км (от км 85+520 до км 99+193 по проект=102+600 километраж по съществуващ път I-1). Там се очаква да бъдат изградени 2 пътни възела, 1 стоманобетонов водосток, 3 сводови водостока и 1 мост над р. Брусовица и т.н. При 90-ти км ще се изградят двустранни площадки за отдих. За този участък е даден най-дълъг срок за изпълнение 32 месеца.
Изграждането на тези участъци е с пари изцяло от държавния бюджет. На 19 август 2020 г. правителството осигури до 379 млн. лв. допълнително по бюджета на МРРБ, респективно Агенция „Пътна инфраструктура“, за 2020 г., с което са осигурени първите средства за обезпечаване на строителството.
В момента се изграждат общо 62.6 км от пътя Видин-Ботевград. През миналата година работата започна от едни от най-сложните отсечки Мездра-Ботевград (33 км/ и Видин - пътен възел „Макреш“ (29.6 км). За ускоряване на строителството на пътя между Мездра и Ботевград трасето е разделено на два участъка - лот 1 (19.3 км) и лот 2 (13.4 км), припомнят от АПИ.