Столичните общинари приеха план за постояването на 40 паркинга, някога (списък)
Притиснат от недоволството от разширяването и оскъпяването на на зоните за паркиране Транспортната комисия прие доклад за построяването на 13 хил. паркоместа
© ECONOMIC.BG / ChatGPT
Снимката е илюстративна и е създадена с изкуствен интелект
Столичният общински съвет има идея да изгради 40 паркинга, в които да инвестира над 290 млн. лв. С прогнозен брой над 13 хил. места, общинските съветници се опитват да отговорят на породеното обществено недоволство покрай разширяването и поскъпването на зоните за платено паркиране. Всичките съоръжения са заложени за изграждане в периода 2026 – 2030 г.
Докладът, внесен само преди 4 дни от общински съветници от „Спаси София“, начело с Борис Бонев и Андрей Зографски, бе приет единодушно по време на заседание на Комисия по транспорт в СОС.
Откъде ще дойдат средствата?
В доклада изрично е посочено, че новият инвестиционен план трябва да бъде изпълним чрез собствени средства на "Центъра за градска мобилност", бюджетни средства на Столична община, средства от европейски фондове и при възможност – публично-частно партньорство (ПЧП).
Ключовият момент обаче е пряката връзка между разширяването на платените зони и финансирането на новата инфраструктура. Вносителите подчертават, че целта е да се генерира ресурс, който да се насочи именно към инвестиции в инфраструктурата за паркиране. По този начин приходите от по-големите и скъпи „Синя“ и „Зелена“ зони ще бъдат пренасочени към строителство.
Какво и къде се залага?
Планът разделя обектите на няколко основни типа – етажни гаражи в квартали, буферни паркинги и етажни гаражи в центъра на града.
Буферни паркинги (Park & Ride): Те ще се изграждат при ключови метростанции и входни артерии. Целта е да привлекат хората, влизащи от периферията, да преминат на метро. Заложено е изграждането на 6 такива паркинга с общ капацитет от 1950 места. Само 2 от тях са в процес на строителство – този при метростанция „Левски“ и метростанция „Тракия“.

Квартални етажни гаражи: Те са фокусът на плана, тъй като трябва да решат проблема в най-гъстонаселените райони. Индикативният списък включва 31 паркинга в различни райони – „Люлин“, „Надежда“, „Младост“, „Овча Купел“ и др. Всички те трябва да осигурят над 10 хил. паркоместа.
Статусът им обаче е различен – за някои трябва да бъдат изготвени технически проекти, а друга са още на идейна разработка. Няма нито един, който да е готов за строителство.



Етажни гаражи в центъра: Те са 3 на брой и трябва да осигурят 700 места. Става въпрос за подземния паркинг при НДК, паркинг на бул. „Витоша“ и в района на ВМА (метростанция „Медицинска академия“). Статусът при всеки е различен.

С приемането на доклада се създава Временна комисия с мандат да анализира, приоритизира и подготви всички тези проекти за реално строителство, като гарантира координация с районните администрации и „Центъра за градска мобилност“.