Управляващите закриват Спортния тотализатор
Лотарийните игри ще се дадат на концесия и частни компании, като тези на Васил Божков преди да бъдат унищожени, ще ги управляват
© ECONOMIC.BG / БСТ
Част от управляващата коалиция – ГЕРБ, БСП и „ДПС-Ново начало“ – са установили, че държавата, в лицето на дружеството Български спортен тотализатор (БСТ), не се справя с организирането на тото и лото игрите, така че те да подкрепят спорта и културата. Поради това те са решили да отдадат монопола на тези игри на концесия. Това се вижда от промени, внесени в последния момент в преходните и заключителните разпоредби на Законопроекта за държавния бюджет за 2026 г.
В него се посочва изрично, че лотарийни игри (с изключение на томбола, бинго и техните разновидности) остават държавен монопол, но чрез „Удостоверение за възложена концесия“ частни компании ще го управляват за определен срок.
Припомняме, че до 2020 г. частни компании можеха да организират лотарийни игри и двете дружества на Васил Божков – „Национална лотария“ и „Лотария България“ – се справяха доста успешно. Тогава обаче ГЕРБ реши да промени закона и на практика уби този бизнес, мотивирайки своите действия с вредното влияние, което тези игри оказваха на обществото.
Разпределение на приходите
Предвижда се част от приходите от концесията да се разпределят за развитието на физическото възпитание, спорта и културата.
10% от внесения годишен корпоративен данък ще се превеждат по бюджета на Министерство на младежта и спорта (ММС). То от своя страна ще финансира дейности в областта на физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност. Ще се поддържат и обновяват спортни обекти/съоръжения, включително в държавните и общинските училища. А не по-малко от 10% от тези средства ще се разходват за дейности, финансирани от Национален фонд „Култура“.
Пари по сметката на ММС ще влизат и от 30-процентното концесионно възнаграждение – не по-малко от 30% от тези пари пък ще отиват за издръжка на спортни клубове и спортни федерации. Остатъкът – за дейности в областта на физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност, пише в законопроекта.
Процедура по концесия
Предоставяне на концесията за хазартните игри, организирани от държавата по чл. 13а от Закона за хазарта, ще се определя като концесия за услуги. Министърът на младежта и спорта извършва подготвителните действия, провежда процедурата, сключва договора и осъществява контрол.
Срокът за проучване на интереса е до 31 март 2026 г., като министърът трябва да публикува обявление за проучване на интерес за концесиониране на дейността на Спортния тотализатор за период не по-малък от 15 години.
Концесията може да бъде възложена само на местно юридическо лице или на чуждестранно юридическо лице с регистрирано място на стопанска дейност в Република България.
Съдбата на „Български спортен тотализатор“ (БСТ)?
Със сключването на договора за концесия, Спортният тотализатор преустановява дейността по организиране на хазартни игри. Лицензите, издадени на БСТ за организиране на хазартни игри, се прекратяват, а правото му да организира хазартните игри по чл.13а, ал.1 от Закона за хазарта се погасява по закон.
Концесионерът придобива правото да ползва всички пунктове за залози, системи, оборудване, ценни образци и интелектуална собственост на БСТ.
Очаквано лошо управление
Управляващите признават директно, че Българският спортен тотализатор се справя зле с организирането на хазартните игри. Сега вносителите пишат директно:
Следва да се отбележи, че Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ поради недостиг на финансов ресурс, пазарен опит и ноу-хау, в условията на засилена конкуренция и активно навлизане на пазара на онлайн залаганията на хазартни оператори, част от големи международни компании, с дългогодишен опит в развитието на хазартен бизнес и модерни игрални платформи и сайтове, използващи най-съвременните технологии, държавното предприятие не успява да се позиционира на пазара наред с частните хазартни оператори.“
В резултат на това дружеството не може да постигне в пълна степен поставените му социално-икономически цели, в това число привличането на повече играчи към форми на хазарт с по-нисък социален риск и да обезпечи необходимите средства за развитието на физическото възпитание, спорта и културата в България.
„С направените предложения се предоставя възможност за реализиране на механизъм за партньорство между държавата и частни икономически оператори, с опит в организирането на хазартни игри, идентични с тези, за които държавното предприятие притежава лиценз. Целта е постигане на повече икономически и социални ползи за обществото чрез използване на техния управленски и пазарен опит, интелектуална собственост и финансови ресурси.
Анализът на пазара, направен от вносителите, е показал, че въпреки монополното положение в пазарен сегмент "лотарийни игри", държавното предприятие не е водещ хазартен оператор. Постъпленията му са значително в по-малък размер в сравнение с тези, които реализираха частните хазартни оператори преди промените през 2020 г.
От анализа може да се направи извод, че ДП "БСТ" самостоятелно не може да постигне ръст на приходите и пазарен дял, адекватен на потенциала на неговото изключително пазарно положение", пишат вносителите.
Именно в тази връзка се предлага създаването на възможност частен партньор при условията на концесия да приложи своя пазарен и търговски опит в организирането на лотарии и други хазартни игри по чл. 13а от Закона за хазарта на конкурентен пазар. "Целта е осигуряване на състезателност и прозрачност при определяне на концесионера, който да поеме цялостната дейност по организиране на хазартните игри на държавното предприятие."
И се дават примери с държави, в които се използва този подход – Италия, Германия, Гърция, Малта, както и трети страни, като Обединеното кралство и Макао (Китай).