Шишков се закани вече да издава актове за незаконно строителство
Предлаганият законопроект, с който трябваше да се обявят за търпими строежи като „Хемус“, не бе приет на първо гласуване от Регионална комисия в парламента

© ECONOMIC.BG / БТА
Регионалният министър Иван Шишков се закани да започне да пише актове за незаконно строителство. Само така, по думите на депутати от ГЕРБ и „Продължаваме промяната“, ще може да се развърже заплетеният възел с незаконните инфраструктурни обекти в страната, сред които два лота на автомагистрала „Хемус“, основни ремонти, изграждани под прикритието на текущи, както и ремонти на язовири. Това е само част от констатираното незаконно строителство, което по думите на Шишков, е на стойност 1 млрд. лв.
Заканата на Шишков ДНСК да започне да издава актове за установяване на незаконни строежи дойде след критика от страна на ГЕРБ, че предлаганите промени в Закона за устройство на територията всъщност няма да решат проблема, а напротив – ще го задълбочат. Подобни възражения изказаха и депутати от „Продължаваме промяната“, но и браншови организации.
Припомняме, че МРРБ предложи промени в ЗУТ, които да направят незаконните обекти търпими.
Законопроектът не мина на първо четене в Регионална комисия, въпреки че дебатите по него продължиха около 3 часа. „За“ гласуваха 7 народни представители, 6 бяха „против“, а 3 се въздържаха.
Андрей Цеков (ПП) заяви, че би подкрепил принципно законопроекта, но с големи резерви. По думите му текстовете са доста всеобхватни и това може да отвори кутията на Пандора. Ако не бъде ограничен предметът на регулация (бел.р. – предлага се обявяване на търпимост на инфраструктурни обекти), в него може да попаднат множество строежи.
В опасенията ми изкача брегозащитно съоръжения в Росенец, което не бих искал да видя покрито от този закон. Има огромен брой незаконни водопроводи и канали в курортните комплекси“, заяви Цеков.
По думите му е нужен специален закон, който да конкретизира строежите. Друг проблем е времевият обхват, тъй като законът ще покрие всички строежи, изпълнявани през последните години. Цеков заяви, че би предложих ограничение от 5 години, т.е. да се обявят за търпими обекти, изпълнявани и построени през последните 5 години. Действието на закона в бъдещето също трябва да се ограничи за срок от 2 години, заяви Цеков.
Спорът дали има незаконно строителство ще продължи, докато няма актове на ДНСК“, коментира депутатът от ПП.
Младен Шишков (ГЕРБ) заяви, че въпреки множеството медийни изяви на министъра, така и не е получена информация за обема и вида на незаконното строителство. По думите му първо се е говорило, че цялата „Хемус“ е незаконна, после е станало ясно, че са отделни участъци (бел. р – 4 и 5 лот), а след това незаконното строителство се е свело "до 9 хил. метра отнемане на хумус и няколко водостоци."
Да не се окаже накрая, че въобще няма незаконно строителство“, заяви депутатът от ГЕРБ.
По думите му той е изискал справка за цялото строителство по „Хемус“ от предишния регионален министър Гроздан Караджов. Получил е над 3 хил. страници с информация за договори, авансови плащания, технически проекти, но „нито един влязъл в сила акт за незаконно строителство“.
На 11 ноември 2022 г. съм изискал същата документация и от Вас, но до днес не съм получил документ с констатирано незаконно строителство“, заяви Шишков.
По отношение на текущите ремонти, народният представител коментира, че вече има становище на ДНСК, което казва, че студеното рециклиране не е основен ремонт и следователно и в тази област няма незаконно строителство. Ремонтите на язовирите се били изпълнявали в аварийни ситуации, заяви Шишков.
Министърът отговори, че „за „Хемус“ е ясно, че има актове за незаконно строителство и мисля, че е ясно, че там има незаконно строителство“. Министър Шишков напомни, че доклад на междуведомствена група, назначена от него, е констатирала, че студеното рециклиране не определя дали един ремонт е текущ или основен. Определящо е дали има намеса в земната основа. За язовирите няма документи, които да констатиран спешността и аварията, заяви още Шишков.
След като желаете да завършим процедурата с актове, ще ги завършим докрай“, закани се министърът.
Ако такива актове бъдат съставени, те могат да бъдат обжалвани от възложителите на обектите. В по-голяма част това са държавни предприятия, като АПИ, която е възлагала строителството на „Хемус“ на държавното „Автомагистрали“, което пък впоследствие с инхаус процедури е превъзложило дейностите на частни фирми. Така спорът ще стигне до съд и ако актовете бъдат признати, то ще трябва да се пристъпи към забрана за ползване, а след това и евентуално събаряне на построеното.
Имайте предвид и си помислете много внимателно, че ако направим актовете, след няколко месеца ще има друг министър и на него ще му се наложи да въведе забрана за тези пътища“, заяви регионалният министър.
Виолета Комитова („Български възход“) заяви, че доклади на Сметната палата от 2017, 2018 и 2019 г. констатират, че около 80 обекта трябва да бъдат предоставени за ползване на ползвателите. Това обаче не може да се случи, тъй като има проблем в документацията и не могат да се сдобият с акт 16.
За тези обекти трябва да се намери начин да се въведат в експлоатация и да се предадат на ползвателите. Парите са дадени, а обектите не се ползват“, заяви Комитова.
Николай Нанков (ГЕРБ) пък заяви, че обект без акт 16 е и нулевият лот на магистрала „Струма“, на който стана катастрофата с македонски автобус и десетки хора загубиха живота си. Екипът на Economic.bg пръв писа за това. По-късно информацията беше потвърдена от МРРБ и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Министър Шишков още веднъж напомни, че законопроектът не е амнистия, а цели да провери качеството на строежите, така че да се ползват обектите от граждани безопасно. По думите му в последните дни се е оказало, че и външните връзки на тол система нямат разрешение за строеж.
Никой не знае какво ще излезе като незаконно строителство“, заяви Шишков.
Някои депутати от ГЕРБ дори заподозряха министъра в изпълнение на „поръчка“, тъй като се отваря широка врата за узаконяване на всякакви строежи, дори и частни, а не само държавни и общински.
Атаката срещу мен няма да помогне, проблемът си остава“, заяви министърът.
Браншовите организации изказаха възражения и по отношение на другите промени, свързани с преместваемите обекти и издаването на разрешение за строеж за временните връзки, които ги захранват.