Информационната кампания за еврото май ще „спести“ пари
Събитията по кампанията ще продължат до средата на 2026 г.
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Министерството на финансите (МФ) може да си спести част от разходите по информационната кампания за въвеждането на еврото в България. Кампанията беше обезпечена с 10 млн. лв. още по времето на служебното правителство на премиера Гълъб Донев през 2022 г. Към средата на октомври миналата година похарчените средства бяха почти 700 000 лв.
Сега, от отговори на МФ на въпроси на Economic.bg, изпратени по Закона за достъп до обществена информация, става ясно, че вероятно няма да се наложи да се изразходва цялата сума.
На директен въпрос колко са изразходваните средства до момента и за какви пера, от МФ обаче избегнаха да дадат конкретен отговор. Вместо това, от там посочват, че има проведени процедури по Закона за обществените поръчки, както и сключени договори. Определеният лимит по тях обаче може да не бъде достигнат.
Определеният разходен лимит по тях е възможно да не бъде достигнат. В тази връзка, едва след приключването на всички дейности по информационната кампания ще може да се направи окончателен разчет на разходваните за нейното изпълнение средства“, пишат от МФ.
С други думи, дори парите по обществените поръчки да не бъдат изразходвани максимално, вероятно те ще отидат за други дейности по кампанията.
Напомняме, че в последната справка, изведена за Economic.bg, най-голямо разходно перо беше закупуването на програмно време в трите най-големи телевизии у нас – БНТ, bTV и Nova – за което бяха отишли 486 856 лв. С тях министерството излъчва информационни клипове за кампанията за въвеждането на единната европейска валута у нас.
Предпочитани медийни канали
Използваните медийни канали за реализиране на информационната кампания са радио, телевизия, външна реклама, интернет страницата evroto.bg, както и чрез профилите на кампанията в Facebook, YouTube, LinkedIn и Instagram“, казват от МФ.
Наскоро обаче стана ясно, че институцията е приготвила 1.4 млн. лв. (без ДДС) за обществена поръчка в търсене на агенция, която да продължи кампанията в онлайн пространството и по-конкретно в(ъв):
- Facebook;
- Instagram;
- LinkedIn;
- X (Twitter);
- YouTube;
- Google.
Поръчката, чийто избор щял да стане с пряко договаряне, разгневи комуникационния бранш. В своя обща позиция няколко големи асоциации, в т.ч. от Българската асоциация на комуникационните агенции, Българската Асоциация на PR агенциите (БАПРА), Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), IAB България и Българската асоциaция на комуникационните агенции (БАКА) – или по-голямата част от комуникационния бизнес в страната – алармираха, че поканените за договаряне дружества не са сред водещите комуникационни агенции и не разполагат с опит в реализирането на кампании от обществен интерес, което поставя под съмнение тяхната професионална квалификация.
Следващи стъпки
В момента кампанията се намира във Втора фаза, която от МФ определят като „най-наситената с дейности“.
Провеждат се информационни събития на територията на цялата страна – организирани от МФ, БНБ, КЗП и НАП, КФН, НОИ, МТСП и омбудсмана, „Български пощи“ и МВР, местни общински инициативи – на които се предоставя ясна, подробна и достоверна информация относно основните етапи и срокове от процеса по въвеждане на еврото“, посочват от институцията.
От там допълват, че официалният информационен сайт за въвеждане на еврото – evroto.bg – се актуализира постоянно, както и информацията в създадените профили в социалните мрежи Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube. Продължава излъчването на информационни клипове, разясняващи процеса по присъединяване на България към еврозоната, в национални радио и телевизионни канали.
Използват се различни канали – радио, телевизия, социални мрежи, тематични обучителни срещи в цялата страна, външна реклама, предстои финализиране на обществените поръчки за провеждане на обучителна кампания чрез медийно и дигитално съдържание“, допълват от МФ.
Докога ще ни обучават за еврото?
На въпрос до коя дата се очаква да продължи информационната кампания, от Министерството на финансите цитират Националния план за въвеждането на еврото, в който е разписано, че събитията по кампанията ще продължат до 30 юни 2026 г.
Очаква се през първите месеци на следващата година да продължи организирането на информационни срещи със заинтересовани аудитории, като експертите на всички ключови институции отново ще бъдат на разположение да съдействат и разясняват прилагането на правните норми.
Планирано е също така провеждането на тематични форуми и събития с международно участие за обмяна на опит и добри практики при приемането на еврото, посочват от МФ.