„Синя“ и „Зелена“ зони поглъщат още квартали в София, цените се удвояват (Карта)
Увеличава се работното време на платените зони за паркиране, а електромобилите също вече ще плащат
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Столичният общински съвет (СОС) гласува окончателно „Синя“ и „Зелена“ зони да бъдат разширени, а също така почасовото паркиране и служебните абонаменти да поскъпнат. Промените, които са първите от 2012 г., влизат в сила поетапно от 5 януари 2026 г. Те бяха подкрепи с 35 гласа „за“, 12 – „против“ и 6 въздържали се.
Решението е плод на продължителни преговори и постигнат консенсус между основните групи в СОС – ПП-ДБ и „Спаси София“. Първоначално бяха внесени два доклада – на кмета Васил Терзиев и общински съветници от ПП-ДБ, както и на „Спаси София“. След общо заседание на комисиите по транспорт и бюджет в сряда беше постигнат компромис – докладът на „Спаси София“ беше оттеглен, а този на Терзиев бе приет с „големи преправки“ и допълнения.
Обхват и нови цени
Обхватът на платените зони се разширява съществено. „Синята“ ще обхваща територии от площад „Македония“, „Руски паметник“, „Крива река“, „Иван Вазов“, долната част на „Лозенец“ (между Канала и бул. „Св. Наум“ до „Яворов“), както и части от „Оборище“ (между „Ситняково“ и Канала), които досега бяха „Зелена зона“.
„Зелената“ зона пък се разширява, като в нея вече ще влизат „Банишора“, „Лагера“, южните квартали до бул. „Тодор Каблешков“, голяма част от „Слатина“ (вкл. „Редута“ и „Гео Милев“), „Изток“, „Изгрев“, „Дианабад“. Част от „Студентски град“ и „Подуяне“ (до ул. „Витиня“). Част от предложенията идват по линия на районните кметове, а въвеждането им ще става поетапно през 2026 г.

Източник на картата: Борис Бонев, Фейсбук
Общинският съветник Симеон Ставрев (ПП-ДБ) уточни, че част от сегашните зони се уедряват и стават по-големи подзони, за да дадат възможност на живущите да паркират в по-голяма част от своя район. Студентите в новата зона ще имат право на стикер за локално паркиране.
Работното време се удължава, като и за двете зони то става от 9:00 до 21:00 ч. „Синя“ зона ще работи всеки ден – от понеделник до неделя, включително в празничните дни. „Зелена“ зона ще работи от понеделник до събота.
Продължителността на престоя се увеличава, като в „Синя“ зона става 3 часа (от досегашните 2 часа), а в „Зелена“ остава 4 часа.
Цените за почасовото паркиране в платените зони се удвояват, като един час в „Синя“ става 2.00 евро (близо 4 лв.), а в „Зелена“ – 1.00 евро (близо 2 лв.).
Значително поскъпват и годишните стикери за живущи. За собствениците на първи автомобил в „Синя“ годишната такса ще бъде 150 евро (300 лв.), докато за втора кола тя скача двойно – до 300 евро (600 лв.). За живеещите в „Зелена“ зона годишният стикер за първи автомобил ще струва 100 евро (200 лв.), а за втори – 200 евро (400 лв.).
„Уикенд зона“ Банкя: Въвежда се нова зона, която ще работи само събота и неделя с цена 0.50 евроцента/час. Въпреки че паркирането е безплатно за живущите, те са задължени да извадят нулев по стойност годишен стикер.
Цените за принудително задържане и преместване се променят:
- Скоба: 30 евро (60 лв.)
- „Паяк“: 75 евро (150 лв.)
Дигитализация
Хартиените талони отпадат от средата на 2026 г. Табелите ще бъдат оборудвани с QR кодове за алтернативни канали за плащане, различни от SMS. Служебният абонамент се ограничава до максимум 5% от всички паркоместа в зоната. Цената за денонощен служебен абонамент става двойна. Андрей Зографски („Спаси София“) коментира, че
Служебните абонаменти вдигат цената си почти тройно. С това очакваме между 500 и 600 паркоместа да бъдат освободени и да станат нормални места за паркиране, които да се ползват от всички.“
Електромобили
Те ще паркират през цялото работно време на зоните, но първите 3 часа остават безплатни, а всеки следващ се заплаща по стандартната тарифа. За „домуване“ пред жилища, собствениците им ще трябва да си закупят годишен винетен стикер.
Андрей Зографски посочи, че въвеждането на зони е „единствен инструмент да се вкара ред“ и да се осигурят средства, които да се „връщат обратно в райони за тротоари, осветление, паркинги“. Той подчерта, че приходите ще се използват и за закупуване на 250 нови превозни средства за градския транспорт.
По предложение на кмета Васил Терзиев, със заповед на кмета на СО ще може да се въвежда ограничение за движението на превозни средства по пътища на Природен парк „Витоша“.
Дебатите
Гласуването беше съпроводено с остри дебати и критики. Председателят на СОС Цветомир Петров (ПП-ДБ) заяви, че ще подкрепи доклада, но определя ограниченията за електромобилите като „прибързани“ и „сериозна крачка назад“, която противоречи на екологичните цели. Той предупреди, че разширението в „Студентски град“ (само в частта му) ще постави кварталите „Мусагеница“ и „Дървеница“ в буфер и ще затрудни паркирането там, тъй като студентите ще бягат от плащане. Подобни притеснения има и за „Малинова долина“. Той също смята, че „Подуяне не е готов“ за въвеждане на „Зелена зона“, тъй като е периферен район.
Иван Таков (БСП) заяви, че това „не е реформа в паркирането“, а само „вдигане на цени и разширени зони“. Той обвини управляващите, че с „изтънелите бюджети ще бръкнете по-дълбоко в джоба на софиянци“, а Еньо Савов (БСП) добави, че се дава „само тояга, а не морков“.
Карлос Контрера (ВМРО) остро разкритикува процеса, заявявайки, че се гласува „хибриден вариант, преработен на коляно вчера“ под натиска на „Спаси София“. Той определи решението като „поредния експеримент на Спаси София“ и предупреди, че вероятно догодина „ще трябва да преправяме това недоносче“.
Въпреки критиките, Бойко Димитров (ПП-ДБ) заяви, че всичко е „добре работещо решение“ и „всяка стъпка е добре обоснована“, а приетият вариант е „разумен компромис за добра промяна“.