Светлина за тунела под Шипка
Строителят на съоръжението е потвърдил устно офертата си, въпреки огромния скок в цените на материалите

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Малък лъч светлина се появи за тунела под Шипка, както и за всички хора в региона, които от години чакат старт на строителството. Изпълнителят е потвърдил "устно" офертата си пред регионалния министър Гроздан Караджов, а в петък е крайният срок за писмено потвърждение. Докато обаче бюджетът не бъде одобрен, проектът остава без финансиране.
Нося вест, че избраният от предишното правителство изпълнител на тунела е потвърдил офертата си. Това означава, че след дълги съдебни спорове вървим към реализация на този проект“, обясни Караджов по време на дискусия за съдбата на тунела, която бе организира от местната власт в Габрово.
Караджов заяви, че е бил изненадан от идейния проект за тунела под Шипка, по който няма проектна готовност. Има готовност да се започне работа по договор за инженеринг, според който са предвидени 8 месеца и 20 дни за проектиране. Общо строителството трябва да се реализира за 3 години и половина.
Още на 14 юли миналата година Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в лицето на инж. Апостол Минчев, който бе уволнен от служебния министър Виолета Комитова, решава, че изпълнител на проекта ще е "Консорциум ПСВТ". В него влизат „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД. Обединението печели обществената поръчка, като предложи цена за строителството от 358 млн. лв. без ДДС.
Непосредствено след това обаче обединение „Шипченски проход“, в което влизат фирмите „Трейс Груп Холд“ и проектантската „Алве Консулт“ ЕООД, обжалваха решението – първо пред КЗК, а след това и пред ВАС. Така процедурата бе забавена с още няколко месеца.
От днешната дискусия стана ясно, че „Хидрострой“ се съгласява да строи на цени, които са били актуални през 2020 г., когато е обявена поръчката.
Имах огромно притеснение, че изпълнителят може да се откаже, защото знам с колко са се вдигнали строителните материали. Миналата година ръстът е от 40%“, посочи Караджов.
Финансирането на проекта остава под въпрос, докато бюджетът не бъде одобрен. Министър Караджов припомни, че проектът е включен в програма „Транспорт и транспортна сигурност“ 2021 – 2027 г., но одобрението на проектите ще стане в края на годината. Това означава, че финансирането може да дойде едва в началото на 2023 г. Поради тази причина Караджов обмисля да се плати авансово за проекта от националния бюджет, Според него през 2022 г. трябва да бъде предвиден аванс, а през октомври или ноември, при издаването на проекта, ще бъде заплатена малка сума.
В дискусията се включи и Томислав Дончев от ГЕРБ, който изрази притеснения, че ако проектът за последния участък от магистрала „Струма“ бъде променен и се заложи на тунел, може една европейска програма да не стигне за всичко. Относно разширяването на трасето на тунела под Шипка, Дончев заяви, че това ще оскъпи проекта.
И на мен ми се иска довеждащият път и тунелът да са четирилентови или шестлентови, но цената ще расте стръмно. Разликата в изминаване на разстоянието е между половин или една минута. За това време не знам дали са нужни 400-500 млн. лв. отгоре“, каза Дончев.
Караджов подчерта, че е добре магистрала „Русе-Велико Търново“ да продължи на юг, да мине през планината със същия габарит. Затова е останал изненадан, когато е видял проект за две ленти на тунела. Според него след завършването на магистралата от Русе до Велико Търново трафикът към Габрово ще се увеличи в пъти. Поради тази причина министърът вече е възложил проучване na възможностите за изграждане на още едно трасе, което да поема тежкия трафик на юг от Велико Търново, включително и за още един тунел под Стара Планина.
На срещата стана ясно, че се работи и за връзката на тунела под Шипка с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Планирано е южният изход на тръбата да се свързва с пътната мрежа посредством връзка на едно ниво с кръстовище. През тази година ще се проектира нов източен обходен път на град Казанлък, който ще отвежда трафика до главен път I-5 и връзките с магистралите.
Днес в АПИ ще бъдат отворени и ценовите оферти за избор на фирма за строителен надзор на тунела, съобщи още регионалният министър. Откритата процедура за избор на изпълнител на консултантска услуга е обявена през февруари 2020 г. Получени са 7 оферти, 6 от които са отворени на 30 април 2020 г.
Караджов подчерта, че индексирането на цените няма да повлияе на стари проекти, защото ЗОП не предвижда подобна промяна. На въпрос дали нужната сума за това е 600 млн. лв., министърът заяви, че е по-малка, но не посочи точно колко.
И още – съвместна работна група с представители на министерство на финансите и на МРРБ ще преценят какви промени са нужни, така че индексирането да бъде възможно при бъдещи проекти.