Сбогом на веригата магазини „345“: КЗК одобри придобиването ѝ
Обектите на веригата постепенно ще бъдат ремонтирани и ребрандирани под марката на новия собственик

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Пазарът на бързооборотни стоки в София е напът да претърпи промяна. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) официално разреши сделката, чрез която компанията „НИКОН-НК“ ЕООД, собственик на търговска верига „ДАР“, придобива едноличен контрол върху веригата магазини „345“ ООД.
Сделката бе обявена преди по-малко от два месеца, през август. Решението за одобрение на антимонополния орган е окончателно и подлежи на незабавно изпълнение.
Постепенно сливане
Промяната няма да е мигновена. Според одобрения план, първите два магазина на „345“ – на улиците „Кумата“ в Бояна и „Земен“ в Ситняково – ще затворят врати за ремонт първи. В рамките на един до три месеца те ще се появят отново, но вече с нова визия и под марката „ДАР“.
Останалите 14 магазина ще продължат да работят под познатото име „345“ временно, докато постепенно всички не бъдат ребрандирани и не станат част от веригата „ДАР“.
Според условията на сделката тримата съсобственици на „345“ се задължили в продължение на две години да не се занимават със сходна дейност на територията на София.
Така на практика брандът „345“ ще изчезне от софийския пазар.
Как се стигна до сделката: Стратегията на „ДАР“
В момента „ДАР“ управлява 12 магазина в София, като фокусът на компанията през последните години бе насочен към разширяване, модернизация и подобряване на клиентското изживяване. Придобиването на 16-те обекта на „345“ е логична стъпка в тази стратегия – вместо да строи или наема нови помещения, веригата купува готова инфраструктура с утвърдени локации.
Веригата вече предлага и доставки чрез платформата Glovo от пет от своите магазини – практика, която постепенно ще се разшири и до бившите обекти на „345“.
С общо 28 магазина след сделката, обединената група остава далеч от водещите играчи. По брой обекти новата конфигурация ще заема между пето и шесто място сред основните вериги в столицата, където безспорен лидер е „Билла“ със своите десетки магазини. Със сделката пазарната карта на София търпи известно пренареждане, но без драматични промени.
По отношение на приходите от продажби картината е още по-скромна – пазарният дял на обединената група ще бъде под 5%, докато гигантите „Фантастико“, „Лидл“, „Билла“ и „Кауфланд“ контролират значително по-големи части от пазара.
КЗК подчерта в решението си, че сделката няма как да наруши конкуренцията – пазарът в София остава силно конкурентен, с множество големи вериги и постоянно навлизане на нови играчи. Регулаторът дава пример с веригата Minimart, която заема все по-видимо място – в резултат на агресивната политика на компанията към момента тя е открила 92 магазина само в столицата.
Интересна подробност от сделката е, че три от собствените недвижими имоти на „345“ няма да останат във веригата, а ще преминат към трето лице. Въпреки това „ДАР“ ще ги ползва под наем и ще продължи да ги управлява като свои обекти.