Търгът за последните километри от Софийското околовръстно тръгва догодина
Само проектирането ще струва 17 млн. лв., а заложените 2.1 млрд. лв. в проектобюджета АПИ ооправдава с редица сложни съоръжения
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
През следващата година Агенция „Пътна инфраструктура“ ще възложи поръчка за инженеринг (проектиране и строителство) на последните 8 километра от Столичния околовръстен път. Предвидените средства само за проектирането са в размер на 17 млн. лв., а прогнозният срок за започване на същинските строителни дейности е 2027 г.
Това става ясно от прессъобщение до медиите, което идва дни, след като стана ясно, че в проектобюджета за тази година са заложени средства в размер на над 2.1 млрд. лв. за проекта. Екипът ни описа големите инфраструктурни проекти още в началото на октомври.
От агенцията подчертават, че става въпрос за един от най-сложните инфраструктурни проекти в страната и че реалната стойност ще бъде ясна едва след провеждане на обществената поръчка и избор на изпълнител. Проектът включва тунел с две тръби по 700 метра, естакада с дължина 1.5 км и редица по-малки съоръжения, преминаване през гъсто застроена градска територия и осигуряване на връзки към бъдещата Национална детска болница.
Защо 8 километра струват толкова много?
Само за догодина са предвидени малко над 33.7 млн. лв. Най-голяма сума е заложена за 2027 г. – над 1.1 млрд. лв. Припомняме, че липсващата част е с дължина от около 8.5 км и свързва кварталите „Бъкстон“ и „Люлин“. Целият участък е разделен на два етапа. Първият е с дължина около 6 км – от ул. „Лазурна“ и „Киевска“ до автомагистрала „Струма“. Вторият етап е с дължина 2 км и обхваща трасето от улиците „Лазурна“ и „Киевска“ до ул. „Ралевица“.
АПИ реагира на критиките, като обяснява, че отсечката, която трябва да свърже ул. „Ралевица“ в столицата с автомагистрала „Струма“, преминава през изключително тесен и гъсто населен терен и налага прилагането на сложни инженерни решения. Именно тези съоръжения формират високата прогнозна цена.
Предвижда се изграждането на тунел непосредствено след бул. „Бъкстон“ с две тръби по 700 метра всяка, с по две ленти за движение в посока. В идейния проект е включена и естакада с дължина 1.5 километра, която ще има две платна с по три ленти за движение във всяка посока.
Трасето пресича няколко реки и изисква сложно преминаване по язовирна стена, както и изграждане на пътни връзки към булеварди, съобразени с нарастващия трафик. Проектът включва и изграждането на инфраструктура, която да осигури достъп до бъдещата Национална детска болница.
Проектът години наред тъпчеше на едно място. През последните месеци обаче Столичният общински съвет (СОС) предприе стъпки за разчистване на терена. След като преди месец СОС прехвърли първата голяма група от 86 общински имота на държавата, през октомври 2025 г. беше гласувано и прехвърлянето на втора група от 26 общински имота. Това е ключово за теренното обезпечаване на трасето, което досега беше основната причина за забавянето.
АПИ призова гражданите и политиците да не използват проекта за спекулации, тъй като той е от национално значение и е критичен за сигурността и комфорта на пътуващите“, се посочва в прессъобщението на АПИ.