Депутати режат 1.8 млрд. лв. от Софийското околовръстно, наливат ги в „Хемус“ и пътя към Видин
Управляващата коалиция пренаписва инвестиционните приоритети за пътища
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Близо 1.8 млрд. лв. (910 млн. евро) да бъдат изтеглени от проекта за довършване на Околовръстното шосе на София и да се пренасочат към големи национални инфраструктурни обекти. Това предлагат депутатите Костадин Ангелов (ГЕРБ), Йордан Цонев („ДПС-Ново начало“), Кирил Добрев (БСП) и Павела Митова (ИТН) между първо и второ четене на Закона за държавния бюджет за 2026 г.
Според плана на коалиционните партньори, освободеният ресурс се насочва към магистрала „Хемус“ (с допълнителни 841 млн. лв.) и скоростния път Видин – Ботевград (още 900 млн. лв.).
Мотиви за предложенията за корекция в бюджетната рамка до 2028 г. не са официално посочени. Припомняме обаче, че първоначално заложените почти 2.1 млрд. лв. за довършването на последните 8 километра от Столичното околовръстно предизвикаха обществено недоволство. АПИ се опита да обясни, че огромната сума е заложена заради множеството сложни съоръжения. Само преди ден пък стана ясно, че и 400 млн. лв. не достигат за скоростния път Видин – Ботевград.
Голямото рязане: Софийският околовръстен път
Внушителната сума за довършването на Софийския околовръстен път беше разпределена в три години. За 2026 г. бяха заложени над 33 млн. лв. Най-голямата част бе разчетена за 2027 г. – над 1.1 млрд. лв., а за 2028 г. – над 970 млн. лв.
Сега, с предложението на депутатите, за 2026 г. планираните средства се намаляват с около 19.6 млн. лв. За 2027 г. орязването е с приблизително 977.9 млн. лв., а за 2028 г. намалението е с 782.3 млн. лв. Общо за трите години предвидените разходи за довършване на Околовръстното шосе в София се съкращават с почти 1.8 млрд. лв.
Повече пари за Видин – Ботевград
За път I-1 (E79) Мездра – Ботевград, в участъците от км 161+367 до км 194+122 и от км 174+800 до км 194+122, МРРБ бе заложило около 11.2 млн. лв. само за 2026 г. За следващите две години нямаше пари. Сега депутатите добавят още 39.1 млн. лв. за 2027 г.
За останалите участъци, между Видин – Монтана, корекциите са по-големи. Припомняме, че МРРБ общо за петте участъка бе заложило над 70 млн. лв., но без средства за 2028 г. Разписаните пари за 2026 г. бяха над 34 млн. лв., а за 2027 г. – над 36 млн. лв.
Предложението на депутатите е парите за 2026 г. да се увеличат с 19.6 млн. лв., за 2027 г. – с 489 млн. лв., както и да бъдат предвидени още над 391 млн. лв. за 2028 г. Общо за периода 2026 – 2028 г. увеличението за тези участъци е 900 млн. лв.
Припомняме, че петте участъка се строят от държавното дружество „Автомагистрали“ по инхаус договори. Само преди ден от отговор на регионалния министър стана ясно, че недостигът за 2026 г. е в размер на 400 млн. лв.
За „Хемус“
МРРБ беше заложило за доизграждането на „Хемус“, и по-конкретно участъците от 1-ви до 6-ти, общо над 456.7 млн. лв. за следващите 3 години. Най-голямата част от парите бяха за 2026 г. – над 222 млн. лв. За 2027 и за 2028 г. разчетените средства бяха съответно 164 и 69 млн. лв.
Предложението на депутатите сега е да има увеличение единствено в сумите за 2027 и 2028 г. – съответно с приблизително 449.8 и 391.2 млн. лв. Така общото увеличение на финансирането за „Хемус“ в периода 2027 – 2028 г. достига приблизително 841 млн. лв.
Припомняме, че тези участъци също се строят по инхаус договори с „Автомагистрали“. В действителност дейностите са превъзложени на частни фирми под прикритието на договори за наем на техника и доставка на материали.