Северният подход към тунела под Шипка получи разрешение за строеж
Решението на регионалния министър позволява работа по 2.6 км от трасето преди същинския тунел, разпоредено е предварително изпълнение
© ECONOMIC.BG / Dall-E
Снимката е илюстративна и е създадена с изкуствен интелект
Дългоочакваният проект за тунел под връх Шипка и обхода на Габрово вече има „зелена светлина“ строителство, но само частично. Министърът на регионалното развитие Иван Иванов е подписал разрешение на 20 ноември 2025 г., с което се дава старт на строително-монтажните работи за първия етап от обекта. Важно уточнение е, че издаденото разрешение не е за пробива на самия тунел под върха, а за довеждащата инфраструктура от северната страна (откъм Габрово).
Кой участък се отпушва?
Справка в документацията показва, че строителното разрешение обхваща участък с дължина приблизително 2.6 км – от км 20+124.50 до км 22+700. Този участък започва непосредствено след края на съществуващия обход на Габрово и води към бъдещия портал на тунела. Самият голям тунел (с дължина 3.2 км) се намира в следващите етапи на проектиране и строителство, които все още чакат своите разрешения.
Още през април 2025 г. вицепремиерът Томислав Дончев заяви от парламентарната трибуна, че проектът върви към разделяне на различни етапи – изграждане на трасето от северната страна, което води към тунела, и паралелни дейности от юг, включително обходa на Казанлък.
По думите му, „реалистичният план за тази година е от северна страна да бъде изградена голяма част от трасето, което води до тунела“, а от юг да се работи по проектиране и изграждане на обхода на Казанлък.
Издаването на разрешение за строеж за участъка от км 20+124.50 до км 22+700 практически позволява да започне именно този „северен“ етап – първите километри от обхода на Габрово, които водят към бъдещия тунел.
Малко след това от отговори на регионалния министър Иван Иванов пък стана ясно, че проектът е разделен на три участъка:
- Първи участък: от км 20+124.50 до км 22+700 – попада в одобрения Подробен устройствен план. Именно за него сега е издаденото разрешение за строеж.
- Втори участък: от км 22+700 до км 27+680 – за него вече има разработен и представен технически проект.
- Трети участък: от км 27+680 до км 30+673.48 – техническият проект трябва да бъде завършен до края на 2025 г.
Какво точно ще се строи?
Освен полагането на новия път, разрешението за строеж е ключово, защото развързва ръцете на строителите за сложни инженерни дейности, свързани с преместване на съществуваща инфраструктура, която явно пречи на трасето. В обхвата на разрешението изрично са посочени:
- Изместване на напорен тръбопровод на ВЕЦ „Малуша“ (при км 20+478);
- Изместване на деривация „Козята“ (в участъка от км 20+380 до км 20+520).
Като възложители в тази част фигурират съответно ВЕЦ „Малуша“ ЕООД и Областният управител на Габрово.
Ключов момент в заповедта на министър Иванов е разпореждането за предварително изпълнение на издаденото разрешение. Това означава, че работата на терен може да стартира незабавно, дори ако разрешението бъде обжалвано в съда. Мотивите на МРРБ за тази спешност са защитата на държавни интереси – подобряване на транспортната свързаност, намаляване на задръстванията и повишаване на пътната безопасност.
Хронология на забавянето
Издаването на документа идва след сериозно забавяне. Още през август 2025 г. стана ясно, че техническият проект за този първи участък е бил съгласуван, но се чакаха финалните подписи. Междувременно проектът натрупа закъснение заради проблеми с водоснабдяването на град Шипка от южната страна. Това наложи промяна в технологията на строителство (без взривни работи в близост до водоизточниците) и доведе до подписване на допълнителни споразумения за удължаване на сроковете за проектиране.
Изпълнител на целия обект (инженеринг – проектиране и строителство) е „Консорциум ПСВТ“. Водещ партньор в него е „Хидрострой“ АД (свързана с Велико Желев), а в обединението влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД. Договорът с тях бе подписан още през лятото на 2022 г. на стойност над 358 млн. лв. с ДДС.
Въпреки критиките на редица министри проектът остава без промяна в габарита – тунелът ще бъде с една тръба и двупосочно движение, като е предвидена само малка аварийна галерия.
В проектобюджета за тази година предвидената сума за следващите три години е малко над 28 млн. лв. За сравнение, в тазгодишния бюджет за този проект бяха заложени общо 57.2 млн. лв., от които над 21 млн. лв. бяха в резервен списък.