Тунелът под Шипка остава само с една тръба
Проектът ще се изпълнява на етапи, изпълнителят е поискал ново удължаване на срока за проектиране, а стартът на строителството е неясен

© ECONOMIC.BG / ChatGPT/Dall-e
Снимката е илюстративна и е създадена с изкуствен интелект
Проектът за изграждане на тунела под връх Шипка и обхода на Габрово върви към изпълнение на етапи. Това става ясно от отговорите на регионалния министър Иван Иванов до двама народни представители. Нещо повече – въпреки критиките на бивши министри (един от които настоящият транспортен министър Гроздан Караджов) относно ефективността на съоръжението, не се предвиждат промени. Тунелът ще остане с двупосочно движение в една тръба.
От отговорите на Иванов става ясно, че се работи по съгласуване на техническия проект за първия участък, а строителството може да започне едва след получаване на разрешение за строеж. Това е в унисон с по-ранни изказвания на вицепремиера Томислав Дончев, който през април заяви, че проектът се разделя на два етапа.
На този фон, справка на Economic.bg в документацията на поръчката показва, че изпълнителят е поискал ново удължаване на срока за проектиране. За целта е подписано допълнително споразумение в края на юни. Тези детайли обаче не са споменати в отговора на министъра до депутатите.
Етапно изпълнение
Проектът е разделен на няколко участъка. За първия (от км 20+124,50 до км 22+700), който попада в одобрения Подробен устройствен план, техническият проект е приет със забележки от Експертен технико-икономически съвет към Агенция „Пътна инфраструктура“ в края на април. Изпълнителят е представил коригиран проект в средата на май месец, посочва регионалният министър в отговора си. Въпросният проект се съгласува с Министерството на околната среда и водите, Басейнова дирекция „Дунавски район“ и Министерството на културата.
След като съгласувателните процедури приключат, проектът ще бъде внесен в МРРБ за одобрение и издаване на разрешение за строеж, след което ще може да започнат строително-монтажните работи“, посочва Иванов, но без да дава конкретен срок за това.
За участъка от км 22+700 до км 27+680 вече има разработен и представен технически проект, а за последния участък (от км 27+680 до км 30+673,48) се очаква разработката да бъде завършена до края на 2025 г. Строителството на тези два участъка ще започне едва след приключване на всички екологични, отчуждителни и съгласувателни процедури.
Еднотръбен тунел
Министър Иванов отговаря и на въпроси относно проектните параметри на тунела, които през последните години бяха обект на критика от страна на няколко министри. По-конкретно, повдига се въпросът дали е безопасно тунелът да бъде с една тръба и двупосочно движение. Според Иванов проектът отговаря на нормативната уредба, предвид прогнозирания трафик.
Прогнозите за трафика през тунела, разработени през 2012 г., са:
- 11 863 МПС/24 часа за 2020 г.
- 13 109 МПС/24 часа за 2030 г.
- 14 093 МПС/24 часа за 2040 г.
Според данни от 2021 г., обаче, трафикът в участъка по път I-5 Габрово – Казанлък е бил между 2000 и 2500 МПС/24 часа.
Въпреки че тунелът ще е еднотръбен, са предвидени мерки за безопасност, посочва още министърът. Проектът включва успоредно изграждане на аварийна галерия (тръба) за пешеходна евакуация и достъп на аварийни автомобили. Транспортната и евакуационната тръба ще бъдат свързани чрез 12 съединителни галерии на всеки 250 метра, като 4 от тях са за комбинирано ползване от пешеходци и автомобили. Предвидени са и различни системи за безопасност, като вентилация, осветление, видеонаблюдение и противопожарна защита.
През последните години различни министри изказваха съмнения дали тунелът може да поеме трафика, който се очаква, тъй като е проектиран с по една лента за движение във всяка посока. Припомняме, че в началото на 2022 г. пръв опасение изказа Гроздан Караджов в ролята му на регионален министър, който не бе доволен от проекта. Служебният ресорен министър Иван Шишков също бе на мнение, че съоръжението е планирано лошо и неправилно.
Поредно удължаване
С допълнително споразумение от 24 юни срокът за проектиране е удължен с още 91 дни. Причината е нов проблем, свързан с водоснабдяването на град Шипка, който налага промяна в строителните методи.
От предоставената документация става ясно, че изпълнителят е получил нова информация от „ВиК“ ЕООД – Стара Загора, според която части от трасето на тунела попадат в санитарно-охранителните зони на водоизточник, захранващ град Шипка. Съществува риск взривните работи да пресушат изворите. За да се избегне този сценарий, се налага разработването на ново техническо решение, което да позволи строителство без използване на взривове. Това е причината за удължаването на срока, което е прието за основателно от инженера по проекта.
Припомняме, че срокът за проектиране вече бе удължен няколко пъти. Първоначалното време за завършване на проекта бе 1550 дни (около 4 години). Това време се увеличи до 1906 дни (над 5 години) след две удължавания заради проблеми с Подробния устройствен план – веднъж със 192 дни и втори път със 164 дни.
През февруари последва още едно удължаване с още 123 дни, като общото време за завършване скочи на 2029 дни (над 5 години и половина). Новото, допълнително споразумение добавя още 91 дни. Така общото време за изпълнение достига 2120 календарни дни, което е малко повече от 5 години и 9 месеца.
Предисторията
Проектът, който е част от основната транс-европейска транспортна мрежа, ще улесни и съкрати времето за пътуване между Северна и Южна България. В рамките на трасето, което включва и обхода на Габрово, се предвижда изграждането на най-дългия тунел в България (около 3220 м). Ще се изграждат и няколко по-малки тунели.
Припомняме, че договорът за инженеринг (бел. р. – проектиране и строителство) бе подписан през юни 2022 г. по време на кабинета „Петков“ с „Консорциум ПСВТ“. В него водещ партньор е „Хидрострой“ АД, като влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД. Те са свързани със строителния бос Велико Желев.
Стойността на проекта е над 358 млн. лв. с ДДС. Той се финансира със средства от ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Наскоро обаче стана ясно, че парите за него не достигат.
След подписването на инженеринга се появиха проблеми с Подробния устройствен план, отчуждения и несъответствия в Кадастралната карта. Допълнително предизвикателство бе и планът за управление на природен парк „Българка“, който според вицепремиера Дончев е налагал ограничения върху проекта.
Първоначалният срок за завършване на тунела и обхода на Габрово бе 4 години, като строителството трябваше да завърши през 2026 г.