Прокурорска проверка потвърди липсващия асфалт на „Хемус“
Според регионалния министър Иван Шишков „очевидно започва разследване“ и очаква строителят, надзорът и държавата да понесат отговорност
Резултатите от първоначалните проверки на регионалното ведомство, които установиха липсващ асфалт в участъка София – Яна от магистрала „Хемус“, се потвърждават и от повторни изследвания, направени по искане на прокуратурата. Регионалният министър Иван Шишков заяви, че „очевидно започва разследване в тази посока“.
Резултатите се потвърждават. Има липсващ асфалт в същите количества, открити в ядките“, коментира за NovaNews Шишков.
Припомняме, че Шишков бе критикуван за метода на взимане на проби, или т.нар. ядки, от аутобана. Пътни експерти, но и представители на ГЕРБ, коментираха, че подобни изследвания не доказват нищо.
Именно заради това този път пробите са взимани през 250 метра и показват, че при заложена по проект дебелина от 28 см, настилката е между 20 – 24 см. Така в целия участък липсва около 20% от асфалта. Шишков заяви, че проверката е правена съвместно с прокуратурата и МВР и именно това му дава основание да смята, че започва разследване в тази посока.
Това, което на някои хора не се харесва е, освен, че ще я ремонтираме, ще се търси наказателна отговорност в тази посока, но не може регионалният министър да коментира как ще се случи това.“
По думите му асфалтът е положен още през 2013 г., а участъкът е въведен в експлоатация през 2016 г. Гаранционните срокове са изтекли, така че основният ремонт, който предстои, ще е за сметка на държавата. Запитан кой трябва да понесе отговорност за това, Шишков коментира „строител, надзор, цялостната организация на строителството“, включително и държавата като възложител по онова време.
Припомняме, че в подкаста на Economic.bg пътният експерт Диана Русинова алармира, че освен в строителните фирми, институциите трябва да обърнат внимание и на надзорните фирми, тъй като те трябва да контролират и съблюдават процеса.
Трябва да я носят всички участници в строителството. Държавата във времето на възлагане носи отговорност, но как ще бъде споделена тя между всички не е въпрос към министъра“, заяви Шишков.
По отношение на строежа на целия аутобан, министърът заяви, че е одобрил ПУП за лот 9. Надява се отчуждителните процедури да приключат в следващите 5-6 месеца. Одобрен е и ПУП за Южната дъга на Околовръстния път.
Шишков заяви, че дори след като завърши строителството на първия лот, то няма да се постигне цялостна връзка до Плевен и Ловеч, тъй като след това най-вероятно ще бъде завършен третият, а не вторият лот.
Министърът коментира и раздадените многомилионни аванси за строителството на аутобана и заяви, че договорите няма да бъдат индексирани. Фирмите трябва да ги изработят и магистралата да бъде построена на старите цени, за да не се загубят парите.
Припомняме, че аутобанът се строи по процедура инхаус от държавното „Автомагистрали“, което е превъзлагало дейностите на трети фирми, но с договори за наем на техника и доставка на материали. Така, ако държавата реши да индексира строителството на аутобана, то увеличението ще бъде получено от държавната компания, която на свой ред ще трябва да разпредели средствата по някакъв начин до истинските строители на аутобана.
Аванси за аутобана е получавал и собственикът на "Хидрострой" Велико Желев, който преди седмици бе задържан по повдигнато обвинение за изнудване на свой служител, както и нанасяне на лека телесна повреда. Впоследствие бе освободен под гаранция и коментира, че не вижда проблем с огромните аванси за аутобана.
Припомняме, че индексацията на някои от големите инфраструктурни обекти в страната ще струва около 276 млн. лв., които държавата трябва да подсигури.
Шишков коментира, че магистралата страда и от „незаконно строителство“, а миналият парламент не е пожелал да приеме предложението му всички подобни инфраструктурни обекти, строени без строителни книжа, да бъдат обявени за търпими. От думите му се разбра, че министърът ще се опита да прокара отново законопроекта и в следващото НС.
Надявам се този път да преосмислят поведението си.“
Всъщност политическите формации в 48-ото НС отказаха да приемат промените в Закона за устройство на територията, тъй като няма издадени актове за установено незаконно строителство. Именно заради това Шишков тогава се закани да започне да ги издава.
Още липсващ асфалт
Министърът съобщи, че отново по искане на прокуратурата, е направена проверка и на Западната тангента от Сливница до кръговото на Банкя. Резултатите показват, че асфалтът е между 16 – 17 см, а по проект трябва да е 22 см.
На нас ни предстои да ремонтира пътищата и трябва да знаем истината за тях.“
През тази седмица ще се направи и повторна проверка на Северната скоростна тангента, която също се оказа с по-тънка настилка. Резултатите трябва да излязат другата седмица, но Шишков заяви, че не очаква изненади и разминаване с първоначалните проверки.
По думите на Шишков следващ министър ще трябва да се заеме с изготвянето на проекти за основни ремонти за всички инфраструктурни обекти с липсващ асфалт – два лота на „Тракия“, един от „Хемус“, Северната скоростна тангента.
Ако няма редовен кабинет, ние ще работим всеки ден за документацията.“