Разглеждат се два варианта за Югоизточен обход на Плевен
АПИ възлага ОВОС за трасето, избира се между 4.7 и 17.9-километров маршрут
© ECONOMIC.BG / ChatGPT
Снимката е илюстративна и е създадена с изкуствен интелект
След години застой държавата предприема първи стъпки към изграждането на дългоочаквания Югоизточен обходен път на Плевен, който трябва да изведе тежкия транзитен трафик извън града. През октомври тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е сключила договор за изработване на доклад по Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС). Освен това за трасето вече има разработени два варианта на преминаване. Това става ясно от отговор на регионалния министър Иван Иванов на въпрос от народния представител Свилен Трифонов (ПП-ДБ).
Министърът не дава точни срокове кога може да започне изграждането на обхода, но обяснява, че процедурата ще е дълга.
По думите му в момента се разработва разширен идеен проект, а след приключването на екологичната процедура ще се премине към същинското проектиране, геоложки проучвания и изготвяне на подробен устройствен план (ПУП-ПП). Едва след одобряването на парцеларния план, който ще покаже кои имоти трябва да бъдат отчуждени, ще може да се пристъпи към търгове за строителство.
Вариантите за преминаване
Най-интересната част от отговора на министъра разкрива, че на масата са поставени две коренно различни концепции за трасето, разработени още през 2020 г., условно наречени „червен“ и „син“ вариант. Изборът между тях ще определи дали Плевен ще получи истински обход, или компромисно решение.
„Червеният“ вариант е значително по-къс – с дължина от приблизително 4.7 км. Той обаче преминава в опасна близост до урбанизираните зони. Трасето започва от пътен възел „Балканстрой“, пресича застроената улица „Райски кът“ и минава точно пред входа на емблематичния за плевенчани парк „Кайлъка“. Въпреки че този вариант вече е включен в Общия устройствен план на града, той крие рискове от създаване на тапи в близост до зоните за отдих.
„Синият“ вариант предлага мащабно решение с дължина 17.9 км. Това е класически обход, който изнася движението далеч от града. Трасето започва отново от „Балканстрой“, но се насочва през земеделски земи, обхожда село Тученица и се включва в пътната мрежа чак при бъдещия контролен център на автомагистрала „Хемус“. Този вариант е включен с малки изменения в изработващия се Общ устройствен план на общината и плана за управление на парк „Кайлъка“.
Проектът трябва да лавира внимателно между инфраструктурните нужди и опазването на природата. И двете трасета са проектирани така, че да не засягат защитени територии по Закона за защитените територии, като например природната забележителност „Пещера Разбитица“.
„Синият“ вариант обаче преминава през краищата на защитена зона „Студенец“ по директивите за птиците и местообитанията, което прави сега възложения доклад по ОВОС критично важен за реализацията на проекта.
Ремонтът на пътя през Крушовица
Докато се чака изграждането на новия обход, което ще отнеме години, държавата работи по алтернативен маршрут за облекчаване на трафика. Министър Иванов информира, че на 5 октомври 2025 г. са приключили основните ремонтни дейности на 62-километровата отсечка от третокласния път Крушовица – Садовец – Дерманци – Гложене.
Пътят вече е отворен за леки автомобили до 3.5 тона, но има довършителни дейности. Очаква се да приключат предсрочно, още преди крайния срок през май 2026 г. Целта е след пълното завършване на този ремонт, тежкотоварният трафик да бъде пренасочен оттам, за да не задръства Плевен, докато не бъде изградена връзката между магистрала „Хемус“ и първокласния път Русе – Велико Търново.