Автомагистрала „Хемус“ ще се забави поне с три години
За мостовете при р. Дунав срокът е още по-дълъг, защото няма предприети стъпки и и задължително трябва да бъдат договорени с Румъния

Снимка: Красимир Свраков
Строителството на стратегически инфраструктурни проекти може да бъде завършено до 2027 г. Такъв е случаят и с автомагистрала „Хемус“. Предишната власт обещаваше тя да бъде завършена до 2024 г., но това е бил срокът единствено за първите три участъка. Това стана ясно при проведена работна среща между регионалния министър Гроздан Караджов, ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“ и държавното дружество „Автомагистрали“.
На дневен ред остава планът на Караджов, че ще е нужен специален закон, който да разплете възела с незаконното строителство на магистралата. Ще се мисли и в посока договорите за строителство, които са маскирани като контракти за доставка на материали и наем на техника, да бъдат преформулирани, така че подизпълнителите на „Автомагистрали“ да станат реалните строители на магистралата.
Служителите на АПИ докладват за готовността по всеки един важен проект. Тепърва ще се извършва проектиране, инвестиционно проучване, минаване през ОВОС за повечето от инфраструктурните обекти.
Нека поне ние да можем да заредим револвера на следващия министър, който ще дойде, за да започне да строи“, обобщи Караджов.
За строителството на мостовете при р. Дунав, за които транспортният министър Николай Събев говори интензивно, ще са нужни поне 6-7 години. Това е оптимистичният срок, защото трябва да се водят преговори и с Румъния, едва след това да се правят проучвания и проекти.
Казусът „Хемус“
Около 330 млн. лв. трябва да бъдат заложени в бюджета за 2022 г., за да продължи строителството на магистралата. Оказва се, че „Автомагистрали“ разполага само с 2 млн. лв. в сметките си. Всъщност около 500 млн. лв. бяха върнати в бюджета миналата година по нареждане на бившия служебен министър Виолета Комитова. Около 850 млн. лв. от отпуснатите 1.3 млрд. лв. са разплатени авансово към строителите до момента.
Единственият участък, който ще е готов през тази година, е последният (10-ти). До момента строителството при него е изпълнено на 98%, като се полагат хоризонталната маркировка и еластичните огради. От АПИ дадоха краен срок за пускане – 31 май 2022 г.
Едва през 2027 г. обаче ще може да бъдат готови участъците 7 и 8. За тях няма готови технически проекти, а само за проучвания. Тук ще се мисли и за ново трасе, защото при първите 15 км от 7-и участък има установени свлачища. Ще се търси начин трасето да се измести на север. Установено е, че 8-ият участък пък преминава през ловно стопанство, което налага изместване на трасето, защото територията е местообитание на благороден елен.
Ако минем през всички процедури до 2024 г. и получим разрешение за строеж, то в края на 2027 г. участъците може да бъдат пуснати. Срокът за изпълнение е 36 месеца“, посочиха от АПИ.
Между 2025 и 2026 г. може да бъдат завършени участъците 4, 5 и 6. Те са с готови технически проекти, приети още през 2020 г. Текат отчуждителни процедури, ОВОС, чака се разрешения за строеж. Така същинското строителство може да започне в края на тази година. Срокът за изпълнение е между 36 и 42 месеца.
Първите три участъка от магистралата, по които в момента тече строителство, ще могат да бъдат завършени в края на 2024 г.
Скоростният път Видин – Ботевград
За строителството на пътя Видин – Ботевград ще са нужни около 642 млн. лв., които трябва да залегнат в бюджета за тази година. Реалистичният срок за завършване, и то ако няма никаква пречки, е краят на 2027 г. Пътят е с обща дължина от 190 км, като 80 км вече са в строеж. По някои участъци „строител“ е държавното дружество „Автомагистрали“, а дейностите са превъзлагани по инхаус процедури. Министър Караджов допусна възможността, че и за този проект трябва да се мисли за специален закон, който да регламентира строителството.
В участъка между Видин и Макреш се строят 30 км, а напредъкът е едва 5%. Има забавяне заради пресичане на водна инфраструктура и електропреносна мрежа. Очаква се строителството да завърши в средата на 2023 г.
Оказва се, че в участъка между Макреш и Бяла има открита крепост, която ще бъде запазена. По договор строителните дейности трябва да завършат през ноември 2023 г.
Най-далеч във времето, едва през 2027 г., ще бъдат завършени участъците около Монтана и Враца. Ще бъде разглеждано ново трасе за участъка между обхода на Монтана до обхода при Враца, защото приетото сега е в близост до склад с взривни вещества.
Тук буквално тръгваме от нулата“, обобщи регионалният министър.
Автомагистрала „Европа“
Караджов показа клип от строителството на участъка между Калотина и Драгоман. Видя се, че обектът не е обезопасен, трафикът преминава през непочистен път, няма подходяща сигнализация.
Строителят там строи като башибозук, а ние нямаме инструменти за санкции“, бе изненадан Караджов.
