Държавата опитва да узакони строителни обекти за 1 млрд. лв.
Сумата може и да набъбне още, тъй като най-вероятно незаконни инфраструктурни обекти ще се появят и по общините
Стойността на сключените договори за незаконно строителство на инфраструктурни обекти в страната е над 1 млрд. лв. Това обаче не е изцяло разплатената сума към изпълнителите на такива обекти, сред които попадат лот 4 и 5 на магистрала „Хемус“, а и участъкът от магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора. Държавата е платила около 600 – 700 млн. лв. за строителството на обекти без строителни книжа, сочат грубите сметки на регионалния министър Иван Шишков.
Той даде пресконференция, на която се опита да очертае мащаба на незаконните инфраструктурни обекти, за да може да докаже идеята си защо тези строежи трябва да бъдат обявени за търпими. Сумите обаче не са финални, тъй като се оказва, че и по общините може да излязат множество такива обекти.
Това е само констатираното до този момент незаконно строителство, като то може и да набъбне. Абсолютно е възможно след местните избори тази вълна от незаконно строителство, която констатираме в държавната администрация, едни бъдещи кметове да я намерят и в местната администрация.“
За някои обектите, като например въпросните лотове на „Хемус“, държавата е платила аванси в размер на 212 млн. лв. Там има строителство, което е започнало без разрешение за строеж и без одобрени проекти. Миналата година пък стана ясно, че въпросните аванси са поели неясни пътища, тъй като са изнесени в чували, а с друга част е финансирано строителството на хотели.
Шишков заяви, че е процедирал плащане на дейности, извършени по първите три лота на магистралата, тъй като строителството било спряно „по икономически причини“. Каква е точната сума, преведена на фирмите обаче, Шишков не успя да си спомни.
По отношение на извършваните основни ремонти под прикритието на текущи, което бе една от най-горещите теми през изминалата 2022 г., Шишков заяви, че нова работна група между ДНСК и АПИ е установила, че 95 обекта представляват изцяло основен ремонт. Дължината им е 297 км, а стойността на сключените договори – 733 млн. лв. От тази сума половината е платена с решението на 47-ото Народно събрание от април миналата година.
Шишков заяви, че и ремонтът между Чирпан и Стара Загора на автомагистрала „Тракия“ е основен. Изпълнител е „Автомагистрали – Черно море“, която протестира и миналата година с искане да получи над 20 млн. лв. за извършени дейности по отсечката.
Тези обекти са възлагани преди служебните правителства. Нямаше как да спрем строителство по стари възлагания. Самият анализ е към днешна дата. Към онзи момент нямахме яснота дали е основен или текущ ремонт“, коментира Шишков.
Министърът заяви, че в момента, в който Народното събрание одобри текстовете за търпимост, отсечката ще е първият обект, чието качество ще бъде проверявано. „Искам да има законова яснота и законът да предвижда определени действия. Парите, които дължим там, не са малко.“
Незаконните ремонти на язовири са 42 на брой, като стойността на договорите е 75 млн. лв. По думите на Шишков тълкувателното писмо на бившия министър Гроздан Караджов, че тези ремонти трябва да се приемат като аварийни, не е било правилно.
Аз не виждам авария. Издават се определени документи и протоколи при авария. Не съм чувал за авария на язовири и е хубаво, иначе щяхме да сме под вода.“
По думите на Шишков изграденият водопровод за Перник, след водната криза в града през 2019 г., също може да се окаже незаконен.
Някои твърдят, че ремонтът е авариен, но не съм видял документи за това“, посочи министърът.
МРРБ не може да оцени стойността на незаконното строителство по общините, но по думите на Шишков е направена „малка и непредставителна извадка“ по преписки в ДНСК.
Какво е решението?
Поднасяйки тези числа, Шишков заяви, че предложеният законопроект от кабинета цели тези обекти да бъдат обявени за търпими, но преди това да се провери качеството им.
Не предлагаме амнистия, а процедура, по която обектите да се обявят за търпими само когато отговарят на нормите, за да може обществото да ги ползва спокойно“, обясни министърът.
На въпрос дали може за тези обекти да се плати само по себестойност, Шишков не даде конкретен отговор, а само заяви, че „това е юридическата част на тема плащане, но проблемът остава в това, че строителството е незаконно.“
На пресконференцията присъства и бившият служебен министър Виолета Комитова, която даде да се разбере, че „Български възход“ ще подкрепи текстове за изменение в ЗУТ.
Ще се намери лоби в Народното събрание да бъде подкрепено законодателството.“
Комитова даде пример с пречиствателна станция в Сливен, изградена през 2009 г., но която до момента не се ползва. Оборудването ѝ струва 30 млн. лв., а и всяка година МРРБ плаща по 300 хил. лв. за охрана. Тя коментира, че незаконни обекти има и по другите министерства.
Ново назначение
Напусналият зам.-министър Захари Христов е назначен в борда на държавната компания „Автомагистрали“. Това е станало на 13 декември, стана ясно по време на пресконференцията. Шишков на няколко пъти се опита да отклони въпроса за назначението, заявявайки, че темата на пресконференцията е друга. В крайна сметка заяви
беше готов да работи в борда на „Автомагистрали“ и го назначих там. Не мисля да задълбочаваме в тази тема.“