Караджов обещава бързо построяване на тунела под Шипка
Регионалният министър опитва да разсее притесненията, че стратегическият проект ще бъде спрян

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
По проекта за тунел под Шипка се работи активно. Темпото дори ще се ускори, за да бъдат наваксани закъсненията. Това пише регионалният министър Гроздан Караджов в профила си във Facebook, като дава някои подробности за проекта.
Според неговите данни за последните 7 години са построени 23 км с два малки тунела.
"Първо, искам да разсея всички съмнения, че проектът за тунел под Шипка е спрян. Предстои изграждането на най-сериозното съоръжение – тунелът от 3.2 км. и подходите към него", посочва Караджов.
Спекулациите за спирането на жизненоважната за страната пътна артерия започнаха, след като Караджов заяви, че ще канселира досегашния проект за тунела и ще започне работа по нов. Министърът се изненада, че тунелът е проектиран с две платна с по една лента, като заяви, че лентите за движение трябва да са поне две в посока.
Сега става ясно, че идеята за четирилентов път ще се осъществява на два етапа.
Сега работим по вече съществуващия план за тунела с една тръба за платната и една аварийна, така че да пуснем максимално бързо трасето в експлоатация. В процеса на строителството ще анализираме внимателно трафика и ако се налага, ще направим проект и ще намерим финансиране за допълнителна тръба към вече изградения тунел", пише министърът.
Той посочва, че отчуждителните процедури са приключили, има направен ОВОС, както и избран изпълнител. До края на 2022 г. трябва да бъде одобрена новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027, по която ще се осигурят 34% от финансирането. Останалите пари ще дойдат на етапи от държавния бюджет.
Прогнозната стойност на поръчката бе около 320 млн. лв. с ДДС, но тя не бе пределна. Предвид разширяването на платната цената може и да се повиши.
Заложеният в договорите срок за изпълнение на обхода на Габрово, включително тунел под връх Шипка, е 50 месеца – 8 за проектиране и 42 за строителство (общо 4 години и два месеца).
Πopъчĸaтa зa тyнeлa пoд Шипĸa бe cпeчeлeнa oт „Консорциум ПСВТ“, в който водещ партньор е „Хидрострой“ АД, а влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстой-Т“ ЕАД. Bпocлeдcтвиe oбaчe ĸлacиpaнoтo oбeдинeниe нa втopo мяcтo – „Шипчeнcĸи пpoxoд“, в ĸoeтo влизaт cтpoитeлнaтa ĸoмпaния „Tpeйc Гpyп Xoлд“ и пpoeĸтaнтcĸaтa фиpмa „Aлвe Koнcyлт“ EOOД, oбжaлвaxa peшeниeтo нa AΠИ – пъpвo пpeд KЗK, a cлeд тoвa и пpeд BAC. Дo мoмeнтa нямa peшeниe пo ĸaзyca.