От АПИ се опитаха да оправдаят лошата организация с това, че няма обходен път, по който да бъде пренасочено движението, а договорите не предвиждат санкции за това.
„Аз съм минавал през Словения и Хърватска, където строителството също е трудно. Там обаче имаше организация на движението – знаци, прегради, които пазят живота на хората“, отсече министърът.
Новият началник на ДНСК Лиляна Петрова заяви, че ще бъдат наложени санкции на строителя. Всъщност строителната фирма „Щрабаг“ извършва дейности в този участък от магистралата.
Все пак стана ясно, че строителството Драгоман – Калотина ще завърши в средата на 2022 г. Първоначалният срок бе януари 2022 г. Не стана ясно какво налага забавянето на дейностите.
Автомагистрала „Струма“
През последните дни участъкът между Крупник и Кресна стана повод за задочен спор между министър Караджов и екоминистърът Сандов, който обяви, че магистралата трябва да бъде изведена от Кресненското дефиле. Последният одобрен вариант за трасето е едното платно да преминава през дефилето, а другото през хълмовете на Пирин. Участъкът обаче преминава през защитени зони, заради които проектът не може да получи европейско финансиране.
През следващата седмица три работни групи – една от МОСВ и две от МРРБ – ще работят едновременно, за да изчистят именно тези подробности. Останалите два варианта предвиждат двете платна да се изнесат изцяло по източните хълмове на Пирин, или да се прокопае тунел с дължина около 15 км.
Възелът с Кресненското дефиле тепърва ще се развързва и явно не може да дадем прогноза за краен срок. Важно е докато тече строителството, камионите да не увреждат природата в дефилето“, обобщи Караджов.
АПИ работи и по укрепването на констатираните три свлачища в участъка Благоевград – Крупник. Дейностите ще отнемат поне 1 година.
Автомагистрала Русе – Велико Търново
Общата дължина на магистралата е 133 км. Реалистичният срок за завършване на проекта е 2030 г. Строителството ще бъде разделено на 3 участъка, като срокът е 51 месеца. За първите два участъка трябва да бъде изготвен технически проект. През следващите две години успоредно ще текат отчуждителните процедури и проектирането. Така едва през 2024 г. ще се търси изпълнител.
Магистралата е включена за финансиране в ОП, която все още не е одобрена. В нея влизат и тунела под Шипка и последният участък от „Струма“. За трите проекта ще са нужни около 3 млрд. лв. С европейско финансиране ще бъдат подсигурени около 1.1 млрд. лв.
Останалите 1.9 млрд. лв. трябва да ги търсим ние“, констатира Караджов.
Автомагистрала „Черно море“
Миналата година са разгледани три варианта за трасе. Магистралата ще е дълга около 100 км. От АПИ смятат, че до края на 2027 г. може да са преминали през всички процедури и да получат разрешение за строеж. Строителството ще отнеме поне 5 години, защото са предвидени пътни възли с населените места, както и тунели.
Проход Петрохан
Проектът може да бъде завършен едва през 2031 г. Финансиране ще се търси от Фонда „Три морета“.
Същинското строителство би могло да започне през 2026 г. с получаването на разрешение за строеж. Трасето ще е с по две ленти за движение във всяка посока. Малко след изхода на тунела, в посока Монтана, пътят ще е стеснен. Причината е, че има ливади, които не могат да бъдат засягани от транспортна инфраструктура.
Ремонт на пътища в страната
Министър Караджов обяви, че за тази година са предвидени да бъдат ремонтирани над 3 хил. км пътища в страната. Днес те бяха разгледани и обсъдени всички проекти по области. Пълният списък ще бъде публикуван в сайта на МРРБ, като гражданите може да подават информация.
Получаваме стотици сигнали за лунни пейзажи“, заяви Караджов.
От АПИ заявиха, че тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“ трябва да бъдат приключени преди Великден. През пролетта ще се ремонтира участък от „Хемус“ между 12-19 км от магистралата.
Ремонт ще има и при „Тракия“, при 129 км от магистралата, в област Пазарджик. АПИ предвижда и локална подмяна на асфалтов пласт при тунел „Траянови врата“ и на две съоръжения при 66-ти км.
Ремонтите, заложените през 2022 г.:
- Благоевград – ще се ремонтират 144 км
- Бургас – 370 км
- Варна – 25 км
- Велико Търново – 150 км
- Видин – 89 км
- Враца – над 100 км
- Габрово – 133 км
- Добрич – 117 км
- Кърджали – 43 км
- Кюстендил – 65 км
- Ловеч – 167 км
- Монтана – 57 км
- Пазарджик – 72 км
- Перник – 20 км
- Плевен – 82 км
- Пловдив – 171 км
- Разград – 115 км
- Русе – 33 км
- Силистра – 19.6 км
- Сливен – 38 км
- Смолян – 155 км
- София – 241 км, основно в областта
- Стара Загора – 68 км
- Търговище – 86 км
- Хасково – 86 км
- Шумен – 144 км
- Ямбол – 110 км