АПИ подписва договора за строителство на тунела под Шипка
Пътната агенция ще подпише договор за проектиране и строителство с водения от „Хидрострой“ консорциум
След дълго забавяне и обжалвания, които спираха стартирането на проекта за тунела под Шипка, изглежда, че това най-накрая ще се случи. От Агенция "Пътна инфраструктура" сега съобщават, че утре (сряда) ще бъде подписан договорът за проектиране и строителство с „Консорциум ПСВТ". В него водещ партньор е „Хидрострой“ АД, като влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД.
Стойността на поръчката е малко над 358 млн. лв. с ДДС. Срокът за проектиране е 8 месеца, а за строителство – 3.5 години. От Пътната агенция напомнят, че проектът е включен за финансиране по ОП „Транспортна свързаност" 2021-2027 г.
Всъщност стойността на поръчката бе около 320 млн. лв., но тя не бе пределна. Така при отварянето на ценовите оферти стана ясно, че строителството на съоръжението се оскъпява с 40 млн. лв.
Строителният надзор ще бъде възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко" с участници „Трансконсулт – БГ" ООД и „Свеко Енергопроект" АД. Техният договор е за над 6.47 млн. лв. с ДДС.
Припомняме, че регионалният министър Гроздан Караджов обяви още през януари тази година, че строителят, спечелил обществената поръчка, е потвърдил устно офертата си, подадена преди година, въпреки високите цени на строителните материали. В началото на април Караджов заяви, че договорът за тунела под Шипка върви към подписване „до дни“.
Обществената поръчка бе спечелена от "Консорциум ПСВТ". Въпреки това до подписване на договор и започване на строителни дейности не можа да се стигне дълго време, защото вторият класиран участник – обединение „Шипченски проход“, в което влизат фирмите „Трейс Груп Холд“ и проектантската „Алве Консулт“ ЕООД – обжалваха решението на АПИ, първо пред КЗК, а след това и пред ВАС.
Трасето на тунела
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10.5 км, от които 7.96 км са ново строителство, а 2.59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина 3.2 км. Останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
Тунелът под вр. Шипка ще е на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Припомняме, че регионалният министър не бе доволен от това, че пътят е с по една лента за движение във всяка посока.
Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).